AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #1 Skrevet 10. april 2016 Det er så utrolig mange mennesker i verden som sulter. I sør- og østAfrika er det 50 millioner som er rammet av sultkatastrofe. Samt de beleirede byene i Syria. Dette er mennesker i ytterste nød, og som faktisk dør av sult. Fullstendig avmagrede. For en forferdelig måte å dø på. Og så sitter det rike, priviligerte jenter (og noen gutter) i Vesten og velger å sulte seg ihjel. Det er et hån mot alle dem i fattige/krigsherjede land som gjerne vil leve, men dør av sult. Jeg tipper disse barna hadde gitt alt de eide i bytte mot all maten de jentene i Vesten nekter å spise. Det er mange ting vi i Vesten gjør som er urettferdig, men det er bare noe med denne spisevegringen som provoserer meg voldsomt. Det er så utakknemlig. Tenk så bortskjemte vi er med overflod av mat, og så skammelig utakknemlig det er å velge å dø av sult. Et hån og en skam. Og jada, jeg vet at det er en psykisk sykdom, men det forandrer ikke på det faktum at det er en skam å holde på slik. Anonymkode: a669b...23d 9
dillyduzit Skrevet 10. april 2016 #2 Skrevet 10. april 2016 Nå velger dessverre ikke de som har en spiseforstyrrelse å sulte seg selv. Shit happens, det skjer syke ting i verden, og sånn er det bare. Man velger ikke spiseforstyrrelse. 27
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #3 Skrevet 10. april 2016 Skam? Hvorfor skal det være en skam når du vet at det er psykisk og ikke noe en kan så mye for? Det er heller en mye større skam at vi alle tillater oss å glemme at alle mennesker der ute som sliter, sulter og lever umenneskelige liv, gjør det nettopp fordi vi er så mette og late og selvopptatte at vi ikke gidder å legge press på politisk ledelse til å gjøre de endringene som må til for å få slutt på verdensproblemene. Eller å gjøre noe selv! Legg skylda der den hører hjemme og gjør ditt for å finne en løsning istedenfor! Anonymkode: 0e36f...033 12
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #4 Skrevet 10. april 2016 Det er så forbanna provoserende med folk som irriterer seg over andre. Kunne ikke disse heller brukt tiden på å løse de virkelige store verdensproblemene som sult, krig og slikt? ?? Anonymkode: 4a71a...612 15
temolitus Skrevet 10. april 2016 #5 Skrevet 10. april 2016 Synes du skal lese deg kraftig opp på psykiske sykdommer og hva det gjør med en person, ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke kan noe som helst om. Spiseforstyrrelser er ikke et valg. 22
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #6 Skrevet 10. april 2016 1 minutt siden, dillyduzit skrev: Nå velger dessverre ikke de som har en spiseforstyrrelse å sulte seg selv. Shit happens, det skjer syke ting i verden, og sånn er det bare. Man velger ikke spiseforstyrrelse. Men de kan velge å ta imot hjelp. Hvis ikke synes jeg nesten at de kan få bytte plass med uskyldige folk som sulter i hjel i krig/sultkatastrofe. Den som sulter får komme til Vesten og spise og få et fint liv, og den spiseforstyrrede får sitte i fred å sulte seg uten at noen blander seg. Vinn-vinn. Anonymkode: a669b...23d 4
Alan Smithee Skrevet 10. april 2016 #7 Skrevet 10. april 2016 Ja, de burde virkelig bare skjerpe seg, spise en burger, og se til å slutte å dø av disse sykdommene! Andre mennesker ville tross alt gjerne hatt maten de unngår. Kreftsyke bør også manne seg opp til å ikke kaste opp etter cellegiftskurer, for de kaster bort nyttige ressurser! Og de lamme, kan de ikke bare ta seg sammen og gå, liksom? Latsabber, alle sammen. 17
Gjest noe tilfeldig Skrevet 10. april 2016 #8 Skrevet 10. april 2016 Jeg forstår tankerekken din, men spiseforstyrrelser er en lidelse. Å være farlig tynn er like mye "hån" ovenfor hungersnød offer, - som det å være farlig overvektig er...
Gjest Snuppi Skrevet 10. april 2016 #9 Skrevet 10. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så utrolig mange mennesker i verden som sulter. I sør- og østAfrika er det 50 millioner som er rammet av sultkatastrofe. Samt de beleirede byene i Syria. Dette er mennesker i ytterste nød, og som faktisk dør av sult. Fullstendig avmagrede. For en forferdelig måte å dø på. Og så sitter det rike, priviligerte jenter (og noen gutter) i Vesten og velger å sulte seg ihjel. Det er et hån mot alle dem i fattige/krigsherjede land som gjerne vil leve, men dør av sult. Jeg tipper disse barna hadde gitt alt de eide i bytte mot all maten de jentene i Vesten nekter å spise. Det er mange ting vi i Vesten gjør som er urettferdig, men det er bare noe med denne spisevegringen som provoserer meg voldsomt. Det er så utakknemlig. Tenk så bortskjemte vi er med overflod av mat, og så skammelig utakknemlig det er å velge å dø av sult. Et hån og en skam. Og jada, jeg vet at det er en psykisk sykdom, men det forandrer ikke på det faktum at det er en skam å holde på slik. Anonymkode: a669b...23d Innlegg som dette er provoserende og vitner om manglende evne til å forstå at spiseforstyrrelser er en SYKDOM. Ingen velger å bli psykisk syke. Opplys deg selv!
