Gå til innhold

Kiwi butikker og "halv pris på varer som går ut på dato"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kiwiansatt her, låseansvarlig. I teorien skal alle butikkene ha samme praksis på dette. Varene skal prises ned dagen før de går ut, med unntak av fisk, hummer osv. Grunnen er at det er så kort holdbarhetsdato når vi får inn fisk osv. Når det er sagt, en låseansvarlig har veldig mye å gjøre. Noen ganger rekker jeg rett og slett ikke å prise ned varene, jeg samler de da i en vogn som låseansvarlig på morgen dagen etter registrerer og priser ned. Kan tenke meg at grunnen til at du har fått nei til å varen billigere er pga registrering TS. Vi er veldig presset på registrering og uregistrert svinn. Der hvor jeg jobber gir vi også bort mye til asylmottaket. 

Anonymkode: b421c...2b0

AnonymBruker
Skrevet
Den Sunday, April 10, 2016 at 14.59, AnonymBruker skrev:

Kiwi har fra januar byttet ut ordningen med "holdbarhetsgaranti" til at butikkene legger varer som "snart går ut på dato" samlet et eller flere steder i butikken. Selv bruker jeg dette veldig mye, syns det er strålende å få middag til halv pris, og får også prøvd en del nye matvarer.

Men en butikk i mitt nærområde er skikkelig "kjip" på denne ordningen. Der settes ikke varene frem før samme dag de går ut på dato. Nytter ikke å påpeke kl 20 om kvelden at "Denne går ut på dato i morgen. Kan jeg få den til halv pris?". Nei, det er i morgen, så den settes ned i morgen.

Dette er selvsagt ikke et verdensproblem, men jeg skulle ønske at butikkene praktiserte ordningen likt.Hvis noen butikker heller ønsker å kunne gi til veldedige organisasjoner, så er det helt fair. Men da kunne de hatt en plakat eller merking som sa "Vi velger å gi matvarer som snart går ut på dato til veldedige organisasjoner." Men det er ikke det de gjør, de bare lar vær å sette matvarene ned i pris helt til samme dag som de utløper. Og da ender de kanskje opp med at folk ikke velger å kjøpe, og så blir det boss. Og da er jo hele greien uten mening.

Hvordan praktiserer din butikk det ?

Anonymkode: 4d1b3...d3c

Veldig dårlig. Nå vet vi at sjefen der er veldig kjip. Eks varer i frukt og grønt som er dårlig blir eks ikke tatt vekk. Så varer til halv pris finnes omtrent ikke

Anonymkode: e4fa5...1d0

Skrevet
Den 10.4.2016 at 15.09, Honeyblossom skrev:

Jeg jobber på Meny og vi priser ned varer dagen FØR de går ut. Finner vi en vare som går ut på dagen så kaster vi det. Vi samler ikke alt sammen et sted da. Vi setter det bare foran alt det nye i hylla så kan kunden velge selv om de vil ha den eller noe med lenger holdbarhet.

På lørdager så priser vi ned ting som går ut på mandagen også for å prøve å unngå å måtte kaste så mye.

Det er synd hvis dere kaster varer som går ut på dato samme dagen. Mye er fullt spiselig for det. Jeg kjøper gjerne slike varer  og noe bruker jeg samme dag og noe fryser jeg til senere.   Synes dere  burde endre rutiner på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Her hvor jeg bor er det veldig dårlig ved Kiwi butikkene. Det ligger svært få varer i bunnen av en disk, jeg finner nesten ingen ting på tilbud der. 
Rema 1000 og coop er mye bedre på det området, men det er stor variasjon fra butikk til butikk, i disse kjedene også. 

Anonymkode: be53a...cda

Skrevet

Kiwibutikken som ligger nærmest meg har et dårlig utvalg av datovarer. :( Hver gang jeg har handlet i år har jeg sjelden funnet noe i disken. Som oftest er den helt tom, og når det er varer der, er det sjelden noe av interesse. En gang var det to små pakker med gjær, en annen gang noen pakker first price-potetsalat, i dag noen store trepakninger med grillpølser. Kjedelig, likte mye bedre opplegget Kiwi hadde før. Kan hende at jeg alltid er uheldig og at kundene før meg har tatt alle datovarene, men jeg handler alltid på ulike tidspunkt og ulike dager, så vil tro at den disken rett og slett nesten alltid er tom. Kiwibutikken i hjembyen min har jeg handlet på noen ganger i år, og der har det alltid vært masse rart i disken.

Extra som ligger nær meg er bedre på slik. Handler ikke der ofte, siden Kiwi er nærmest, men de få gangene jeg har vært der har jeg funnet litt av hvert. Sushi på 40%, masse kesam, diverse kjøtt og pålegg.

Er enig i det dere skriver. Dumt at ikke alle butikkene har like regler på slikt. Jeg blir sjokkert over dere som sier at dere jobber på Kiwi, som må kaste handlevogner med mat. Eller at butikksjefen heller vil kaste varene enn å sette ned prisen. Blir dårlig av å høre det! :(

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kiwiansatt her, låseansvarlig. I teorien skal alle butikkene ha samme praksis på dette. Varene skal prises ned dagen før de går ut, med unntak av fisk, hummer osv. Grunnen er at det er så kort holdbarhetsdato når vi får inn fisk osv. Når det er sagt, en låseansvarlig har veldig mye å gjøre. Noen ganger rekker jeg rett og slett ikke å prise ned varene, jeg samler de da i en vogn som låseansvarlig på morgen dagen etter registrerer og priser ned. Kan tenke meg at grunnen til at du har fått nei til å varen billigere er pga registrering TS. Vi er veldig presset på registrering og uregistrert svinn. Der hvor jeg jobber gir vi også bort mye til asylmottaket. 

Anonymkode: b421c...2b0

Hva er det egentlig en "låseansvarlig" gjør?

Jeg har jobbet på butikker selv, og der har det aldri vært noen låseansvarlig. Den som er sist gjør opp kassa (kassene), slukker og låser. Er det dette som er "låseansvarlig", eller ligger det mer i den stillingstittelen som vi ikke hadde på mine arbeidsplasser?

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om man kan avskrive hele den literen med melk som går ut på dato, og at det derfor er mer lønnsomt å kaste den, og selge en liter melk til full pris istedet? 

Anonymkode: 37973...45c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om man kan avskrive hele den literen med melk som går ut på dato, og at det derfor er mer lønnsomt å kaste den, og selge en liter melk til full pris istedet? 

Anonymkode: 37973...45c

Med mindre en har en slags ekstraavtale med leverandøren får en ikke avskrive produkter. Der jeg jobber får vi f.eks. avskrive blomsterbuketter. Da sender gjør vi heller det, en å selge noen halvgreie roser til halv pris til en kunde. Det samme med brødene. Av og til lager en f.eks. en avtale om å ta inn ekstra mange av en viss vare + gode eksponeringer, med tillegg om at en får kreditert varene som går ut på dato før de er solgt. 

Anonymkode: b122e...280

AnonymBruker
Skrevet
Den 10. april 2016 at 16.56, AnonymBruker skrev:

Det er jo i så fall veldig synd. Men kan det ha noe med at butikkene taper på å sette ned prisen ? Det som "kastes" sendes kanskje i retur, og så får de penger tilbake ? Eller er det faktisk i bosset det går ? Har selv jobbet på bakeri. Der fikk vi ikke lov å sette ned prisen på slutten av dagen, og alle rester ble hentet av grisebønder..... 

Det som kastes kastes :( Vi måtte til og med betale gebyr på maten vi kastet. Men var visst uansett viktigere at kundene betalte full pris! Man kunne i det minste gitt det til trengende, når man uansett kaster det liksom.

Anonymkode: 2dddf...2ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, applestories skrev:

Hva er det egentlig en "låseansvarlig" gjør?

Jeg har jobbet på butikker selv, og der har det aldri vært noen låseansvarlig. Den som er sist gjør opp kassa (kassene), slukker og låser. Er det dette som er "låseansvarlig", eller ligger det mer i den stillingstittelen som vi ikke hadde på mine arbeidsplasser?

Ja det er låseransvarlig ,Jeg er ikke vedkommende du siterte,men jeg trodde dette var et vanlig utrykk.Jobbet i flere butikker og har alltid hatt låsansvarlig.

Anonymkode: 6db92...bb3

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er låseransvarlig ,Jeg er ikke vedkommende du siterte,men jeg trodde dette var et vanlig utrykk.Jobbet i flere butikker og har alltid hatt låsansvarlig.

Edit: Du kan også finne dette utrykke i jobbannonser. Låsansvralig søkes etc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nok et vanlig uttrykk, og det er fra jobbannonser jeg kjenner det.

Jeg synes vel bare det er litt rart å lete etter en "låseansvarlig" da jeg ville tatt det som en selvfølge at en person man ansetter i en butikkjobb skal kunne gjøre opp kassa og låse butikken når man er ferdig.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Sendte en medling til Kiwi på FB, og sa hvilket butikk i mitt nærområde som var ganske sløv/kjip/gniten med å sette ned varer. Det skulle de ta videre, da alle skulle gjøre det likt. Men jeg har uansett funnet en annen Kiwi butikk som er nærmest litt ivrig på å sette ned. Særlig lørdag ettermiddag kan en gjøre gode kjøp : påsmurte baguetter kr 10,- , ferdig kuttet salat kr 10,- koteletter osv. osv. Jeg var innom der ettermiddag før påske, og da holdt det på å dette over kanten på disken med varer. Så jeg holder meg til den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, applestories skrev:

Ja, det er nok et vanlig uttrykk, og det er fra jobbannonser jeg kjenner det.

Jeg synes vel bare det er litt rart å lete etter en "låseansvarlig" da jeg ville tatt det som en selvfølge at en person man ansetter i en butikkjobb skal kunne gjøre opp kassa og låse butikken når man er ferdig.

Nå er det ikke kun det de gjør.De har hovedansvaret for hele butikken.Alle avdelinger(ferskvare,kasse,gulvet osv) Kjente  det ble litt vanskelig å forklare skriftig ;) 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke kun det de gjør.De har hovedansvaret for hele butikken.Alle avdelinger(ferskvare,kasse,gulvet osv) Kjente  det ble litt vanskelig å forklare skriftig ;) 

Edit:Du kan vel si at en låsansvarlig får alle oppgavene som butikksjefen ville ha hatt.

Annonse
Skrevet

Her blir de satt ned dagen før. Rart det ulik praksis, skulle tro de hadde samme retningslinjer å følge. Er jo bedre å få halv pris for varen enn at de må kaste det.

AnonymBruker
Skrevet

Handler på to ulike Kiwibutikker. Som oftest er det svært lite/ ingenting i denne halvpris delen og hvis det er noe går det ut på dato utelukkende dagen etter. Jeg mistenker at butikkene ikke følger opp det nye systemet, men heller kaster varene. 

Til forskjell er det på den lokale Coop Prix alltid mulig å finne nedprisede varer spredd utover i butikken. Særlig kjøttvarer er det mulig å finne noe. 

Anonymkode: 1ddce...104

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Edit:Du kan vel si at en låsansvarlig får alle oppgavene som butikksjefen ville ha hatt.

Takk for forklaringen, ser at det er en del ansvar som følger med jobben :)

Skrevet

Var innom Bunnpris i går. De hadde samlet nedprisede varer i en vogn fremst i butikken. Lenger inne i butikken var jeg på leting etter hvitløksdressing. Det fant jeg, men alle flaskene var best før september i fjor.

Da blir neste spørsmål: hvordan finner man varer som skal puttes i tilbudskurvene? Leter butikkansatte systematisk etter varer gått ut på dato? Det er jo langt fra bare ferskvare som blir priset ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...