AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #1 Skrevet 10. april 2016 Her i agder kan man som ung voksen reise i begge agder-fylkene så mye man vil for 530 kr når man er 20-29 år. Dette kalles periodekort ung voksen. Når man fyller 30, må man plutselig ut med en tusenlapp mer (periodekort voksen) Er ikke dette vanvittig urettferdig, og en vanvittig blodpris?? 1530 kr for 30 dagers reise..? Jeg MÅ reise med buss hver ukedag, og for meg finnes det ikke noe billigere alternativ enn periodekort voksen. At jeg må betale en tusenlapp mer hver måned er helt uholdbart for økonomien min.. Jeg har 12.000 utbetalt i mnd, 5000 går til husleie, 1000 til lån, 1000 til strøm og nå 1500 til buss. Det blir 3500 kr igjen til mat og klær.. Det går jo ikke. Anonymkode: 102ab...19e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #2 Skrevet 10. april 2016 Også prisen på 1530 er sannsynligvis subsidiert av det offentlige så blodpris er å ta vel hardt i. Problemet ditt er at inntekten er altfor lav, ikke at bussen er for dyr. Anonymkode: d26c2...09c 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #3 Skrevet 10. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Også prisen på 1530 er sannsynligvis subsidiert av det offentlige så blodpris er å ta vel hardt i. Problemet ditt er at inntekten er altfor lav, ikke at bussen er for dyr. Anonymkode: d26c2...09c En økning på nesten 200 % fra man er 29 til man blir 30 er ganske drøyt? Inntekten er for lav, men det kan jeg ikke gjøre noe med nå. Anonymkode: 102ab...19e
Brimi Skrevet 10. april 2016 #4 Skrevet 10. april 2016 Jo, det synes jeg var dyrt. For et vanvittig stort hopp også da! Skulle gjerne likt å få forklaring på hvorfor man må betale 1000,- mer. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #5 Skrevet 10. april 2016 Kan du finne en annen jobb? En som ligger nærmere, og med høyere lønn. Jeg håper ikke du har en fulltidsjobb, for da er 12000 kr, alt for lavt. Dessverre er kollektiv trafikk dyrt, spesielt skal man reise mer enn en sone. Jeg studerer, reiser fra Drammen til Sandvika, jeg må ta bussen til tog stasjonen, så månedskort for det er ca 2000 kr. Jeg er over 30 år, så jeg får ikke studentrabatt. Det er helt idiotisk, jeg er enslig mor til 2 barn, må derfor bo i større bolig, høyere strøm, og jeg får jobbet veldig lite ved siden av studier. Anonymkode: 6d2e0...576
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #6 Skrevet 10. april 2016 3500 kr til mat og klær er da mer enn nok til en person! Jeg klarte meg en lengre periode på 4000 i mnd på mat til 2 voksne og 2 barn, og det var mer enn nok til at alle ble mette på næringsrik mat. Klær er noe de fleste har mer av enn nok av, så hvis man kun kjøper plagg man virkelig trenger så er det jo null problem å holde klesbudsjettet på et minimum. Anonymkode: 13bc2...2c2 2
Gjest Kaffekrus Skrevet 10. april 2016 #7 Skrevet 10. april 2016 Den prisen er helt vanvittig, det er jeg helt enig i! Reiser du innenfor hele Agder da? Reiser du bare innenfor Kristiansandsområdet eller Vest-Agder kan du få busskortet til en noe lavere pris. Ellers kan du også innenfor Vest-Agder kjøpe 180-dagers kort, som gir noe redusert pris. Det forutsetter så klart at du ikke bor/reiser i Aust-Agder
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #8 Skrevet 10. april 2016 2 minutter siden, Kaffekrus skrev: Den prisen er helt vanvittig, det er jeg helt enig i! Reiser du innenfor hele Agder da? Reiser du bare innenfor Kristiansandsområdet eller Vest-Agder kan du få busskortet til en noe lavere pris. Ellers kan du også innenfor Vest-Agder kjøpe 180-dagers kort, som gir noe redusert pris. Det forutsetter så klart at du ikke bor/reiser i Aust-Agder Bor og reiser i Aust Agder. Da må jeg kjøpe for reise i hele Agder. Anonymkode: 102ab...19e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #9 Skrevet 10. april 2016 13 minutter siden, Brimi skrev: Jo, det synes jeg var dyrt. For et vanvittig stort hopp også da! Skulle gjerne likt å få forklaring på hvorfor man må betale 1000,- mer. For voksenbilletten brukes et sonesystem og hun trenger den dyreste. Den billigste koster 870. Anonymkode: d26c2...09c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #10 Skrevet 10. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For voksenbilletten brukes et sonesystem og hun trenger den dyreste. Den billigste koster 870. Anonymkode: d26c2...09c Har jeg tatt feil? Kan man velge en sone og få prisen deretter? For meg virket det som om jeg måtte betale for hele Agder.. Anonymkode: 102ab...19e
