Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter her med et nylaget budsjett og grubler...Jeg har utbetalt 32.500,- i måneden, inklusiv barnebidrag/trygd. Jeg har ett barn. Etter at absolutt alt er betalt, også mat, sitter jeg igjen med ca. 7500,- i mnd. til klær, fornøyelser, shopping, evt. møbler, reiser... Hva synes dere, er det en ok sum for to personer etter at alle faste utgifter er betalt?  Jeg tror det skal gå greit, men det dukker jo ofte opp uforutsette utgifter, så hva tror dere? Hva har dere? 

Anonymkode: 761d7...183

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres fryktelig lite ut egentlig. Jeg er en person, og jeg sitter igjen med 15-20000 i måneden til klær, fornøyelser, shopping og reiser, litt mer hvis du regner vin og øl som fornøyelser. Siden jeg har så lite å rutte med har jeg bestemt meg for å downsize fra to leiligheter til en. Tenker at om ca et år skal jeg slutte å sløse bort alle pengene mine, kjøpe hus og spare opp slik at jeg kan pensjonere meg før jeg blir 36 (da trenger jeg ca 6 millioner i indeksfond). 

Kanskje du burde redusere utgiftene litt? Jeg sparer 96 000 i året på å kutte ut ferieleiligheten i Oslo. Det er mye penger å spare på småting. Å bytte ut den ene bilen med el-bil kommer også til å spare meg for ganske mange tusen i året. Kanskje du kan bytte ut en av bilene med elbil? Det blir fort en hundrelapp om dagen spart i drivstoff, i tillegg til 2500 spart i årsavgift, og hvis det er bomringer blir det jo ennå mer. 

Jeg skjønner heller ikke hva uforutsette utgifter er. Jeg setter av penger hver måned til å erstatte ting, slik som vaskemaskiner og komfyrer (del prisen på 60, så mye setter du av hver måned for å kjøpe en ny). Vedlikehold på bil er jo også en utgift som ikke er uforutsett, bilene blir jo ødelagt etterhvert. Om man setter av litt for mye skader jo ikke det, og man har jo kredittkort, så da kan man jo bruke litt mindre på vin eller reiser er måned for å betale det ned måneden etter. Hvilken utgifter er det du ikke klarer å forutse?

Kanskje du trenger et budsjett? YNAB er veldig bra, koster litt da. Men da får du full oversikt og det funker bra med kredittkort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ganske greit hvis det inkluderer mat og alt. Det burde rekke til mye fritidsaktiviteter, utstyr, klær, restaurant og kino. Hva med sparing?

Anonymkode: c4566...9e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det ganske greit hvis det inkluderer mat og alt. Det burde rekke til mye fritidsaktiviteter, utstyr, klær, restaurant og kino. Hva med sparing?

Ja, det inkluderer alt annet, jeg får jo feriepenger også. Jeg har satt av 2000,- til sparing i budsjettet. Det beste hadde jo vært å spare mer, men jeg vet ikke om det går.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg synes det høres fryktelig lite ut egentlig. Jeg er en person, og jeg sitter igjen med 15-20000 i måneden til klær, fornøyelser, shopping og reiser, litt mer hvis du regner vin og øl som fornøyelser. Siden jeg har så lite å rutte med har jeg bestemt meg for å downsize fra to leiligheter til en. Tenker at om ca et år skal jeg slutte å sløse bort alle pengene mine, kjøpe hus og spare opp slik at jeg kan pensjonere meg før jeg blir 36 (da trenger jeg ca 6 millioner i indeksfond). 

Kanskje du burde redusere utgiftene litt? Jeg sparer 96 000 i året på å kutte ut ferieleiligheten i Oslo. Det er mye penger å spare på småting. Å bytte ut den ene bilen med el-bil kommer også til å spare meg for ganske mange tusen i året. Kanskje du kan bytte ut en av bilene med elbil? Det blir fort en hundrelapp om dagen spart i drivstoff, i tillegg til 2500 spart i årsavgift, og hvis det er bomringer blir det jo ennå mer. 

Jeg skjønner heller ikke hva uforutsette utgifter er. Jeg setter av penger hver måned til å erstatte ting, slik som vaskemaskiner og komfyrer (del prisen på 60, så mye setter du av hver måned for å kjøpe en ny). Vedlikehold på bil er jo også en utgift som ikke er uforutsett, bilene blir jo ødelagt etterhvert. Om man setter av litt for mye skader jo ikke det, og man har jo kredittkort, så da kan man jo bruke litt mindre på vin eller reiser er måned for å betale det ned måneden etter. Hvilken utgifter er det du ikke klarer å forutse?

