Gå til innhold

Hjelp! Oversvømt balkongkasse

Anbefalte innlegg

Gjest Happydays
Skrevet

Jeg bor i en terrasseblokk med store fastmonterte balkongkasser. Min kasse er full av vann og jeg vet ikke hvordan jeg skal få dette ut. Det er to små rør på undersiden som sikkert er noen form for drenering, men ser ikke ut til å renne vann ut. 

Har akkurat flyttet inn så har ikke vært borti dette problemet før. Ser ut som det er lecakuler i bunn, så duk, et lag jord, ny duk og bark på toppen. Har tatt av bark og øverste duk da jeg tenkte dette kanskje ville hjelpe, men dette hadde ingen effekt. 

Har noen et godt råd til hva jeg bør gjøre? Blir veldig takknemlig for hjelp! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal jeg gjette, så er det pga terrassekassen er bunnfryst, slik at vannet ikke renner ut på vanlig måte i bunnen. Når isen i bunnen tiner, slik som de øvre lagene, vil vannet renne ut, sannsynligvis.

Jeg ville sett det an noen uker til. Det er kaldt om nettene fremdeles, og det er litt tidlig å forvente at all tele er borte.

• Liker 1
Gjest Happydays
Skrevet
Et øyeblikk siden, Million skrev:

Skal jeg gjette, så er det pga terrassekassen er bunnfryst, slik at vannet ikke renner ut på vanlig måte i bunnen. Når isen i bunnen tiner, slik som de øvre lagene, vil vannet renne ut, sannsynligvis.

Jeg ville sett det an noen uker til. Det er kaldt om nettene fremdeles, og det er litt tidlig å forvente at all tele er borte.

Aha, ja det kan jo være tilfellet. Da venter jeg litt og ser om det kan være årsaken. Takk for svar:)  

AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en hageslangebit og lag undertrykk slik at du kan få vannet ned i ei bøtte. Ellers så må du øse. 

Anonymkode: 90b41...1f0

Gjest Happydays
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg en hageslangebit og lag undertrykk slik at du kan få vannet ned i ei bøtte. Ellers så må du øse. 

Anonymkode: 90b41...1f0

Takk for svar! Dette er sikkert et dumt spørsmål, men hvordan lager man undertrykk? 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Happydays skrev:

Takk for svar! Dette er sikkert et dumt spørsmål, men hvordan lager man undertrykk? 

Hevert-metoden er et annet ord for det. Du setter enden av slangen ned i vannet, bøyer deg ned så du er lavere enn overflaten på vannet, og så gir du slangens andre ende et kjapt sug, og setter raskt enden av slangen ned i en bøtte. Hevert-effekten (tyngdekraft) vil da få vannet til å renne ovenfra og ned i bøtten. Vær rask, så får du ikke noe av vannet i munnen.

Du bør kanskje gå inn og tømme isvannet i do, og ikke slenge det over verandaen og ned til naboene....:-)

Her er eksempel på hevertprinsippet når det kommer til tapping av vin:

http://vinlegging.com/bilder/havert.gif

Endret av Million
Skrevet
4 minutter siden, Happydays skrev:

Du suger. Akkurat som et sugerør. Når vann kommer ut må du holde den enden av hageslangen som ikke er under vann under der vannet er (den enden du suger på).

Gjest Happydays
Skrevet
7 minutter siden, Million skrev:

Hevert-metoden er et annet ord for det. Du setter enden av slangen ned i vannet, bøyer deg ned så du er lavere enn overflaten på vannet, og så gir du slangens andre ende et kjapt sug, og setter raskt enden av slangen ned i en bøtte. Hevert-effekten (tyngdekraft) vil da få vannet til å renne ovenfra og ned i bøtten. Vær rask, så får du ikke noe av vannet i munnen.

Du bør kanskje gå inn og tømme isvannet i do, og ikke slenge det over verandaen og ned til naboene....:-)

Her er eksempel på hevertprinsippet når det kommer til tapping av vin:

http://vinlegging.com/bilder/havert.gif

Skjønner, takk for bra veiledning. Skal få tak i en slange bit og prøve! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...