Sheherasade Skrevet 10. april 2016 #10 Skrevet 10. april 2016 Herregud. Snakk om å klare å ha flere tanker i hodet samtidig.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #11 Skrevet 10. april 2016 3 minutter siden, temolitus skrev: Synes du skal lese deg kraftig opp på psykiske sykdommer og hva det gjør med en person, ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke kan noe som helst om. Spiseforstyrrelser er ikke et valg. Da må jeg nesten si at vi lever for godt når noen kan få en sykdom som går ut på å sulte seg til døde. Det er et sykdomstegn ved samfunnet vårt. Det er nok ikke mange spiseforstyrrede i Søs-Sudan. Anonymkode: a669b...23d 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #12 Skrevet 10. april 2016 Sett heller spørsmål ved all den maten som kastes! Anonymkode: 1a303...320 3
dillyduzit Skrevet 10. april 2016 #13 Skrevet 10. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de kan velge å ta imot hjelp. Hvis ikke synes jeg nesten at de kan få bytte plass med uskyldige folk som sulter i hjel i krig/sultkatastrofe. Den som sulter får komme til Vesten og spise og få et fint liv, og den spiseforstyrrede får sitte i fred å sulte seg uten at noen blander seg. Vinn-vinn. Anonymkode: a669b...23d Såpass. Du tror ikke disse menneskene vil ha noe behov for hjelp da eller? For såfall er det jo bare å ta seg en tur inn på vg, eller et asylmottak hvor du finner nettopp mennesker som du nevner, mennesker som kommer fra slike områder og har andre behov for hjelp enn bare.. mat. En med spiseforstyrrelse ser ikke problemet, de ser ikke at de trenger hjelp og vet du hva? Når de vil ha hjelp, er det ikke mye hjelp å hente for enkelte. Enkelte sitter så dypt i det at det ikke er mulig å komme seg ut av det uten senvirkninger. Om du ikke har hatt en spiseforstyrrelse, tror jeg du slutter å diskutere hvor egoisitske de er kontra de som sulter fordi styret i det landet fucket det opp med korrupsjon eller andre ting.
Blod Skrevet 10. april 2016 #14 Skrevet 10. april 2016 Det er ikke spiseforstyrrelsene som er en skam. Det er samfunnet. 1
Gjest Fjolleri Skrevet 10. april 2016 #15 Skrevet 10. april 2016 (endret) Det er nok ikke bare o vestlige land kropp og utseende har et usunt stort fokus. Det er nok dessverre slik at dette er et globalt problem, ikke utelukkende vestlig. Idealer er idealer uansett hva de består i- og de består aldri av noe spesielt sunt. Folk i stammekulturer går jo ikke rundt med halsringer som strekker istykker halsen og plater som ødelegger leppene sånn helt random. Opplyste og uopplyste samfunn har skadelige idealer, og sånn har det alltid vært. I fattige favelaer bruker kvinnene 50% av inntekt på kosmetikk og skjønnhet, og bruk av slankepiller er høyest i fattige samfunnslag i fattige land. De rike/middelklassen betaler seg til kirurgi. Ja, det er sykt- men har ingenting med tilgang på mat eller ikke å gjøre. Endret 10. april 2016 av Fjolleri
Gjest Snuppi Skrevet 10. april 2016 #16 Skrevet 10. april 2016 Et øyeblikk siden, Blod skrev: Det er ikke spiseforstyrrelsene som er en skam. Det er samfunnet. Det psykiske helsevernet i Norge er en skam. Unge mennesker som lider, særlig gutter tar selvmord. Noen sliter med rus, selvskading og spiseforstyrrelser.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #17 Skrevet 10. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett heller spørsmål ved all den maten som kastes! Anonymkode: 1a303...320 Ja, det er helt skammelig hvor mye mat vi kaster. Vi i Vesten må skjerpe oss kraftig ang dette. Men det er fortsatt denne utakknemligheten ved å nekte å spise som irriterer meg. Jeg er flau over at vi i Vesten har spiseforstyrrede mennesker. Anonymkode: a669b...23d 1
ajarRun Skrevet 10. april 2016 #18 Skrevet 10. april 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper disse barna hadde gitt alt de eide i bytte mot all maten de jentene i Vesten nekter å spise. Anonymkode: a669b...23d Nå er vel problemet at de ikke eier allverdens. Dersom man betaler får man mat hvor enn man skulle ønske. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #19 Skrevet 10. april 2016 Snakk om å være uvitende om psykisk helse. ...ts, ta deg en bolle! Anonymkode: 79429...877 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #20 Skrevet 10. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å være uvitende om psykisk helse. ...ts, ta deg en bolle! Anonymkode: 79429...877 Spiseforstyrrelser er et sykdomstegn ved samfunnet vårt. Mer enn det er det ikke å vite. Anonymkode: a669b...23d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå