Gjest Isoldee Skrevet 24. oktober 2004 #1 Skrevet 24. oktober 2004 Hei Er det noen som vet om man kan bruke helt vanlig adapter i USA på en bærbar pc tilpasset norsk strøm? Eller må man kanskje kjøpe en spesiell adapter som er kraftigere enn den man kan bruke til hårfønere, mobillader etc? På forhånd takk for svar
~sikka~ Skrevet 24. oktober 2004 #2 Skrevet 24. oktober 2004 Funker helt fint med den vanlige adapteren som følger med laptopen Jeg testet det i sommer.
Leo Skrevet 24. oktober 2004 #3 Skrevet 24. oktober 2004 Husk at i USA er spenningen 110 volt mot 220 her i Norge. Mye elektronisk utstyr tilpasser seg autmatisk til spenning mellom 100 og 240 volt, men sjekk det før du kobler maskinen til strøm. (Opplysninger om hvilken spenning maskinen takler vil du sannsynligvis finne ved strøminntaket eller preget inn/klistret på sammen med andre opplysninger om maskinen).
~sikka~ Skrevet 24. oktober 2004 #4 Skrevet 24. oktober 2004 Det står på min adapter ihvertfall at den kan konvertere strøm. Regner med de fleste gjør det da.
Leo Skrevet 24. oktober 2004 #5 Skrevet 24. oktober 2004 Vanlige adaptere som man kjøpt i 5-pack i de fleste elektriske forretninger konverter IKKE mellom forskjellige spenninger. Litt av vitsen med laptoper er jo imidlertid at de skal kunne brukes overalt, så jeg vil vel egentlig tro at de fleste har denne funksjonen innebygd evt. at det følger med en adapter som gjør det.
Gjest isoldee Skrevet 24. oktober 2004 #6 Skrevet 24. oktober 2004 Takk for svar Det står på den boksen som er på ledningen til ladern( jeg er helt grønn på sånne elektronikk ting) input:100-240 V pluss noe kinesisk det betyr da at den tilpasser seg spenning mellom 100 og 240? For da er det vel bare til å bruke den adapteren som tilpasser til stikkontakten, siden europeisk støpsel selvfølgelig ikke går inn i am.standard.... jeg må ha ting litt inn med teskje når det gjelder sånn...
~sikka~ Skrevet 24. oktober 2004 #7 Skrevet 24. oktober 2004 Vanlige adaptere som man kjøpt i 5-pack i de fleste elektriske forretninger konverter IKKE mellom forskjellige spenninger. Litt av vitsen med laptoper er jo imidlertid at de skal kunne brukes overalt' date=' så jeg vil vel egentlig tro at de fleste har denne funksjonen innebygd evt. at det følger med en adapter som gjør det.[/quote'] Ja nemlig - akkurat det jeg sa jo -- adapteren som kommer med laptopen konverterer - og det er meget sannsynlig at alle laptop-adaptere har konvertering. De "adapterne" du snakker om er kun en plugg slik at kontaktene vil passe med ledningene våre. Skjønner jo at de ikke konverterer. Isoldee Ja det stemmer Ta med den stikkontaktadapteren og plugg laptopadapteren i den, og det vil fungere utmerket = )
Minmy Skrevet 26. oktober 2004 #8 Skrevet 26. oktober 2004 Jepp, det er helt rett, den boksen som sitter på ledningen til PC'en er selve adapteren, eller transformatoren om du vil, den konverterer ström. Det fungerte utmerket for meg med bare en "stikkontakt-adapter", men min "svarte boks" ble veldig varm når jeg hadde brukt PC'en lenge, vet ikke helt hvorfor, eller om det er farlig. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå