AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #1 Skrevet 10. april 2016 Mange foreldre klager over at barna bare vil spise pølser og kjeks og annen usunn mat. Det jeg ikke forstår, er hvorfor man i det hele introduserer barna for slik mat hvis man ønsker at de skal spise variert? Hvorfor i det hele tatt begynne med det? Anonymkode: d694f...fce 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #2 Skrevet 10. april 2016 Det er vel fordi det er enkelt. Må du stoppe på f.eks en bensinstasjon så er det jo sjelden man finner sunn mat. Anonymkode: ebb35...65a
MapleSirup Skrevet 10. april 2016 #3 Skrevet 10. april 2016 Det er jo fordi foreldrene selv er usunne. Og lettvintheten (latskapen). 10
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #4 Skrevet 10. april 2016 Det blir av samme grunn som at man også må introdusere sukkermat. Barn som aldri får sukker går bananas når de først får tilgang på det, f.eks i voksen alder. Det gjelder å lære barna og ha et sunt forhold til mat og godteri Lærer du barna at en pølse eller hamburger er OK en gang hver 3. eller 4. mnd, så er det mye sunnere enn "NEI; DU FÅR IKKE SPISE SÅNN", og så går ungene bananas når de endelig får smake det, enten fordi det er godt og annerledes, eller fordi de skal gjøre opprør. Ser det samme hos strenge, fanatiske religiøse, mange unger hopper ut for å gjøre opprør fordi foreldrene ønsker at de ikke gjør det. De har ikke lært seg et sunt forhold til det. Anonymkode: 80219...888 14
Teddi Skrevet 10. april 2016 #5 Skrevet 10. april 2016 Slik jeg tenker, så er jo såkalt søppelmat en del av et helt normalt kosthold i vår tid. Vi spiser veldig variert. En dag spiser vi salat, en annen dag spiser vi hamburger. Jeg mener derfor at barnet mitt skal få smake på så mye som mulig, uansett hvor sunt eller usunt det måtte være. I hverdagen spiser vi for det meste sunt og variert, men en gang i blant syntes jeg det er fint å servere noe som kanskje ikke scorer høyest på næringsinnhold. Nå har jeg heldigvis en altetende sønn, så jeg har ikke problemer med å få han til å spise maten sin. Hadde han vært av den kresne typen, ville jeg nok ventet lengst mulig med å introdusere søppelmat. Eventuelt laget sunnere versjoner av det selv. Men uansett vil ønsket om å smake på søppelmat komme, fordi de hører om det fra andre steder. 6
Gjest Fjolleri Skrevet 10. april 2016 #6 Skrevet 10. april 2016 For vår del ble det introdusert i barnehagen. Utover det ønsker ikke jeg at barnet mitt skal ha et anstrengt forhold til relativt sett usunn mat, og har derfor bare utsatt ting som brus/junkfood. Jeg anser ikke magre pølser som fryktelig usunt, spesielt ikke når alternativet er ingenting. I pølse er det blant annet innmat som er kilde til jern, på lik linje med leverpostei. Det er ikke dermed sagt at man serverer pølse hver dag, ei heller at en ikke serverer typisk sunn mat resten av dagen- eller pølse sammen med grønnsaker eksempelvis. Det er forskjell på å unngå usunn mat hver dag, og være borderline spiseforstyrra. I skrivende stund spiser ungen bolle faren har lagd, og utover det har han smakt sjokolade 2 ganger på 2 år. Spør aldri etter sjokolade, men spør derimot ofte etter blåbær. Dette til tross for at ungen vet hva bolle, kake og sjokolade er(og gjerne spiser om det blir servert).
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #7 Skrevet 10. april 2016 Har lurt på det samme som deg ts,når jeg ser 2 åringer som får snop og foreldres som tar med 1-åringer på MacDonalds. Hva er vitsen egentlig?Men det er vel helst foreldre som selv er usunne eller har tenkt lite igjennom hva de gjør.Er enorm fokus på at alle unger skal ammes,men når spedbarnsalderen tar slutt er det tydeligvis ingen helsesøstre eller andre fagpersoner som bryr seg lengre.Hjelper lite å amme en unge dersom man senere ikke klarer å gi dem skikkelig mat.Synd det er så lite fokus på dette,og selvfølgelig veldig synd for barna som kanskje legger grunnlaget for overvekt og en usunn livsstil. Anonymkode: 0518b...59a 2
ajarRun Skrevet 10. april 2016 #8 Skrevet 10. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel fordi det er enkelt. Må du stoppe på f.eks en bensinstasjon så er det jo sjelden man finner sunn mat. Anonymkode: ebb35...65a Jeg hater når jeg kjører til et sted og så plutselig kommer en butikkassistent ut fra en bensinstasjon med en hagle og tvinger meg til å stoppe. Det er også grenseløst irriterende at det er umulig å vite hvor lang tid en kjøretur tar, og om jeg må ta med meg mat for å klare turen. Om bare det var mulig å ring en synsk person eller noe, som kunne fortelle hvor lang tid man bruker fra A til B slik at jeg kunne beregne hvor mye mat jeg kommer til å trenge. Jeg skulle også ønske noen fant opp porsjonspakker med sunn og næringsrik mat man kunne oppbevare i bil. Kanskje noe som nøtter og tørket frukt... Synd at det ikke finnes. 9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #9 Skrevet 10. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir av samme grunn som at man også må introdusere sukkermat. Barn som aldri får sukker går bananas når de først får tilgang på det, f.eks i voksen alder. Det gjelder å lære barna og ha et sunt forhold til mat og godteri Lærer du barna at en pølse eller hamburger er OK en gang hver 3. eller 4. mnd, så er det mye sunnere enn "NEI; DU FÅR IKKE SPISE SÅNN", og så går ungene bananas når de endelig får smake det, enten fordi det er godt og annerledes, eller fordi de skal gjøre opprør. Ser det samme hos strenge, fanatiske religiøse, mange unger hopper ut for å gjøre opprør fordi foreldrene ønsker at de ikke gjør det. De har ikke lært seg et sunt forhold til det. Anonymkode: 80219...888 Spiste aldri ferdighamburger ol som barn. Liker det ikke nå. Så har ikke gått bananas der nei. Til sammenligning : fikk godteri i små mengder, men har ett usunt forhold til det nå. Sukkergal. Men en er ett tynt eksempelgrunnlag. Anonymkode: 0d83a...aa2 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #10 Skrevet 10. april 2016 Er man virkelig så usunn av å ta middagen på mcdonalds en gang i blant? Jeg er vel lat da, som lar barna spise der 2-3 ganger i året, og gir dem pølser og pølsegrateng til middag et par ganger for mnd. Anonymkode: 1811b...555 1
Million Skrevet 10. april 2016 #11 Skrevet 10. april 2016 Jeg lar sønnen min spise på Burger King omtrent en gang hver tredje måned. Føler ikke at han er så usunn av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #12 Skrevet 10. april 2016 Poenget er å ikke tvinge barn til å spise, men at de skal smake. Om vår ikke liker maten hun får etter å ha smakt, får hun tilbud om brødskive/knekkebrød. Hun er nå syv, elsker fisk, grønnsaker og det aller meste. Vi kan fint ta en tur på MC Donalds (som er helt ok, hun vil dit for lekerommet). Tror absolutt det er foreldre selv som legger opp til hva barna liker og "ikke liker". Anonymkode: a4f68...0f0 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #13 Skrevet 10. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har lurt på det samme som deg ts,når jeg ser 2 åringer som får snop og foreldres som tar med 1-åringer på MacDonalds. Hva er vitsen egentlig?Men det er vel helst foreldre som selv er usunne eller har tenkt lite igjennom hva de gjør.Er enorm fokus på at alle unger skal ammes,men når spedbarnsalderen tar slutt er det tydeligvis ingen helsesøstre eller andre fagpersoner som bryr seg lengre.Hjelper lite å amme en unge dersom man senere ikke klarer å gi dem skikkelig mat.Synd det er så lite fokus på dette,og selvfølgelig veldig synd for barna som kanskje legger grunnlaget for overvekt og en usunn livsstil. Anonymkode: 0518b...59a Rar argumentasjon. Du har sett foreldre med barn på mc Dobalds og derfor er de usunne!? Hva vet du om dette var den ene gangen, på mange måneder, som de besøkte mc Dobalds. Usaklig innlegg! Anonymkode: f998b...f36 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #14 Skrevet 10. april 2016 Fordi det er umulig å unngå det hvis du ikke ønsker at barnet ditt skal bli en sosial raring... Pølser, kjeks, kake osv er en "normal" del av sosiale ting barnet deltar på. Det gikk helt fint å unngå det til barnet startet på stor avdeling i barnehagen. Da ble det naturlig nok flere sosiale arenaer barnet deltok på, og det blir helt feil å nekte barnet å spise det da. Vi har ikke mye sånt hjemme, men har funnet ut at vi ikke nekter ungen det i de situasjonene det er naturlig. Anonymkode: 650e2...961
MapleSirup Skrevet 10. april 2016 #15 Skrevet 10. april 2016 5 timer siden, ambivalentReaction skrev: Jeg hater når jeg kjører til et sted og så plutselig kommer en butikkassistent ut fra en bensinstasjon med en hagle og tvinger meg til å stoppe. Det er også grenseløst irriterende at det er umulig å vite hvor lang tid en kjøretur tar, og om jeg må ta med meg mat for å klare turen. Om bare det var mulig å ring en synsk person eller noe, som kunne fortelle hvor lang tid man bruker fra A til B slik at jeg kunne beregne hvor mye mat jeg kommer til å trenge. Jeg skulle også ønske noen fant opp porsjonspakker med sunn og næringsrik mat man kunne oppbevare i bil. Kanskje noe som nøtter og tørket frukt... Synd at det ikke finnes. Skjønner! Jeg har litt lyst å fronte en litt fjern ide jeg har; selv kaller jeg det "Matpakke"...Altså en pakke med mat man kan ta med hjemmefra. Barn kan feks oppbevare den i en slags sekk eller veske på tur. Voksne kan ha det i bilen e.l. Men jeg er redd det ikke vil slå an, så jeg velger å gjøre det anonymt. Det er jo en litt flau ide.. 1
MapleSirup Skrevet 10. april 2016 #16 Skrevet 10. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er man virkelig så usunn av å ta middagen på mcdonalds en gang i blant? Jeg er vel lat da, som lar barna spise der 2-3 ganger i året, og gir dem pølser og pølsegrateng til middag et par ganger for mnd. Anonymkode: 1811b...555 5 timer siden, Million skrev: Jeg lar sønnen min spise på Burger King omtrent en gang hver tredje måned. Føler ikke at han er så usunn av den grunn. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er umulig å unngå det hvis du ikke ønsker at barnet ditt skal bli en sosial raring... Pølser, kjeks, kake osv er en "normal" del av sosiale ting barnet deltar på. Det gikk helt fint å unngå det til barnet startet på stor avdeling i barnehagen. Da ble det naturlig nok flere sosiale arenaer barnet deltok på, og det blir helt feil å nekte barnet å spise det da. Vi har ikke mye sånt hjemme, men har funnet ut at vi ikke nekter ungen det i de situasjonene det er naturlig. Anonymkode: 650e2...961 HI handler om barn som ikke vil spise vanlig mat. Ikke barn som spiser pølser i et bursdagsselskap. Barn som vegrer seg for annet enn drittmat har jo fått for mye av det. 1
