AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #1 Del Skrevet 10. april 2016 Kiwi har fra januar byttet ut ordningen med "holdbarhetsgaranti" til at butikkene legger varer som "snart går ut på dato" samlet et eller flere steder i butikken. Selv bruker jeg dette veldig mye, syns det er strålende å få middag til halv pris, og får også prøvd en del nye matvarer. Men en butikk i mitt nærområde er skikkelig "kjip" på denne ordningen. Der settes ikke varene frem før samme dag de går ut på dato. Nytter ikke å påpeke kl 20 om kvelden at "Denne går ut på dato i morgen. Kan jeg få den til halv pris?". Nei, det er i morgen, så den settes ned i morgen. Dette er selvsagt ikke et verdensproblem, men jeg skulle ønske at butikkene praktiserte ordningen likt.Hvis noen butikker heller ønsker å kunne gi til veldedige organisasjoner, så er det helt fair. Men da kunne de hatt en plakat eller merking som sa "Vi velger å gi matvarer som snart går ut på dato til veldedige organisasjoner." Men det er ikke det de gjør, de bare lar vær å sette matvarene ned i pris helt til samme dag som de utløper. Og da ender de kanskje opp med at folk ikke velger å kjøpe, og så blir det boss. Og da er jo hele greien uten mening. Hvordan praktiserer din butikk det ? Anonymkode: 4d1b3...d3c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 10. april 2016 #2 Del Skrevet 10. april 2016 Våre nærmeste Kiwi-butikker praktiserer det ved å sannsynligvis kaste det aller meste som går ut på dato (oppdager det for sent, kanskje?), eller så får de bare solgt unna det aller, aller meste før det er utgått... For de kurvene er usle greier, type 2-3 varer som går under kategorien ''småtterier'' (10-30 kr. fullpris) og aldri noe spennende. Har ikke sjekket hvor lang tid før de går ut på dato det legges der, for jeg har aldri hatt noen interesse av det som selges. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #3 Del Skrevet 10. april 2016 Jeg handler på Meny i nabobyen, og der har de egen plass i kjøledisken for varer som snart går ut. Jeg finner ofte varer der det er 3-4 dager igjen på "holdbar til" dato. Gode rabatter, og en fin mulighet å få fråtse litt i mat jeg vanligvis ikke tar meg råd til. Noen ganger er det varer som går ut samme dag, men da har de gjerne vært i disken noen dager. Anonymkode: 03622...20f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 10. april 2016 #4 Del Skrevet 10. april 2016 Min er overraskende romslig med dato før varene havner i den delen av kjøledisken Det er en veldig populær butikk med en skummelt dyktig butikksjef som virkelig kjenner kundegruppen sin og deres forbruksmønster, så man kan ikke basere middagsvanene sine på at det skal være noe igjen i den delen av kjøledisken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Honeyblossom Skrevet 10. april 2016 #5 Del Skrevet 10. april 2016 Jeg jobber på Meny og vi priser ned varer dagen FØR de går ut. Finner vi en vare som går ut på dagen så kaster vi det. Vi samler ikke alt sammen et sted da. Vi setter det bare foran alt det nye i hylla så kan kunden velge selv om de vil ha den eller noe med lenger holdbarhet. På lørdager så priser vi ned ting som går ut på mandagen også for å prøve å unngå å måtte kaste så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 10. april 2016 #6 Del Skrevet 10. april 2016 Varene settes ut samme dagen de går ut....ligger det varer som ikke er nedpriset blir de gretten og sier f.eks " mnja, men det kan jeg ikke gjøre noe med.....blir feil i oppgjøret om jeg gir den til deg til halv pris!" >,> 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 10. april 2016 #7 Del Skrevet 10. april 2016 På den ene har jeg fortsatt ikke sett slike nedprisede varer. På den andre hadde de en del rett etter nyttår, men de siste par månedene har der alltid vært tomt i kjøleavdelingen, uavhengig av tid på døgnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #8 Del Skrevet 10. april 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kiwi har fra januar byttet ut ordningen med "holdbarhetsgaranti" til at butikkene legger varer som "snart går ut på dato" samlet et eller flere steder i butikken. Selv bruker jeg dette veldig mye, syns det er strålende å få middag til halv pris, og får også prøvd en del nye matvarer. Men en butikk i mitt nærområde er skikkelig "kjip" på denne ordningen. Der settes ikke varene frem før samme dag de går ut på dato. Nytter ikke å påpeke kl 20 om kvelden at "Denne går ut på dato i morgen. Kan jeg få den til halv pris?". Nei, det er i morgen, så den settes ned i morgen. Dette er selvsagt ikke et verdensproblem, men jeg skulle ønske at butikkene praktiserte ordningen likt.Hvis noen butikker heller ønsker å kunne gi til veldedige organisasjoner, så er det helt fair. Men da kunne de hatt en plakat eller merking som sa "Vi velger å gi matvarer som snart går ut på dato til veldedige organisasjoner." Men det er ikke det de gjør, de bare lar vær å sette matvarene ned i pris helt til samme dag som de utløper. Og da ender de kanskje opp med at folk ikke velger å kjøpe, og så blir det boss. Og da er jo hele greien uten mening. Hvordan praktiserer din butikk det ? Anonymkode: 4d1b3...d3c Så nettopp på nrk fra Asylmottaket på Gaustad. De fikk mat fra Kiwi butikken i nærområdet. Mat som gikk ut på dager nesteeller dagen der etter. Kanskje flere butikker har den ordningen? Jeg handler omtrent aldri på Kiwi. OBS har ofte full fryser med datovarer. Enten går de ut samme dag eller påfølgende dag. (Jeg fryser ned.) Anonymkode: 956fa...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #9 Del Skrevet 10. april 2016 Min Kiwi har samlet alle varer som er på vei til å gå ut på dato i kjøledisken. Men aner ikke om det kun er dagens, eller om dagen før utgått varer. Det har ikke vært varer der i min interesse så. Anonymkode: e7178...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #10 Del Skrevet 10. april 2016 Jeg har jobbet på Kiwi tidligere, hver kveld måtte vi gå gjennom butikken og kaste alt som gikk ut fra samme dag til 2 dager etter. Slik at ingen skulle kunne finne varen og få noen rabatt... Vi kastet i gjennomsnitt en full handlevogn med mat hver kveld, syntes det er merkelig at det alltid ligger så lite mat i den 50% kurven, noen kvelder kastet vi to handlevogner med mat liksom. Jeg sluttet rett før de endret "reglene", så kan ikke si noe sikkert, men jeg er temmelig sikker på at mesteparten av maten fremdeles blir kastet, og utvalgte varer blir plassert i 50% kurven... Anonymkode: 2dddf...2ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #11 Del Skrevet 10. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet på Kiwi tidligere, hver kveld måtte vi gå gjennom butikken og kaste alt som gikk ut fra samme dag til 2 dager etter. Slik at ingen skulle kunne finne varen og få noen rabatt... Vi kastet i gjennomsnitt en full handlevogn med mat hver kveld, syntes det er merkelig at det alltid ligger så lite mat i den 50% kurven, noen kvelder kastet vi to handlevogner med mat liksom. Jeg sluttet rett før de endret "reglene", så kan ikke si noe sikkert, men jeg er temmelig sikker på at mesteparten av maten fremdeles blir kastet, og utvalgte varer blir plassert i 50% kurven... Anonymkode: 2dddf...2ca Det er jo i så fall veldig synd. Men kan det ha noe med at butikkene taper på å sette ned prisen ? Det som "kastes" sendes kanskje i retur, og så får de penger tilbake ? Eller er det faktisk i bosset det går ? Har selv jobbet på bakeri. Der fikk vi ikke lov å sette ned prisen på slutten av dagen, og alle rester ble hentet av grisebønder..... Anonymkode: 4d1b3...d3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #12 Del Skrevet 10. april 2016 Her er det litt ymse,men det som er frustrerende er at alt legges på samme sted. Alt fra tørrvarer til ost legges i samme "beholder". En kjøledisk.Så det vil med andre ord si kald sjokolade og forrige dagen ballerina kjeks. Men jeg tror de er ganske sløve med å gå gjennom.(kaster nok enormy mye) For før denne ordningen kom og man fikk det gratis, fant jeg alltid masse varer som var på vei til å gå ut,men det er ikke mye å finne i den kjøledisken. Så Anonymkode: 6db92...bb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronmelis Skrevet 10. april 2016 #13 Del Skrevet 10. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet på Kiwi tidligere, hver kveld måtte vi gå gjennom butikken og kaste alt som gikk ut fra samme dag til 2 dager etter. Slik at ingen skulle kunne finne varen og få noen rabatt... Vi kastet i gjennomsnitt en full handlevogn med mat hver kveld, syntes det er merkelig at det alltid ligger så lite mat i den 50% kurven, noen kvelder kastet vi to handlevogner med mat liksom. Jeg sluttet rett før de endret "reglene", så kan ikke si noe sikkert, men jeg er temmelig sikker på at mesteparten av maten fremdeles blir kastet, og utvalgte varer blir plassert i 50% kurven... Anonymkode: 2dddf...2ca Samme her, på vår lokale kiwi butikk er det sånn 2-3 varer bare i en 50 % kurven. ALDRI vært noe mer enn det.. Savner God helg og jeg! