Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 16 år har hatt samme kjæreste i 1,5 år. Før dette var han 1 år sammen med en annen jente som var sur og depressiv. Da han gikk inn i dette forholdet, trodde jeg at hun var annerledes, dvs blid og åpen. Det motsatte viste seg å være virkeligheten. Jeg og min eksmann har tatt i mot henne med åpent sinn. Forsøkt å inkludere så mye som kan være naturlig når man er 15 år. Kort fortalt har tydeligvis det meste vi har sagt og gjort, vært feil for henne. Min/vår sønn kommer stadig i en lojalitetskonflikt og dilemma. Til å begynne med ble det kraftige diskusjoner, da hun også var tilstede. (Min sønn, har alltid ønsket å forhandle avtaler selv med kamerater tilstede). Da han var 15,5 år begynte de å overnatte hos hverandre. Når de er hos min sønn, enten her eller hos sin far, ønsker hun at de kun skal være på rommet. De skal bure seg inne gjennom hele døgnet. Frisk luft og deltagelse med familieaktiviteter er svært vanskelig for henne. Vi har begge foreldre hatt alvorsprat med dem om at når de er hos oss, så gjelder våre familierutiner, når de er hos hennes familie gjelder andre. Slik må de innrette seg. I fjor sommer ble sommerferien alt annet enn hyggelig, da hun ble megasur fordi hun ikke ble invitert med på ferier. Min sønn skulle på en ferie han hadde ønsket lenge, men gråt og var kjempe fortvilet da han dro. Han takket også nei til en sommerjobb for å sitte hjemme og vente på henne da hun var på jobb. Slik er det fremdeles, - han finner kun på noe selv hvis hun først har sagt hun skal være med venninner. Nå pendler han mellom 3 hjem, en stressende tilværelse for en som går første året på videregående. Han har derfor valgt å bo mer hos meg. Problemet mitt er at hun er så sur og lite medelsom. Jeg forsøker å vise interesse, men får enstavelsesord i svar. Da vi dro på ferie i julen, var hun nok en gang veldig sur fordi hun ikke ble påspandert en tur til syden. Min sønn ringte for 5700 kr og ikke noe av dette har hun delt økonomisk med han. Hun kan rett og slett ikke si hei, hadet eller takk!!! Jeg har forsøkt å tenke at hun er usikker, men dette handler om folkeskikk. Vi har begge foreldre snakket med vår sønn om at han er sur og kverulerende når hun er tilstede, men blid når hun går. At han kanskje burde vurdere forholdet har vi sagt flere ganger, men da blir han selvfølgelig sint. Jeg kan ikke nekte han å ha henne med hit, men jeg er dritt lei. De har heldigvis sluttet med å reise demonstrativt til henne når de ikke får viljen sin, men stemningen i huset blir veldig påvirket av hennes mimikkfattige og stumme uttrykk. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Snuppi
Skrevet

Uff! Dette høres ikke noe særlig bra ut. Hva med å ta kontakt med foreldrene for å ta en prat om hennes oppførsel? I mellomtiden håper jeg at sønnen din våkner opp.

AnonymBruker
Skrevet

De er tenåringer. Det er meningen at de skal bure seg inne på soverommet og være gretne. 

Anonymkode: ec576...c50

• Liker 15
Gjest Snuppi
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De er tenåringer. Det er meningen at de skal bure seg inne på soverommet og være gretne. 

Nei, ikke slik som trådstarter beskriver. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg var litt i overkant mye involvering fra foreldrenes side. La han nå få styre på selv, det er sånne erfaringer som dette han skal lære av.

Anonymkode: 30d46...f1f

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

"oppfør dere som folk eller så er hun ikke ønsket i vårt hus".

Anonymkode: d6356...9cd

• Liker 6
Skrevet

Du virker helt klart urimelig. Og siden du og faren ikke er sammen burde jo faren hans være i stand til å forklare hvordan kvinner ikke er i stand til å elske en mann slik en mann forventer og at kjæresten forsvinner på et øyeblikk når hun finner noen penere eller rikere eller han blir syk/tom for penger.