Cleopatra. Skrevet 10. april 2016 #17 Skrevet 10. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir av samme grunn som at man også må introdusere sukkermat. Barn som aldri får sukker går bananas når de først får tilgang på det, f.eks i voksen alder. Det gjelder å lære barna og ha et sunt forhold til mat og godteri Lærer du barna at en pølse eller hamburger er OK en gang hver 3. eller 4. mnd, så er det mye sunnere enn "NEI; DU FÅR IKKE SPISE SÅNN", og så går ungene bananas når de endelig får smake det, enten fordi det er godt og annerledes, eller fordi de skal gjøre opprør. Ser det samme hos strenge, fanatiske religiøse, mange unger hopper ut for å gjøre opprør fordi foreldrene ønsker at de ikke gjør det. De har ikke lært seg et sunt forhold til det. Anonymkode: 80219...888 Dette!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #18 Skrevet 10. april 2016 Ts, du har ikke unger har du vel? Eller i så fall ikke mer enn ett? Sier det ikke for å være nedlatende, ikke sånn typisk "du skjønner ikke fordi". Men du har nok ikke lagt merke til hvor mange settinger barn er i hvor de blir introdusert for slik mat. En ting er å ikke ha det hjemme men i løpet av feks påska var vi feks hos to par besteforeldre, en nabo og en god venn av familien som vi var sammen med. Besteforeldrene har alltid litt kos klar, grilling i skogen med nabo gi pølser (noe anna i skogen med fire små barn løpende omkring er umilig) og en bursdag hos venn. Skulle vi nekta barnet vårt å spise det samme som de andre? Utenom dette var det før kaker i bursdag i barnehagen, kake og boller i andre selskap vi er i, onkler som kjøper med snop fra tax free til barna, på besøk hos andre som gir barna lørdagsgodt osv osv osv. Barn som bare spiser pølser er foreldrenes skyld når de lar det være et alternativ men å introdusere barn for drittmat tar samfumnet seg fint av i alle kanaler. Det finnes feks masse søppelmat som direkte retter seg mot barn feks frost-kjeks i fin innpakkning, kule yoghurter fulle av sukker som barna ser og vil ha, kjeks frokostblandinger ol med forlokkende innpakkning. Tro meg barna får det med seg selv om man ikke introduserer for det hjemme. Anonymkode: 2642e...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #19 Skrevet 10. april 2016 Det skal godt la seg gjøre å holde barna unna usunn mat. Og det skal man ikke heller etter min mening. Viktig å kunne spise litt av alt, men mest sunt. Eks så skal de grille pølser i barnehagen, men barnet ditt får ikke lov å spise pølser, så h*n må ha med hjemmebakt grovbrød. Et annet eksempel, det er sommer og varmt og dere voksne har lyst på en is mens dere er i byen, barnet får ikke fordi dere ikke vil at det skal spise sukker. Eksempel nummer 3. Barnet er 6 år og er bedt i barnebursdag, du velger ånekte barnet å gå for å unngå søtsaker og kaker eller du gir beskjed til foreldrene til bursdagsbarnet at ditt barn ikke får hverken pølser, gelé, kake og godtepose. H*n skal spise dine medbrakte speltkjeks og godteri laget av sukrin. Lurer på hva som er mest usunt jeg. Her i huset er det rom for å spise alt. Om jeg serverer fisk med grønnsaker en dag og guttungen maser på pølser sier jeg"det er dette vi har idag, spis eller la være. Du får ikke noe annet" Det er jeg som bestemmer hva vi skal ha til middag. Og det er klart at innimellom har vi både pizza og pølser (ser folk har skrevet at det ikke gjelder det å få pølse i bursdag, men spørsmålet var jo hvorfor introdusere barn for sånn type mat. Og svaret er st før eller siden vil man bli introdusert for det) Anonymkode: 1f8dc...f63
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #20 Skrevet 10. april 2016 Det er lettvindte løsninger og det er kos. Men dere som er så flinke, har dere virkelig en tiåring som ikke er introdusert for søppelmat? Som ikke feirer Halloween, ikke kjøper godteri selv, velger vekk pølser på tur? Ikke kake, ikke vafler, ikke kakao? Hva spiste barna deres HJEMME til jul når de var 3? Påske? Hos bestemor? Takker dere nei til all kjeks? Anonymkode: 6cf2a...bc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå