Gå til innhold

Dere som har vært voldsutsatt med barn - fikk du fullt foreldreansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle deres erfaringer? Jeg sitter midt oppi dette, der jeg og barna har vært utøvd vold både fysisk og psykisk, bodd på krisesenter, nå hjemme igjen. BF har besøksforbud, og har nå bedt om samvær under tilsyn av familie. Det siste er uaktuelt, for barna ønsker ikke å treffe han.

Hvordan er deres erfaringer i forhold til myndighetene? Og retten? Ble dere trodd? Hvordan gikk dere frem? Det er min plikt å beskytte barna, i og med at jeg vet at BF ikke er helt god på impulskontroll, og har mange dårlige negative egenskaper som jeg ikke ønsker å få videreført til barna mine. Noen som ønsker å fortelle?

For meg er det grusomt at det skal ta så lang tid, men jeg skjønner at slikt må gjøres. Jeg er så engstelig, så bekymret for at svinet skal få noe samvær i det hele tatt. Jeg ønsker å skåne barna. Hvordan få det  til? Han er såpass uansvarlig at tid for han betyr null.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er i det samme selv, men bare psykisk vold og omsorgssvikt. Har du kontaktet advokat enda?

Anonymkode: dbeb7...919

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også besøksforbud, voldsalarm etc, men far hadde ikke utøvd vold mot barnet, "kun" meg. Derfor var dette strengt forbudt å ta opp i samværssaken- jeg kunne bli beskyldt for samværssabotasje, og far kunne fått omsorgen jfr Barneloven; den som best kan sørge for at barnet har et forhold til begge sine foreldre skal ha hovedomsorgen). Vi ble idømt "normalt" samvær, altså annenhver helg og en dag i uka, to uker om sommeren. Startet med samvær to timer under tilsyn annenhver uke.

Volden mot meg fikk han bare en dask på lanken for; forenklet forelegg. 

Det skal mye til for at en forelder ikke får ha samvær med barnet sitt, bortsett fra hvis barna er minst over 7 år og sier selv at de ikke vil. Hvis far har utøvd vold direkte mot barnet vil jeg også HÅPE at rettspraksis stiller seg noe anderledes.

Lykke til, ikke la dette være det som definerer livet ditt fremover. Legg så mye av det som du kan bak deg og gå videre!

Anonymkode: 6a895...53e

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i det samme selv, men bare psykisk vold og omsorgssvikt. Har du kontaktet advokat enda?

Ja, jeg har advokat. Hun mener at fremleggingen ikke bør se ut som vi bør ta samvær fra BF, men det er noe komplisert opplegg??

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også besøksforbud, voldsalarm etc, men far hadde ikke utøvd vold mot barnet, "kun" meg. Derfor var dette strengt forbudt å ta opp i samværssaken- jeg kunne bli beskyldt for samværssabotasje, og far kunne fått omsorgen jfr Barneloven; den som best kan sørge for at barnet har et forhold til begge sine foreldre skal ha hovedomsorgen). Vi ble idømt "normalt" samvær, altså annenhver helg og en dag i uka, to uker om sommeren. Startet med samvær to timer under tilsyn annenhver uke.

Volden mot meg fikk han bare en dask på lanken for; forenklet forelegg. 

Det skal mye til for at en forelder ikke får ha samvær med barnet sitt, bortsett fra hvis barna er minst over 7 år og sier selv at de ikke vil. Hvis far har utøvd vold direkte mot barnet vil jeg også HÅPE at rettspraksis stiller seg noe anderledes.

Lykke til, ikke la dette være det som definerer livet ditt fremover. Legg så mye av det som du kan bak deg og gå videre!

Anonymkode: 6a895...53e

Hvorfor var det forbudt? Guttene kan godt få et forhold til sin far, etter at han har greidd å holde avtaler, og kunne vise seg ansvarsfull i forhold til sine plikter, og vært til behandling. Noe jeg ikke har så stor tillitt til. BF har utøvd vold mot barna, og de har tatt skade av det. Og det er ikke bare fysisk. De har ingen ønske om å se han igjen, og er ca 6 og 4 år gamle.

Jeg håper også at rettspraksisen gir rettferdighet for de som trenger det. Jeg sier at jeg vil bli meget skuffet over dommen om den blir mild, og i det minste jeg kan gå for er samvær under adm tilsyn.