5700 på telefon? Jeg er vanligvis i mot vold, men hvis mitt barn var så idiot at de brukte så mye på telefon tror jeg at jeg hadde vært tilbøyelig til å klappe til dem. Han kunne brukt skype og betalt 300, han kunne kjøpt et lokalt simkort. Er han helt evneveik?

Dersom han ikke liker ferierer med dere, kan du ikke foreslå at han og kjæresten drar på ferie sammen?

• Liker 2
Gjest Jørild
Skrevet

Hjemme hos oss hadde dettevært uaktuelt. Ikke hadde de fått sovet sammen, ikke hadde de fått bodd hos hverandre og ikke hadde de fått oppført seg slik. På tide å oppdra ungdommene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Syns det er helt uhørt at hun skal forvente å bli påspandert ferie av dere. 

Jeg hadde forventet at hun oppførte seg på lik linje med kompisser av sønnen din. Eller jeg vet jo ikke hvordan de er. Men her i huset kan kompissene til gutta (eldste er like gammel som din) slenge seg ned i sofaen og snakke med oss. De hilser og de takker. De er høflige og flotte ungdommer som oppfører seg normalt. Hadde gutta kommet hjem med kjæreste hadde jeg forventet det samme av jenta. Altså normal oppførsel.

Hvis forholdet går ut over livet til sønnen din så hadde jeg satt ned foten og tatt en skikkelig alvorsprat med han, eventuelt henne og. Hun hadde ikke vært ønsket i hus med en slik oppførsel. Hadde hadde ikke vært aktuelt at en kjæreste skulle få konsekvenser for guttens ellers sosiale liv, utdannelse og jobb.

Ser noen mener du blander deg for mye. Jeg hadde blanda meg mer. Han er ikke 18 og bor hjemme og da forholder man seg til husets regler og oppfører seg pent.

Anonymkode: 8447b...5eb

• Liker 13
Gjest Jørild
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun?

Syns det er helt uhørt at hun skal forvente å bli påspandert ferie av dere. 

Jeg hadde forventet at hun oppførte seg på lik linje med kompisser av sønnen din. Eller jeg vet jo ikke hvordan de er. Men her i huset kan kompissene til gutta (eldste er like gammel som din) slenge seg ned i sofaen og snakke med oss. De hilser og de takker. De er høflige og flotte ungdommer som oppfører seg normalt. Hadde gutta kommet hjem med kjæreste hadde jeg forventet det samme av jenta. Altså normal oppførsel.

Hvis forholdet går ut over livet til sønnen din så hadde jeg satt ned foten og tatt en skikkelig alvorsprat med han, eventuelt henne og. Hun hadde ikke vært ønsket i hus med en slik oppførsel. Hadde hadde ikke vært aktuelt at en kjæreste skulle få konsekvenser for guttens ellers sosiale liv, utdannelse og jobb.

Ser noen mener du blander deg for mye. Jeg hadde blanda meg mer. Han er ikke 18 og bor hjemme og da forholder man seg til husets regler og oppfører seg pent.

Anonymkode: 8447b...5eb

Du sa det så mye bedre en meg! 

AnonymBruker
Skrevet

Flott å se at dere har et slikt forhold hvor dere kan prate om disse tingene :) 
Men, jeg mener du blander deg alt for mye inn. Du kan snakke med din sønn, gi tips og lytte, men noe mer enn det kan du ikke gjøre etter min mening. Hvordan skal han ellers bli trygg på å stole på sine egne følelser? 
Jeg liker å tenke at vi skal veilede våre barn, ikke gi dem fasiten. 

Anonymkode: 8b589...8e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også like ille og uerfaren med min første kjæreste når jeg var 15, vi var like gamle og sammen i ett år. Var ofte frekk med "svigermor" uten noen spesiell grunn egentlig fordi jeg ikke likte henne og prøvde å bare være sammen med kjæresten min på rommet hans for å kline... Vi var også opp på hverandre hver dag og skulle bare være sammen hveeeer dag. Glad i det minste at foreldrene våre blanda seg så mye i det, greit å gjøre den erfaringen selv hvordan man skal oppføre seg med sine kjærester og familie.

