Gå til innhold

Vokst opp i fosterhjem, har jeg noe arverett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann, dette er noe jeg har tenkt litt på i det siste.

Min biologiske mor har vært narkoman hele sitt liv, min biologiske far ble drept før jeg var født, så jeg ble plassert i et fosterhjem fra jeg var ca 1år, og der bodde jeg til jeg var 16, flyttet da ut for å gå skole i en annen kommune.
Så har jo bodd i en å samme fosterfamilie hele livet, fungert som deres eget barn, sammen med mine 'søsken'. Fikk og har også deres etternavn. Jeg er nå fylt 29år.

Fikk først vite at jeg var oppvokst i fosterhjem når jeg var 12 eller 13år, husker ikke helt.

Mine fosterforeldre har ganske mye i formue, bolig i utlandet, stort hus med store eiendommer osv, og jeg bare lurer, har jeg noen form for arverett slik mine fostersøsken, eller er jeg automatisk arveløs?

Ikke at jeg på noen måte ser frem til den dagen arv må fordeles da jeg jo ikke ønsker at mine fosterforeldre skal gå bort eller noe, dette er bare noe jeg har tenkt på litt i det siste, da en del venner har begynt å arve saker å ting, så da slo det meg bare 'vil jeg noen gang kunne arve noe da tro?'

Takker for svar :)

Anonymkode: be123...8ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn har ikke direkte arverett etter andre enn biologiske foreldre eller adoptivforeldre. Men fosterforeldrene din kan ha skrevet testament hvor du blir tilgodesett med arv. De biologiske barna har krav på omlag 1 mill. Resten kan testamenteres bort til det den som skriver testamentet ønsker. 

Du kan lese på domstol.no om arv. 

Anonymkode: 0a2b8...cd6

• Liker 2
Skrevet

Med mindre du er med i testamentet deres arver du ikke noe. Hadde de adoptert deg hadde det vært noe annet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du har arverett nei. Men fosterforeldrene dine kan testamentere til deg om de ønsker. 

Anonymkode: 97ee1...68d

Skrevet

I utgangspunktet har du ikke rett på noe arv etter fosterforeldre. 

Men det er mulig for dem å inkludere deg om de setter opp testament. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du har naturligvis ikke arverett. Da må du adopteres først.

Anonymkode: 45461...ef3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere diskutert om de ønsker å adoptere deg? Ikke for at du skal få arv, men fordi du har vært en del av familien deres nesten hele livet ditt, og fordi du ikke har foreldre som har vært eller som kan stille opp slik fosterforeldrene dine har gjort? 

• Liker 2
Skrevet

Holdt de det skjult at de var forsterforeldrene dine til du var 13? Det er jo helt vilt!

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Når jeg leser litt om adoptert eller ikke, så er jeg sannlig ikke sikker på om jeg er adoptert eller hva jeg er?

Var vel på barnehjem eller noe slikt før jeg kom til denne familien og jeg bærer jo deres etternavn den dag i dag, så jeg er da ikke sikker på hvilken kategori jeg faller under?

Hva er forskjellen liksom?

Ikke at det egentlig bryr meg så mye om jeg vil komme til å arve noe eller ikke, men jeg regner egentlig med at dersom de kan velge at jeg ikke MÅ arve noe, så vil jeg ikke bli oppført med noe i testament.

Ikke alle mine 'søsken' var like glad for at jeg kom til denne familien, da disse var godt oppi tenårene og klarte aldri å anse meg som en av 'dem'. Så kontakten i dag eller ikke så veldig stor, har blitt mindre de siste par årene, dette er det vel et par mine 'søsken' som fått til med å prøve å eksludere meg fra dem, og da har store deler av denne familien liksom bare fulgt etter på det.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Ja fikk ikke vite at de ikke var min biologiske familie før jeg var 12 eller 13 år, litt usikker på hvorfor de valgte det selv.

Jeg hadde jo absolutt hele tiden trodd jeg var 'en av dem' liksom, så husker den dagen, det øyeblikket jeg fikk vite det, som det skulle vært i går.. :/

Skrevet

Dette høres bare veldig rart ut. Du vet ikke selv om du er adoptert? Hva med å finne ut av det

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er juridisk sett ganske stor forskjell på adopsjon og forsterfamilie. Ved adopsjon er de foreldre på samme måte som biologiske foreldre, med alle retter og plikter for både foreldre og barn inkludert. Ved fosterfamilie er det ikke slik. Man "jobber" for staten og får vel også pengetilskudd for å være fosterforeldre, om jeg ikke tar helt feil.

Du burde sette deg ned og prate med foreldrene din om det. De aller fleste hadde nok ønsket å vite om de er adoptert eller fosterbarn. 

Anonymkode: 97ee1...68d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Når jeg leser litt om adoptert eller ikke, så er jeg sannlig ikke sikker på om jeg er adoptert eller hva jeg er?

Var vel på barnehjem eller noe slikt før jeg kom til denne familien og jeg bærer jo deres etternavn den dag i dag, så jeg er da ikke sikker på hvilken kategori jeg faller under?

Ikke at det egentlig bryr meg så mye om jeg vil komme til å arve noe eller ikke, men jeg regner egentlig med at dersom de kan velge at jeg ikke MÅ arve noe, så vil jeg ikke bli oppført med noe i testament.

Ikke alle mine 'søsken' var like glad for at jeg kom til denne familien, da disse var godt oppi tenårene og klarte aldri å anse meg som en av 'dem'. Så kontakten i dag eller ikke så veldig stor, har blitt mindre de siste par årene, dette er det vel et par mine 'søsken' som fått til med å prøve å eksludere meg fra dem, og da har store deler av denne familien liksom bare fulgt etter på det.

Jeg vil tro at du er adoptert når du har deres etternavn og ikke de biologiske foreldrene dine sitt etternavn. 

Hadde du tilsynsfører fra barnevernet når du bodde hos dem? En person som kom hjem til dere minst to ganger i året for å snakke med deg og spørre om hvordan du hadde det hjemme? Hvis nei, så gir dette en forsterket mistanke om at du ikke er fosterbarn med adoptivbarn hos dem. 

Får du noe økonomisk hjelp fra barnevernet når du må bor hjemmefra? Eller hjelper foreldrene dine deg? Hjelper barnevernet å er du nok fortsatt under barnevernet og ikke adoptert. 

Hva med å spørre fosterforeldrene dine? Da får du svaret du trenger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Ja jeg har faktisk tenkt over om jeg er adoptert eller hva jeg er.

Har aldri bodd sammen med noen av min biologiske familie.

Jeg har da vokst opp i denne familien, og etter hva jeg vet så skulle jeg være der etter planen.

Tror det var noen fra barnevernet på besøk et par ganger men dette var ikke ofte, 2-3 ganger i løpet av hele min oppvekst kansje.
Har aldri mottatt noe hjelp fra barnevernet, er da mine 'foreldre' som har måtte gjøre dette.

Nå fikk jeg absolutt noe å tenke på, dette må jeg undersøke litt nærmere.. :o

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en merkelig formulering.

Enten er man fosterbarn, eller så er man det ikke. Hvorfor har du deres etternavn hvis du er fosterbarn og ikke adoptert? I mitt hode tenker jeg at et fosterbarn skal beholde sine biologiske foreldres navn, hvis en selv ikke som myndig velger å endre navn. 

Og barn satt i fosterhjem skal ha tilsynsfører, altså en som kommer og ser at alt fungerer greit i hjemmet. Så da virker det rart at du ikke visste at du var fosterbarn, for tilsynsføreren skal jo i første omgang snakke med deg.

Hvis det du skriver er riktig, at du er fosterbarn og ikke adoptert, har du ingen arverett. Men fosterforeldrene dine kan testamentere fritt det som går ut over pliktdelsarven (det som etter arveloven tilfaller deres biologiske barn).

Den beste måten å få svar på, er vel å snakke med fosterforeldrene dine, evnt ta kontakt med barnevernet og den saksbehandleren som har hatt din sak, og få svar.

Anonymkode: a1f7e...453

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Forskjellen er at hvis du er adoptert, så er du familie på papiret og har arverett. Dersom du "bare" er fosterbarn har du ingen rettigheter, og foreldre dine ingen plikter overfor deg. Jeg ville spurt foreldrene dine om dette så fort som mulig. At du har deres etternavn kan jo tyde på at du er adoptert, men kan også hende de bare skiftet etternavnet ditt for at du skulle føle deg som en del av familien uten at du er adoptert selv om. Å skifte navn er jo svært enkelt. De eneste som sitter på svarene er dine foreldre. Lykke til :) 

Anonymkode: 559a4...7be

• Liker 2
Skrevet

Du har ikke arverett. Da må du adopteres

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at du er adoptert når du har deres etternavn og ikke de biologiske foreldrene dine sitt etternavn. 

Hadde du tilsynsfører fra barnevernet når du bodde hos dem? En person som kom hjem til dere minst to ganger i året for å snakke med deg og spørre om hvordan du hadde det hjemme? Hvis nei, så gir dette en forsterket mistanke om at du ikke er fosterbarn med adoptivbarn hos dem. 

Får du noe økonomisk hjelp fra barnevernet når du må bor hjemmefra? Eller hjelper foreldrene dine deg? Hjelper barnevernet å er du nok fortsatt under barnevernet og ikke adoptert. 

Hva med å spørre fosterforeldrene dine? Da får du svaret du trenger. 

Hun er jo voksen nå, så barnevernet hjelper nok ikke til uansett. Men mulig de var til stede når TS flyttet pga skole når hun var 16? 

TS: prat med familien din, spør om du ble adoptert (det virker jo slik?). 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at hvis du er adoptert, så er du familie på papiret og har arverett. Dersom du "bare" er fosterbarn har du ingen rettigheter, og foreldre dine ingen plikter overfor deg. Jeg ville spurt foreldrene dine om dette så fort som mulig. At du har deres etternavn kan jo tyde på at du er adoptert, men kan også hende de bare skiftet etternavnet ditt for at du skulle føle deg som en del av familien uten at du er adoptert selv om. Å skifte navn er jo svært enkelt. De eneste som sitter på svarene er dine foreldre. Lykke til :) 

Anonymkode: 559a4...7be

Ja, det er jo slik. 

Jeg vil bare legge til at dersom du ikke er adoptert, TS, så har du arveretttigheter fra dine biologiske besteforeldrepå fars siden og din også din biologiske mor - eller hennes foreldre dersom hun dør først.

Skrevet

PS:

Jeg ser nå at du er 29 år. Da finner du lett svar på folkeregisteret!!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...