Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Kjenner jeg er drittlei av å være sunn, fordi jeg ikke har nok kunnskap om mat til å vite hva jeg kan spise og sånt. Kan dere ramse opp matvarer man kan spise når man er sunn? :)

Anonymkode: 34862...fce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg skal liste opp alt som kan inngå i et sunt og variert kosthold går jeg vel tom for plass.

Du kan spise alt, med måte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ugh, kjenner meg igjen. Jeg hater i tillegg og lage mat, er ikke kresen, men er bare slitsomt å måtte tenke på å spise sunt hele tida, når jeg helst ikke vil spise i det hele tatt, men da får jeg bare migrene... 

Anonymkode: 8d532...f2f

• Liker 2
Gjest Kaffekrus
Skrevet

I et sunt kosthold er det rom for alt, men noen ting må selvsagt begrenses. Bruk litt tid på å sette deg inn i sunt kosthold, det har du mye igjen for! :) Da oppdager du også at det er veldig mye godt som kan spises! Husk også at matglede er viktig, ellers vil du ikke klare å holde deg til det i lengden.

Skrevet

Tenk matpyramiden

Spis av og til: sjokolade, potetgull, kaker, boller, loff

Spis moderat: Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter

Spis mye: Grove kornprodukter, ris, fullkornspasta, potet

Spis masse: Grønne grønnsaker, røde grønnsaker, lilla grønnsaker, andre grønnsaker og frukt.

Varier med ulike varer fra de ulike kategoriene, og du får et sunt kosthold

• Liker 5
Skrevet

Noe av det mest nyttige du kan gjøre for å få til en sunn livsstil (og med å "få til" så mener jeg å drive med det over lang lang tid, i grunnen resten av livet, ikke bare noen måneder som et slags prosjekt - man kan gjøre nesten hva som helst en liten stund), er å jobbe med svart/hvitt- og alt-eller-ikkeno-tankegang. Det innebærer å slutte å inndele mat i absolutte kategorier som sunn og usunn, jamat og neimat. Alt kan være en del av et sunt kosthold, det handler om mengde og hyppighet. Tenk "hverdag og fest". Det du gjør de fleste dagene, teller mest. Ikke bekymre deg om "utskeielser" og lørdagskos, så lenge det er bare lørdager, og det skal være rom for kos. La den vanlige maten din utgjøre mesteparten av kostholdet ditt. Du trenger ikke å spise spesialprodukter, hverken lettprodukter, helsekost eller organisk. Helt vanlig mat er tilstrekkelig. Velg mat du liker. Litt mat fra alle matvaregrupper er sentralt: Frukt og grønnsaker, kjøtt og fisk, melkeprodukter og egg, korn, nøtter og frø, smør og oljer. Variasjon er viktig. Det sikrer at du får i deg alle næringsstoffene du trenger og at du ikke går lei. Hvis du lager mat selv, har du kontroll over ingrediensene, og dermed også kontroll over det ferdige resultatet. Det kan også være gøy, spesielt når man ikke trenger å legge unødig bånd på seg selv. 

• Liker 3
Gjest simsam
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Kjenner jeg er drittlei av å være sunn, fordi jeg ikke har nok kunnskap om mat til å vite hva jeg kan spise og sånt. Kan dere ramse opp matvarer man kan spise når man er sunn? :)

Anonymkode: 34862...fce

Tror det letteste er å unngå det man vet er usunt, da blir man automatisk sunn :)
Dvs kutte ut godterier, brus, saft, kjeks, kaker, hamburgere, friterte chips osv...

Da står det mest vanlig, sunn mat igjen :)
Spis masse frukt og grønnsaker, så får du i deg nok vitaminer og kostfiber :)

Skrevet

Hyllevis med bøker om det på biblioteket. Både sunne kokebøker og bøker om hva sunn mat egentlig er.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Sølvrosen skrev:

Tenk matpyramiden

Spis av og til: sjokolade, potetgull, kaker, boller, loff

Spis moderat: Grove kornprodukter, ris, fullkornspasta, potet

Spis masse: Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, grønnsaker & frukt.

Varier med ulike varer fra de ulike kategoriene, og du får et sunt kosthold

Jeg har et øye for detaljer, og måten du har satt opp teksten på gjorde meg en anelse mo i knærne :)

Har endret litt på innholdet i teksten. Som du ser foretrekker jeg mye fett, proteiner & grønt, og moderate mengder med karbohydrater.

Hvilken måte er best å spise på? Min eller din?

Det er ingen fasit.

Og det er litt av poenget mitt. En må nesten prøve seg litt frem selv, hvordan en vil balansere kostholdet, for å finne ut hva som fungerer best for en selv.

• Liker 7
Skrevet

Jeg liker veldig godt å spise sunt, men er lei av begrensninger på absolutt alt. Vannmelon f.eks. Lenge trodde jeg at det var noe man omtrent kunne spise så mye man ville av, men det veier overraskende mye, og det blir fort for mange kalorier. Samme med sunne middager osv, det blir fort kaloririkt hvis man skal passe på å få i seg nok vitaminer, mineraler, proteiner osv. Men jeg gjør kanskje litt feil der, det er vel ikke nødvendig å spise så "riktig" og bra for kroppen- hele tiden. Man MÅ sikkert ikke få i seg alt, alltid.

Sjokolade/kake ect er jo et kapittel for seg selv, og helt ekstremt på dette. Selv om man spiser det sjelden, kan man likevel ikke ta mer enn en liten bit eller to. Ellers må man hoppe over både middag, lunch og frokost.

Gjest simsam
Skrevet
6 minutter siden, muffinshaker skrev:

Jeg liker veldig godt å spise sunt, men er lei av begrensninger på absolutt alt. Vannmelon f.eks. Lenge trodde jeg at det var noe man omtrent kunne spise så mye man ville av, men det veier overraskende mye, og det blir fort for mange kalorier. Samme med sunne middager osv, det blir fort kaloririkt hvis man skal passe på å få i seg nok vitaminer, mineraler, proteiner osv. Men jeg gjør kanskje litt feil der, det er vel ikke nødvendig å spise så "riktig" og bra for kroppen- hele tiden. Man MÅ sikkert ikke få i seg alt, alltid.

Sjokolade/kake ect er jo et kapittel for seg selv, og helt ekstremt på dette. Selv om man spiser det sjelden, kan man likevel ikke ta mer enn en liten bit eller to. Ellers må man hoppe over både middag, lunch og frokost.

Slutt å telle kalorier, velg næringstett mat som metter mer, og velg sunne mellommåltider. Unngå godterier og kaker, og unngå kaloriholdig drikke. Du sparer masse kalorier på å kun drikke vann :)
Og beveg deg - jo mer du trener, jo mer forbrenner du, og jo større kaloribehov har du - og da skal det mindre kutting i kalorier til før du merker forskjell!

Skrevet
25 minutter siden, muffinshaker skrev:

For å sammenligne med vannmelon: 1 kg vannmelon tilsvarer et gjennomsnittlig kakestykke. Så jo, du kan spise mye vannmelon! Hvis du klarer å få i deg en kilo blir du nok bra mett også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig... Lut lei av å ikke bare kunne ta en brødskive eller to. Eller kake. Eller det pålegget jeg har lyst på... Spise middagen jeg vil. For skal jeg spise pasta og saus så blir det en miniposjon og jeg blir ikke mett!

Kutter i både kalorier og karbohydrater med høy GI, så er jo mye kontroll hele tiden, alle dager. Selv lørdager så holder jeg meg til max antall kalorier for å holde stabil vekt.

Hadde jeg enda gått ned i vekt mye om gangen som enkelte, så hadde det ikke vært noe problem. Men står stille i lange peroder og går aldri mer enn 400-500 gram ned på en uke.

Og ja, jeg er overvektig, faktisk fet. :(

Anonymkode: 7e20c...c54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...