Anonymkode: 4eda0...421

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var også like ille og uerfaren med min første kjæreste når jeg var 15, vi var like gamle og sammen i ett år. Var ofte frekk med "svigermor" uten noen spesiell grunn egentlig fordi jeg ikke likte henne og prøvde å bare være sammen med kjæresten min på rommet hans for å kline... Vi var også opp på hverandre hver dag og skulle bare være sammen hveeeer dag. Glad i det minste at foreldrene våre blanda seg så mye i det, greit å gjøre den erfaringen selv hvordan man skal oppføre seg med sine kjærester og familie.

Mente blanda seg IKKE så mye i det.

Skrevet

Er sønnen din gammel nok til å ha kjæreste på overnatting, er han også gammel nok til å ordne opp i sine kjæresteproblemer.

Hvis du har problemer med jenta, bør du ta det opp direkte med henne, og ikke gjennom sønnen din. Du kan faktisk stille krav til hvordan man oppfører seg når man er gjest i ditt hjem. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... gretne mot sine EGNE foreldre. I andres hus tar man seg sammen.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Synes du blander deg i overkant mye.
Når jeg var ung så gråt jeg over kjærestene mine, brukte flere tusen på et dumt spill, kom hjem altfor sent osv..... Kan han ikke bare få styre på selv? Det er sånn han lærer av sine feil. Om du skal blande deg inn i alt så kommer han aldri til å bli voksen.

Anonymkode: c5a5f...93d

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ts er i full rett til å reagere når jenta er sur og uhøflig mot henne og andre i familien. Hun er en gjest som skaper dårlig stemning i huset. Jeg ville tatt meg en alvorsprat med henne og sagt at hun er velkommen når som helst, men at dere forventer at hun til gjengjeld viser normal høflighet og respekt. Jeg skjønner at det er ikke lett, men jenta er stor nok til få høre at det forventes at hun viser almindelig høflighet når hun er på besøk hos andre. 

• Liker 9
Skrevet

Kan det være at jenta syns dere er litt strenge/skumle? Husker selv da jeg var 15 og var sammen med typen at jeg bare ville være på rommet fordi jeg syns det var litt skummelt å sitte sammen med foreldrene til kjæresten. Alt jeg ville var at de skulle like meg, men som 15 åring er det ikke alltid like lett å vite hvordan man skal prate til en voksen/gjøre et godt inntrykk. (Nå var ikke jeg frekk og sur da) Jeg syns min svigerfar var driiiiiitskummel fordi han var av den litt strengere typen, og jeg følte jeg ikke helt visste hvor jeg hadde han, og jeg var redd for å få kjeft. Kanskje hun føler det litt sånn? Nå er de forsatt mine svigerforeldre 7 år etter, og de er verdens flotteste mennesker! (Er ikke redd svigerfar lenger) 

Syns du blander deg litt vel mye, gutten er 15 år. La nå han styre kjærlighetslivet sitt selv. 

Du har selvsagt lov å forvente at jenta er snill og grei når hun er hos dere, men pass på at om du snakker med henne så gjør det på en grei måte så hun ikke føler at du ikke liker henne/er sint eller sur på henne. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestemt oss for å ikke ha overnattinger og barna våre overnatter ikke hos andre. De kan være her helt til leggetid og vi kan kjøre og bringe... Stemningen hjemme har blitt bedre og det tok litt tid før alle aksepterte det. Vi har 4 barn som er nesten jevnaldrende og det å ha gutter og jenter som surrer rundt i truser mens vi spiser frokost fikk vi nok av. Samme som å stenge seg på rommet og ligge i mørket hele dag. 

Prøv å kutte overnattinger , kanskje det hjelper....

Anonymkode: 57454...448

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter han fyller 18, om han fremdeles er med henne så kommer det til å fortsette. Her er det ei som er med bror til samboer. Voksne jenta sier verken hei eller hadet. Styrer showet med han og hater familien hans. Er fint om du kanskje tar en prat med han om hvorfor han alltid skal sette hennes ønsker først og ikke sine egne. Få åpna øynene hans før det er for sent.

Anonymkode: 1d886...b67

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...