Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass har vi lønningsdag den 10. hver måned, men det er alltid noe tull med lønnen. For to måneder siden fikk jeg halve lønnen min på lønningsdag og de resterende to dager etterpå, for en måned siden fikk jeg lønn sent på lønningsdag men fikk ikke lønnsslipp før dagen etterpå, altså den 11. Denne måneden falt lønningsdag på en søndag og jeg har fortsatt ikke fått verken lønn eller lønnsslipp. Finnes det noen lover i forhold til når lønn skal utbetales om lønningsdag faller på en lørdag eller søndag? Det står ingenting i min kontrakt angående dette. Håper på svar. 

Anonymkode: b260f...53f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min jobb utbetales lønn 25. Om 25 havner på lørdag/søndag eller i en helligdag, skal lønnen utbetales siste dag før rød dag eller helg. 

La oss si 25. havner på en lørdag, da kan jeg forvente lønnslipp 23 og lønn 24, eller begge deler 24. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På min arbeidsplass har vi lønningsdag den 10. hver måned, men det er alltid noe tull med lønnen. For to måneder siden fikk jeg halve lønnen min på lønningsdag og de resterende to dager etterpå, for en måned siden fikk jeg lønn sent på lønningsdag men fikk ikke lønnsslipp før dagen etterpå, altså den 11. Denne måneden falt lønningsdag på en søndag og jeg har fortsatt ikke fått verken lønn eller lønnsslipp. Finnes det noen lover i forhold til når lønn skal utbetales om lønningsdag faller på en lørdag eller søndag? Det står ingenting i min kontrakt angående dette. Håper på svar. 

Anonymkode: b260f...53f

Når det ikke er regulert i arbeidsavtale eller i bedriftens arbeidsregelement, blir det litt vanskelig.

Det er ingen lover som spesifikt regulerer hva som skal gjelde når lønnutbetalingsdatoen faller på en lørdag eller søndag.

Det nærmeste er de alminnelige bestemmelsene i gjeldsbrevloven. § 5 andre ledd sier at det er neste bankdag som skal gjelde. Men dette gjelder i utgangspunktet for gjeldsbrev. Alminnelige kontraktsrettslige prinsipper taler også for at betalingen skal skje første virkedag etter avtalt dato, noe som gir seg utslag i at vanlige regninger som forfaller på en søndag, flyttes til mandagen etter.

Men om dette uten videre kan overføres til også gjelde lønnsutbetalinger, er jeg usikker på.

Det finnes i alle fall ingen lover som sier at lønnen skal betales på siste virkedag før avtalt dato.

På den annen side, så er dette spørsmålet som regel regulert i fellesavtaler mellom arbeidstagere og arbeidsgivere. Hvor praksisen med å utbetale siste virkedag før helg eller helligigdag, er blitt en så innarbeidet praksis i arbeidslivet at det kan tenkes at den har fått sedvanerettslig status.

Omfattes ikke du av en slik fellesavtale, blir det altså et spørsmål om tolkning av gjeldsbrevloven og alminnelige kontraktsrettslige prinsipper skal gå foran. Eller om vanlig praksis i arbeidslivet skal veie tyngst og slå igjennom.

Det er ikke mulig å konkludere med sikkerhet når dette spørsmålet, så vidt jeg vet, ikke er behandlet i domstolene.

Når det gjelder forsinket lønnutbetaling, så er din "sanksjonsmulighet" krav om renter.

Er forsinkelsen betydlig kan det bli snakk om heving av arbeidsavtale og konkursbegjæring.

Anonymkode: f9344...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...