Gjest Kaffekrus Skrevet 10. april 2016 #11 Skrevet 10. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor og reiser i Aust Agder. Da må jeg kjøpe for reise i hele Agder. Anonymkode: 102ab...19e Ja, jeg synes akkurat det er ganske håpløst! Burde vært slik at man kunne betale for å reise kun i Aust-Agder og. Noe å gi en tilbakemelding til akt på - men de har sikkert hørt det før.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #12 Skrevet 11. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har jeg tatt feil? Kan man velge en sone og få prisen deretter? For meg virket det som om jeg måtte betale for hele Agder.. Prislisten er her: http://www.akt.no/info/pris/periodekort/ Merk at enkelte områder bruker sine egne kort som er billigere. Anonymkode: d26c2...09c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #13 Skrevet 11. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Prislisten er her: http://www.akt.no/info/pris/periodekort/ Merk at enkelte områder bruker sine egne kort som er billigere. Anonymkode: d26c2...09c Ja, jeg så den. Men den forteller ikke noe om jeg kan kjøpe periodekort innenfor bare en strekning tur/retur (f.eks hvis jeg bare trengte for Arendal-Grimstad), og hvor mye det evt. koster. For meg virker det som om man må kjøpe kort for hele Agder (altså 1530 kr), hvis man bor i Aust Agder. Anonymkode: 102ab...19e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #14 Skrevet 11. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men den forteller ikke noe om jeg kan kjøpe periodekort innenfor bare en strekning tur/retur (f.eks hvis jeg bare trengte for Arendal-Grimstad), og hvor mye det evt. koster. Jo, hvis du klikker på "Pris- og sonetabell for reiser innenfor Aust-Agder" så vises en tabell som viser hvor mye det koster for x antall soner, og en som viser hvor mange soner det er mellom diverse steder. Arendal - Grimstad er 3 soner og et kort som dekker dem koster derfor 870 kroner. Anonymkode: d26c2...09c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #15 Skrevet 11. april 2016 35000 kr er nok til mat og klær for en person! Til sammenligning har jeg utbetalt 31000 kr i måneden og bruker 3500kr på mat, klær og fritid per måned. Synes dette er helt greit. Jeg bor rett utenfor Oslo og månedskort for to soner koster også 1500 kr her, synes det er dyrt, men likevel ikke dyrere enn å ha bil. Billån, bensin, bompenger og forsikringer koster mye mer enn 1500kr i måneden. Jeg er enig med flere her, du må gjøre noe med inntekten. 12000kr i måneden er rett og slett for lite. Her må du enten skaffe deg en jobb til eller spørre om å jobbe mer i jobben du har. Anonymkode: c312c...69b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #16 Skrevet 11. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, hvis du klikker på "Pris- og sonetabell for reiser innenfor Aust-Agder" så vises en tabell som viser hvor mye det koster for x antall soner, og en som viser hvor mange soner det er mellom diverse steder. Arendal - Grimstad er 3 soner og et kort som dekker dem koster derfor 870 kroner. Anonymkode: d26c2...09c Og da reiser man fritt innenfor alt mellom Arendal og Grimstad? Anonymkode: 102ab...19e
Babi Skrevet 11. april 2016 #17 Skrevet 11. april 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: 3500 kr til mat og klær er da mer enn nok til en person! Jeg klarte meg en lengre periode på 4000 i mnd på mat til 2 voksne og 2 barn, og det var mer enn nok til at alle ble mette på næringsrik mat. Klær er noe de fleste har mer av enn nok av, så hvis man kun kjøper plagg man virkelig trenger så er det jo null problem å holde klesbudsjettet på et minimum. Anonymkode: 13bc2...2c2 Ja, og kjøp gjerne brukt. Det gjør jeg dersom jeg trenger noe. Evt. på salg.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #18 Skrevet 11. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og da reiser man fritt innenfor alt mellom Arendal og Grimstad? Skulle tro det, men hvis du går til et sted der de selger slike billetter så forklarer de deg detaljene. Jeg vet ikke noe mer enn det som står på nettsiden. Anonymkode: d26c2...09c
MapleSirup Skrevet 11. april 2016 #19 Skrevet 11. april 2016 Jeg synes ikke månedskortet var spesielt dyrt.Og jeg synes jo det er raust at de har "ung voksen"-pris så lenge Jeg betaler 1224,- til sammenlignig og har aldri tenkt spesielt over det...
drikkerbrushverdag Skrevet 11. april 2016 #20 Skrevet 11. april 2016 Jeg vil heller si at dere er heldige som har et ung voksen-tilbud. Det er skikkelig raust, og noe som bør settes pris på. Selv bruker jeg 1500 kr/mnd på offentlig transport. Den eneste trøsten er at det hadde vært dyrere å kjøre. Ser på det som en god grunn til åt å bruke stemmerett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå