Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2004 #1 Del Skrevet 24. oktober 2004 Hvilke forhold er det man vektlegger når et barn får utsatt skolestart? Er dette heldig eller uheldig for barnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Skrevet 24. oktober 2004 #2 Del Skrevet 24. oktober 2004 Det eneste jeg vet er at det er like vanskelig og få utsatt skole start, som det er og framskyve det. Spørs om alle vennene til barnet begynner samme året, gjør de det, blir det nok litt trist for barnet. Jeg har januarbarn født helt i begynnelsen av mnd, og han tok det veldig tungt da alle begynte på skolen, utenom han. De var jo like gamle, bare han hadde feil årstall. Han har nå helt klart noen fordeler framfor desemberbarna i klassen, men de klarer seg utrolig bra de også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 24. oktober 2004 #3 Del Skrevet 24. oktober 2004 For å få utsatt skolestart må PPT inn i bildet. De tester barnet, med foresatte evt. en annen voksen som barnet kjenner godt. Observasjoner av barnet i lek og i hverdagsaktiviteter sammen med andre barn er også med i en endelig konklusjon. Barnet har samtaler med PPT, der de blir spurt om venner, skolestart, hva de har lyst til osv. Foreldrene blir og spurt om hvorfor de vurderer å utsette skolestarten. Alt dette tar tid, så om barnet ditt skal starte på skolen neste år, bør du/dere starte prossessen nå, slik at dere har mulighet til å rekke det. Husk at det skal mye til for å få utsatt/fremskyndet skolestart, men det skjer iblant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 24. oktober 2004 #4 Del Skrevet 24. oktober 2004 Jeg har en desember-gutt! Vi var til sjekk/kontroll på helsestasjonen da jeg syntes det var alvorlig tidlig å starte på skole når man er 5 år og 8 mnd... :o Jeg ville at han skulle få leke litt til, ikke måtte sitte på plassen store deler av dagen... :-( På helsestasjonen sjekket de hvor "moden"han var, og der fikk jeg beskjed om at han var grei nok modningsmessig, han var ikke lav for alderen ( snarere tvert i mot... ) og nesten alle de han var sammen med kom til å starte det året - så han begynte!! Den bekymrede mor er i dag fornøyd! :-) Det første året på hans skole var heldigvis tilrettelagt for 6-åringer. Lite lekser, masse lek og mye ute! Han lærte å lese på skolen før han var fylt 6 år, og i dag ( i 2.kl!) er han på linje med de fleste... (...kanskje ikke helt med jenta som er født i januar... :-) ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå