AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #1 Skrevet 10. april 2016 trenger tips til planter eller urter til kjøkkenet. Enste forutsetningen er at de er lette å håndere, og ikke trenger å stå i direkte sollys. Legg gjerne ved link Anonymkode: b5de7...958
Chord Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Har ingen urter enda, sommeren er som regel den ultimate urtesesongen her i huset: De aller fleste plantene her er i stua, men på kjøkkenet har jeg 2 fredsliljer og 2 gullranker
melatonin Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 Jeg lurer veldig på hvordan folk klarer å bevare urtene friske og fine jeg. Når jeg kjøper friske urter så visner de bare vi kommet inn døra.. kunne tenke meg å ha frisk basilikum, dill, persille osv. 2
Anoia Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 Kjøpte denne frøpakka fra ebay i fjor; hadde ikke plass til å så alle typene, men det ble en fin og frodig liten urtehage i vinduskarmen. Særlig basilikumen vokste som ugress. Forøvrig har vi nesten bare kveldssol inn til oss, så de fikk ikke all verdens sollys heller.
Gjest Normalfordeling Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 Jeg kjøper basilikum på gartneriet. Har den i selvvaninngspotte. Den står ute i soldager på sommeren. Den vokser som bare det. Mynte bør du plante i egen potte. Den vokser også veldig godt.
Zienna Skrevet 12. april 2016 #6 Skrevet 12. april 2016 Akkurat nå har jeg persille og dill. Kjøpt på Rema, og må brukes raskt, for de overlever knapt en uke uansett behandling. Til sommeren kjøper jeg de urtene jeg ikke selv har i hagen på gartneriet. Planter dem om i potter, og setter dem på trappa (unngår for mye sol). Så klipper jeg og setter i krukker med vann i kjøkkenet, slik at alle er for hånden når mat lages.
Anoia Skrevet 13. april 2016 #7 Skrevet 13. april 2016 16 timer siden, Zienna skrev: Akkurat nå har jeg persille og dill. Kjøpt på Rema, og må brukes raskt, for de overlever knapt en uke uansett behandling. Til sommeren kjøper jeg de urtene jeg ikke selv har i hagen på gartneriet. Planter dem om i potter, og setter dem på trappa (unngår for mye sol). Så klipper jeg og setter i krukker med vann i kjøkkenet, slik at alle er for hånden når mat lages. Ble fortalt at de pleier å spraye disse urtene man får kjøpt i vanlig butikk med et eller annet for å forhindre at de blomstrer, og at det eneste som får den til å overleve er å klippe dem nesten helt ned. Prøvde det med en koriander; pottet den om og skamklipte den, og den kom seg og overlevde nesten en hel sommer! :O
Zienna Skrevet 13. april 2016 #8 Skrevet 13. april 2016 6 timer siden, Anoia skrev: Ble fortalt at de pleier å spraye disse urtene man får kjøpt i vanlig butikk med et eller annet for å forhindre at de blomstrer, og at det eneste som får den til å overleve er å klippe dem nesten helt ned. Prøvde det med en koriander; pottet den om og skamklipte den, og den kom seg og overlevde nesten en hel sommer! :O Takk for tipset! Skal prøve å klippe ned
ElectricScum Skrevet 13. april 2016 #9 Skrevet 13. april 2016 Har aldri fått til å gro noe som helst på kjøkkenet (uten vindu). Men jeg har koriander, basilikum og timian stående på verandaen og de klarer seg gjennom hele sommeren. Har bare kjøpt butikkplanter. Noen holder seg bedre enn andre. Hva som er avgjørende aner jeg ikke. Ellers gjør jeg null og niks med plantene foruten å vanne dem. Pottene står stort sett i noen cm med vann i en vanlig blomsterkasse og får sol fra femtiden til sola går ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå