Gå til innhold

Løperkne/Runners knee (?)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en svært aktiv ung jente. Har jogget på asfalt og i skogsterreng i mange år, trent og trener mye styrketrening, yoga, driver med turn +. 
Jeg varierer treningen og er god på å restituere kroppen. Jeg er både kjernesterk og veldig smidig.

I fjor fikk jeg mitt første møte med det jeg tror var løperkne. Jeg var i kontakt med fysio pga diffuse smerter på utsiden av kneet i etterkant av noen joggeturer ute. Ble trigget når jeg gikk nedover (spesielt i trapper) og løp. Tok det roligere noen uker, fikk beskjed om å holde hendene på låret og tøye beinet nedover med all kraft opptil flere ganger daglig. 
Dette gav seg i løpet av sommeren. 

Nå i år var jeg veldig smart og løp 8 km på første løpetur ute - på asfalt. Siden har jeg kjent det på utsiden/baksiden av det andre kneet mitt. Det kommer og går litt, men jeg kjenner at det er noe der. Og så har jeg lest meg opp på dette med løperkne, at det er en sene som går fra hofta og ned. I dag gikk jeg en vanlig tur (på asfalt) med litt nedover og kjente det stakk så forferdelig. På vei ned fra toppturer er det bare et mareritt. :ohmy:

Bør jeg kontakte fysio? 
Kan dette være løperkne eller en annen form for skade på en sene? 
Hva slags behandling har du eventuelt hatt nytte av? :)

Endret av Februarbarn
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det i noen mnd under førstegangstjeneste. Kutta asfaltløping, gikk i skogen, og bytta en del løping til ergometersykkel. Og hadde skikkelig vondt innimellom i 1-2 måneder. Så var det borte, ikke kjent det siden.

Anonymkode: 184c1...db8

Skrevet

Jeg hadde det, men det gikk over etter noen måneder.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det i noen mnd under førstegangstjeneste. Kutta asfaltløping, gikk i skogen, og bytta en del løping til ergometersykkel. Og hadde skikkelig vondt innimellom i 1-2 måneder. Så var det borte, ikke kjent det siden.

Anonymkode: 184c1...db8

Kontaktet du fysio? Fikk du noen form for behandling for dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...