Kanskje du trenger et budsjett? YNAB er veldig bra, koster litt da. Men da får du full oversikt og det funker bra med kredittkort.

Oi, jeg synes du har fryktelig mye igjen i mnd...uforutsette ting kan være utstyr som blir ødelagt, bil osv..Jeg sparer 2000,- i mnd, men burde nok spart mer...

AnonymBruker
Skrevet

Oi, jeg synes du har fryktelig mye igjen i mnd...uforutsette ting kan være utstyr som blir ødelagt, bil osv..Jeg sparer 2000,- i mnd, men burde nok spart mer...

Det det var nok tull! 😜

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det det var nok tull! 😜

Åh, vet aldri ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på sifo budsjettet og plopp inn dine tall så ser du hva du minimum skal klare deg med. 

Anonymkode: b972f...b65

Skrevet

Utstyr som sykkel eller snøfres? At bilen trenger vedlikehold er da ikke uforutsett? 

2000 i måneden? Da tar det deg 16 måneder å få en måned buffer... Har du tre måneders buffer? Den kan jo beskytte deg mot at du mister jobben (dagpenger og slikt tar tid) og kan dekke behov for kapital fort. Men det er jo ikke egentlig sparing, det er en buffer.

At jeg setter av penger til ny komfyr, vaskemaskin og tørketrommel ser jeg ikke på som sparing, dette er faste utgifter. Jeg kan ikke regne med at vaskemaskinen min varer mer enn 5 år (60 måneder), så da må jeg naturligvis sette av penger til å kjøpe en ny når den ryker. Hvis den varer lengre er det en bonus, men hvis ikke har jeg pengene klar. Putter noe av utskiftningsengene i fond, avhengig av hvor mye jeg regner med å ta ut i året. Lite lønnsomt å ha penger på kontoer.

Bilen vet jeg ikke akkurat hvor mye jeg kommer til å bruke på vedlikehold, men jeg setter av det jeg regner med å bruke hver måned, og jeg tar litt hardt i så jeg har mer enn jeg egentlig trenger. Den kommer jo til å trenge vedlikehold. Oljeskift og service og dekk er jo kjempelett å regne ut, men andre ting er litt mer vilkårlig, men du finner tall på nett som er gode indikasjoner.

Gjest GulSol
Skrevet

Betal deg selv først!! Dvs: SETT AV TIL SPARING! 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Skulle ønske vi og min mann hadde 7000 kr på kos i mnd. Vi begge sliter psykisk pga idiotiske foreldre som misshandlet oss. Vi har kanskje 1000 kr på kos pga vi går på nav. Uflaks med hvor jeg ble født! :(

Anonymkode: 6e4c7...379

AnonymBruker
Skrevet

7500 igjen pr mnd etter alt er betalt er bra synes jeg. Men du skriver at det ofte dukker opp uforutsette utgifter, hva er det? Jeg legger samen alle faste utgifter og deler på 12, og setter dette inn på regningskontoen hver mnd, så da blir det ikke tøft i feb/mars med alle regningene som er da.  Synes du burde spare mye mer enn 2000 når du har 7500 til rent forbruk. 

Anonymkode: dcb98...30a

Skrevet

Skulle ønske vi og min mann hadde 7000 kr på kos i mnd. Vi begge sliter psykisk pga idiotiske foreldre som misshandlet oss. Vi har kanskje 1000 kr på kos pga vi går på nav. Uflaks med hvor jeg ble født! :(

Anonymkode: 6e4c7...379

Jeg skulle gjerne sett regnestykket på dette. Hvor mye får dere utbetalt? Hvor går pengene? Hvis jeg hadde bodd i Oslo hadde jeg fått ned mine faste utgifter til 10 000 (10 600 hvis man er to, husleien er det samme, det er bare ekstra ruterbillett som koster). 

Min mor har narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Å vokse opp med henne var helt jævlig. Det er vanskelig å vokse opp i et hjem der du konstant går på glass og er livredd. Jeg har også slitt psykisk og med rus, men man kan bli bedre. Jeg vil anbefale dere å løpe og å trene styrke. Mest løpingen da, 299 for ASICS sko og så er dere klare (husk refleks hvis det er mørkt).

Selv om dere kanskje har mindre mindre enn meg, kan du huske på at dere er blant de 2% rikeste i verden... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...