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør legge det frem som om du ønsker samarbeid,ja. MEN på barnas premisser. Drit i foreldreansvar for det betyr så lite for barna i praksis. Fokuser på samvær i trygge rammer. Frykter du for barna om de er alene med far? Viss ja, kan du ikke sende barna. Da blir du selv skyld i omsorgssvikt. Du er pliktig til å utrykke din bekymring og forsvare barna, men det er ikke din jobb å finne ut i hvilken grad han faktisk er skikket eller om han har en diagnose. Den jobben må far og sakkyndige ta. 

Desverre stiller forelder sterkere enn barn i slike saker.

AnonymBruker
Skrevet

Barn som er 6 og 4 år vet ikke alltid hva de vil, så om barna sier de ikke vil til far vil de tro barna er blitt påvirket av deg. Jeg forstår deg godt og er enig med deg i at far ikke bør ha noe samvær alene med barna. Men nå er det nå sånn at man er så opphengt i ideen om at barn skal ha samvær med begge foreldrene uansett. Så jeg tviler på at det ikke blir noe samvær, og tilsynet varer nok ikke evig. Det er synd, her i Norge så er det slik sr selv om far forgriper seg på barna og tar livet av mor så skal han likevel ha rett på samvær. Det er helt horribelt. :(

Anonymkode: 78b46...9aa

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør legge det frem som om du ønsker samarbeid,ja. MEN på barnas premisser. Drit i foreldreansvar for det betyr så lite for barna i praksis. Fokuser på samvær i trygge rammer. Frykter du for barna om de er alene med far? Viss ja, kan du ikke sende barna. Da blir du selv skyld i omsorgssvikt. Du er pliktig til å utrykke din bekymring og forsvare barna, men det er ikke din jobb å finne ut i hvilken grad han faktisk er skikket eller om han har en diagnose. Den jobben må far og sakkyndige ta. 

Desverre stiller forelder sterkere enn barn i slike saker.

Ja jeg er dypt bekymret, og jeg ønsker selvfølgelig ikke at han får vanlig samvær. Jeg er så engstelig på barnas vegne at han kommer til å være ødeleggende for dems utdanning, og utvikling.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn som er 6 og 4 år vet ikke alltid hva de vil, så om barna sier de ikke vil til far vil de tro barna er blitt påvirket av deg. Jeg forstår deg godt og er enig med deg i at far ikke bør ha noe samvær alene med barna. Men nå er det nå sånn at man er så opphengt i ideen om at barn skal ha samvær med begge foreldrene uansett. Så jeg tviler på at det ikke blir noe samvær, og tilsynet varer nok ikke evig. Det er synd, her i Norge så er det slik sr selv om far forgriper seg på barna og tar livet av mor så skal han likevel ha rett på samvær. Det er helt horribelt. :(

Tvil på meg dere som vil, jeg har ikke påvirket dem på noe måte. Det var dem som anga sin egen far til barnevernet. Og sagt til dem etterpå at de ikke ønsker å se pappa. :sukk: Det er så belastende.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler ikke på deg, men det er slik det ofte blir i slike saker. Står midt i det selv. Jeg er bekymret for barna, istedetfor å bli tatt på alvor så er jeg stemplet som konfliktskapende og vanskelig. Jeg forstår deg godt! Det er et helvete å stå i. Legg opp et klokt løp sammen med din advokat. Dessverre har fedre i slike saker sterke rettigheter, nesten uansett hva. "Barnas beste" er en floskel.

Anonymkode: b2fc5...96f

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, needinspiration skrev:

Tvil på meg dere som vil, jeg har ikke påvirket dem på noe måte. Det var dem som anga sin egen far til barnevernet. Og sagt til dem etterpå at de ikke ønsker å se pappa. :sukk: Det er så belastende.

Man er rett og slett rævkjørt når man roter seg opp i sånne mannfolk og får barn. Ditt beste håp er at advokaten er en av de beste, de vet hvordan de skal gjøre ting. En alminnelig advokat uten et godt rykte innenfor slike saker er ikke verdt en dritt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han var 'bare' voldelig mot meg. Jeg løste det med å flytte langt unna. Nå ser han barna bare et par ganger i året, under tilsyn. Hvis vi hadde bodd nærmere ville han fått mer samvær. Barna gruer seg hver gang og har mareritt før de skal dit. Det tar også lang tid å få roet dem når de kommer tilbake fra han, jeg trøster meg med at det er sjeldent de ser han. Snart er de også gamle nok til at deres mening skal bli hørt.

Anonymkode: 3e648...d1a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...