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #14 Del Skrevet 10. april 2016 2 timer siden, Marr skrev: Våre nærmeste Kiwi-butikker praktiserer det ved å sannsynligvis kaste det aller meste som går ut på dato (oppdager det for sent, kanskje?), eller så får de bare solgt unna det aller, aller meste før det er utgått... For de kurvene er usle greier, type 2-3 varer som går under kategorien ''småtterier'' (10-30 kr. fullpris) og aldri noe spennende. Har ikke sjekket hvor lang tid før de går ut på dato det legges der, for jeg har aldri hatt noen interesse av det som selges. Hva med å stikke på dumpster-diving til dem, etter stengetid? Da slipper du å betale noe som helst til dem også! Anonymkode: 5ab8e...947 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 10. april 2016 #15 Del Skrevet 10. april 2016 Vi har heller aldri noe bra i 50% kassa. Det som er er enten for stort til at jeg kan fortære det før fristen går ut eller så er det så dyrt at billig-alternativet fortsatt er billigere. Men en gang fant vi sjokolamelk på en lørdagskveld som skulle gå ut på dato på mandagen. Da var vi glade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 10. april 2016 #16 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo i så fall veldig synd. Men kan det ha noe med at butikkene taper på å sette ned prisen ? Det som "kastes" sendes kanskje i retur, og så får de penger tilbake ? Eller er det faktisk i bosset det går ? Har selv jobbet på bakeri. Der fikk vi ikke lov å sette ned prisen på slutten av dagen, og alle rester ble hentet av grisebønder..... Anonymkode: 4d1b3...d3c Mesteparten havner rett i søpla. Det eneste som jeg husker vi tok retur på var; ferske brød, diverse bakevarer og tobakk/smertestillende. Resten gikk rett i søppelet. Men de diverse bakevarene tok leverandørene seg av. * For å si det slik..Når holdbarhetsgarantien var, så stod det på Kiwi sine sider at datovarer de ikke fikk solgt gikk til veldedighet. Vel. Helt ærlig, var få butikker som faktisk fulgte det. Min butikk var en av dem. Endret 10. april 2016 av Chibi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest The damned Skrevet 10. april 2016 #17 Del Skrevet 10. april 2016 Her er det ofte mye bra som blir lagt i den kjøledisken. Jeg sjekker alltid disse når jeg er på butikken,men det er litt ulikt hvordan de gjør det. Noen har kun varer som går ut samme dag,men andre har varer som går ut om et par dager. Jeg sjekker alltid for noen er utrolig sløve med å fjerne gamle varer,og enkelte ting kjøper jeg ikke hvis det allerede er utgått. Ellers finner jeg mye bra,men man må ofte være tidlig ute ellers er alle godbitene forsvunnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 10. april 2016 #18 Del Skrevet 10. april 2016 1 time siden, Herr Heftig skrev: Vi har heller aldri noe bra i 50% kassa. Det som er er enten for stort til at jeg kan fortære det før fristen går ut eller så er det så dyrt at billig-alternativet fortsatt er billigere. Men en gang fant vi sjokolamelk på en lørdagskveld som skulle gå ut på dato på mandagen. Da var vi glade. Det er da det er greit for oss som ikke tror på "frister" på matvarer - vi tar det slike som deg ikke vil ha 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #19 Del Skrevet 10. april 2016 Jeg jobber i kiwi, og vi setter ned masse digge ting på 50%! Masse biff og kjøttdeig og kylling! Dette pleier jeg selv å kjøpe hvis det er igjen noe etter stengetid i går var det kunde som kjøpte lam, sushi, hummer og masse annet kjøtt på 50% vi legger ut to dager før utgangsdato, og det er det som er reglene. Ville sendt en Mail til sjefen der de legger ut samme dag og spurt om de var helt sikre på at rutinen var riktig.. Anonymkode: 2d959...d68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #20 Del Skrevet 11. april 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo i så fall veldig synd. Men kan det ha noe med at butikkene taper på å sette ned prisen ? Det som "kastes" sendes kanskje i retur, og så får de penger tilbake ? Eller er det faktisk i bosset det går ? Har selv jobbet på bakeri. Der fikk vi ikke lov å sette ned prisen på slutten av dagen, og alle rester ble hentet av grisebønder..... Anonymkode: 4d1b3...d3c Hvorfor tror du "dumpster-diving" er populært og ikke minst innbringende? Butikker kaster så utrolig mye mat bokstavelig talt rett i søpla. For min del syns jeg nesten det gjør fysisk vondt å kaste ting bare fordi datoen er gått ut. På butikken jeg jobbet i før priset vi alltid ned til halv pris minimum dagen før utløpsdato. Men alt av brød og bakevarer.... Rett i søpla hver kveld!! Galskap! Og all frukt og grønnsaker som havner i søpla av små grunner som at de ikke er pene nok å se på(men fullt spiselige!). Noe burde jo gjøres med dette fordi det er jo fullt brukelig mat.. Burde bli gitt bort. Vet noen kjeder/butikker har en slik ordning, men langt fra alle. Burde vært en lovfestet regel om at all slik mat måtte gis bort til veldedighet. Beklager TS, var ikke noe relevant infor til spørsmålet ditt her:) Jeg er enig i at kiwibutikkene i det minste burde hatt samme ordning! Anonymkode: 06d30...83d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå