Gå til innhold

Når man skal jogge mye

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har tips til hvordan man bør gå frem dersom man skal ha 7-10 jogge-/løpeøkter per uke? Jeg jogger både på mølle og utendørs, og elsker begge deler. Det er ikke av tvang eller noe at jeg ønsker å jogge så mye, det er kun fordi jeg liker det. 

Kommer til å ha minst én økt per dag, og noen dager to økter (da en tidlig på morgenen, og en senere på ettermiddagen/kvelden). Vet at det er lurt å variere underlag, og det gjør jeg jo allerde. Vet også at det er lurt å variere lengde og intensitet. Per i dag er en økt på alt fra 5-10 km, og jeg løper mest kontinuerlig, men av og til langintervaller :)

Har løpt i mange år, så har derfor et godt grunnlag. De siste par årene har jeg løpt 6-7 ganger i uka, så jeg er jo vant med belastningen. Men om jeg kjenner meg sliten eller har vondt, tar jeg selvfølgelig pause! 

Flere tips, noen? Vil helst unngå skader :)

Anonymkode: b9bc0...504

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for gode sko, selv fikk jeg et "nytt liv" når jeg kjøpte Hoka sko! 

Anonymkode: 37feb...5cc

AnonymBruker
Skrevet

tren styrke, spesielt legger, men også mage/rygg...

Anonymkode: 0aaca...696

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fire par jeg skifter mellom innendørs, og tre par jeg skifter mellom utendørs. Alle er gode sko, synes iallefall jeg :) 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tren styrke, spesielt legger, men også mage/rygg...

Anonymkode: 0aaca...696

Det gjør jeg, trener styrke på helkropp 3-4 ganger i uka. Både legger, knær, hofter, core, rygg, skuldre og bryst :)

AnonymBruker
Skrevet

Lurer også på om det er noen belastningsforskjeller mellom gange og jogging? Tenker da om jeg heller bør bytte ut noen joggeøkter med gåturer i raskt tempo istedet, slik at det ikke blir for ensidig slik at jeg blir skadet? Eller er det ikke så stor forskjell at det kommer til å ha noen hensikt? 

Gjest Runforit
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer også på om det er noen belastningsforskjeller mellom gange og jogging? Tenker da om jeg heller bør bytte ut noen joggeøkter med gåturer i raskt tempo istedet, slik at det ikke blir for ensidig slik at jeg blir skadet? Eller er det ikke så stor forskjell at det kommer til å ha noen hensikt? 

Det belaster selvsagt mye mer å jogge enn å gå pga trykket når du lander ved å løpe.

Selv jogger jeg 6 km hver dag(noen ganger lenger og 2 ganger) og har gjort det i et par år uten noe skader. Har gode sko og tøyer, men utover det så har jeg ikke gjort noe for å ikke bli skadet.

Det er jo noen som er mer "skapt" for å løpe enn andre og genetisk sett er mindre utsatt for skader så er vanskelig å si om din kropp vil klare belastningen med jogging hver dag over tid, men det virktigste er å være obs på skader og stoppe om en kjenner antydning til diverse løpeskader.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Runforit skrev:

Det belaster selvsagt mye mer å jogge enn å gå pga trykket når du lander ved å løpe.

Selv jogger jeg 6 km hver dag(noen ganger lenger og 2 ganger) og har gjort det i et par år uten noe skader. Har gode sko og tøyer, men utover det så har jeg ikke gjort noe for å ikke bli skadet.

Det er jo noen som er mer "skapt" for å løpe enn andre og genetisk sett er mindre utsatt for skader så er vanskelig å si om din kropp vil klare belastningen med jogging hver dag over tid, men det virktigste er å være obs på skader og stoppe om en kjenner antydning til diverse løpeskader.

Okei :) Jogger du ofte to ganger per dag? Og hvilken intensitet har du når du jogger (rolig kontinuerlig, raskt kontinuerlig, type intervaller etc.)? 

Hvilke tøyeøvelser gjør du? Jeg tøyer omtrent aldri... 

Som sagt har jeg jogget mye de siste årene, og nesten hver dag de siste par årene. Kjenner noen ganger at jeg er utrolig "trøtt" og sliten i beina, liksom støl på en måte... Men det er ikke direkte smerter slik at det gjør vondt. Synes det kan være vanskelig å skille mellom stølhet/tretthet, og antydninger til skader. Noen tips her? 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på jakt etter nye sko, er disse kun for de som lander på hælen?

Skrevet
9 minutter siden, muffinshaker skrev:

Jeg er på jakt etter nye sko, er disse kun for de som lander på hælen?

Hvis du lander på hælen vil ingen sko hjelpe deg. Tren deg opp til å løpe på tåballen.

For å illustrere: Hvis du pakker inn et egg i en pute og slår den med en hammer blir det fortsatt knust. Du snakker mange ganger kroppsvekten din, 4 centimeter gummi vil ikke gjøre noe som helst med det.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei :) Jogger du ofte to ganger per dag? Og hvilken intensitet har du når du jogger (rolig kontinuerlig, raskt kontinuerlig, type intervaller etc.)? 

Hvilke tøyeøvelser gjør du? Jeg tøyer omtrent aldri... 

Som sagt har jeg jogget mye de siste årene, og nesten hver dag de siste par årene. Kjenner noen ganger at jeg er utrolig "trøtt" og sliten i beina, liksom støl på en måte... Men det er ikke direkte smerter slik at det gjør vondt. Synes det kan være vanskelig å skille mellom stølhet/tretthet, og antydninger til skader. Noen tips her? 

Jeg jogger ikke ofte 2 ganger om dagen nå, men hadde en periode der jeg gjorde det(har baby på 8 mnd så tiden strekker ikke like mye til).  

Jeg varierer tempo utifra dagsform så enten mellom 10-12 km/t eller 12-14 km/t og så kjører jeg av og til høyere tempo mot slutten opp mot 16 km/t(løper så og si alltid  6 km). 

Søk på YouTube for løpe tøyeøvelser som er forebyggende mot løpeskader. Mye bra der.

At beina er trøtt/sliten høres mer ut som tegn på at du begynner å bli overtrent. Du kjenner når skader begynner å oppstå i forhold til at det kjennes som svake "stikninger" eller ubehag som du gjerne kan overse en stund, men så kan det fort utvikle seg og bli mye verre.

Skrevet
7 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Hvis du lander på hælen vil ingen sko hjelpe deg. Tren deg opp til å løpe på tåballen.

For å illustrere: Hvis du pakker inn et egg i en pute og slår den med en hammer blir det fortsatt knust. Du snakker mange ganger kroppsvekten din, 4 centimeter gummi vil ikke gjøre noe som helst med det.

Sko har virkelig hjulpet meg til å ikke lande på helen. Når jeg har sko som ikke er så oppbygd i helen, så tvinges jeg til å lande mer frempå. Jo mer oppbyggning jeg har jo lenger bakpå havner jeg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt mye tid på å lande lenger fram på foten (ikke tåballene, men mer midt under foten). Da må du løpe slik at du "faller" framover og ta korte, kjappe skritt. Det har hjulpet meg masse å fokusere mye på teknikk, også i overkroppen. "Alle" kan visst løpe, men veldig få kan det uten videre. Det høres ut som en bøffelflokk som nærmer seg når enkelte løper forbi.

Anonymkode: a940f...3c4

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt mye tid på å lande lenger fram på foten (ikke tåballene, men mer midt under foten). Da må du løpe slik at du "faller" framover og ta korte, kjappe skritt. Det har hjulpet meg masse å fokusere mye på teknikk, også i overkroppen. "Alle" kan visst løpe, men veldig få kan det uten videre. Det høres ut som en bøffelflokk som nærmer seg når enkelte løper forbi.

det er gørrenkelt å øve på, løp opp bratte bakker. Hvis du lander på helen da faller du bakover.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ambivalentReaction skrev:

det er gørrenkelt å øve på, løp opp bratte bakker. Hvis du lander på helen da faller du bakover.

Nei, det er ikke om å gjøre å lande på tærne for enhver pris :) For meg funker det som sagt bedre å lande mer midt under foten (unntatt som du sier, i bratte bakker der det faller seg naturlig å løpe på tærne)

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke om å gjøre å lande på tærne for enhver pris :) For meg funker det som sagt bedre å lande mer midt under foten (unntatt som du sier, i bratte bakker der det faller seg naturlig å løpe på tærne)

Du lander ikke på tærne, du lander der de er festet. Det er umulig å lande på midten, føttene er jo buet.

Skrevet
Den 11. april 2016 at 2.53, ambivalentReaction skrev:

Det finnes ingen studier på at det å lande på tånallene/ forfot er skadeforebyggende. Tvert i mot. Det er bare 2 prosent som løper naturlig på forfot. 

Å tvinge inn et annet løpesett enn det som er naturlig for deg er å be om skader.

Skoprodusentene tjener stort på folk som tror det er bedre å lande på forfot. Salgstriks de luxe.

AnonymBruker
Skrevet

Øk mengden gradvis over tid slik at kroppen rekker å tilpasse seg.

Anonymkode: b9550...fd1

Skrevet
1 time siden, OPIgirl skrev:

Det finnes ingen studier på at det å lande på tånallene/ forfot er skadeforebyggende. Tvert i mot. Det er bare 2 prosent som løper naturlig på forfot. 

Å tvinge inn et annet løpesett enn det som er naturlig for deg er å be om skader.

Skoprodusentene tjener stort på folk som tror det er bedre å lande på forfot. Salgstriks de luxe.

Daoud AI, Geissler GJ, Wang F, et al. Foot strike and injury rates in endurance runners: a retrospective study. Med Sci Sport Exerc 2012 Jan 3.

Finnes hundrevis av studier, ikke alle er enige med meg da.

Skrevet
1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Daoud AI, Geissler GJ, Wang F, et al. Foot strike and injury rates in endurance runners: a retrospective study. Med Sci Sport Exerc 2012 Jan 3.

Finnes hundrevis av studier, ikke alle er enige med meg da.

Løplabbet skriver på dinside.no i dag at det finnes ingen seriøse studier eller forskning på dette med forfotløping.

Hvilke studier er det du referer til? Ikke alle studier man skal ta alvorlig. Jeg har alltid landet på hælen og har aldri hatt skader. Tror det handler mer om ikke å overdrive treningen og ikke overvurdere seg selv for hva man tåler og klarer. Noen et bygd for løping, andre er ikke det. Da hjelper det ikke med et par sko som liksom skal tvinge deg til å løpe på forfoten.

Skrevet
39 minutter siden, OPIgirl skrev:

Løplabbet skriver på dinside.no i dag at det finnes ingen seriøse studier eller forskning på dette med forfotløping.

Hvilke studier er det du referer til? Ikke alle studier man skal ta alvorlig. Jeg har alltid landet på hælen og har aldri hatt skader. Tror det handler mer om ikke å overdrive treningen og ikke overvurdere seg selv for hva man tåler og klarer. Noen et bygd for løping, andre er ikke det. Da hjelper det ikke med et par sko som liksom skal tvinge deg til å løpe på forfoten.

Løplabbet tjener jo penger på å selge hjelp til å finne sko med riktig pronasjon. Det finnes iallefall ingen seriøse studier som støtter pronasjonstullet. Selvsagt sier de at det er slik, hele forettningsmodellen er jo å selge sko til folk som ødelegger føttene med å løpe feil.

Den studien jeg bruke halve innlegget til å vise. Forklar gjerne hva du mener er feil med den studien, jeg er åpen for synspunkter. Min venns onkel har røyket en pakke om dagen og kjører i fylla uten setebeltet, det har han gjort i 20 år. Dette viser at det er ufarlig å røyke, ufarlig å kjøre i fylla og ufarlig å kjøre uten setebeltet så lenge man ikke overdriver treningen og ikke overvurderer hva man selv tåler og klarer. Forrige setning illustrerer hvor tåpelig og meningsløst det blir med anekdotale bevis (jeg kunne også sagt at når jeg begynte å løpe foran på foten fikk jeg mindre vondt i knærne, da er vi like langt, vi må se på empiri). 

Problemet med løping er at ingen lærer seg å løpe, det er bare noe "alle kan". De fleste er god til å dårlig, men de er dårlig til å løpe godt. Selvsagt er det med løping som absolutt all annen trening at det finnes en riktig måte å gjøre det på. Hvis du løfter vekter feil blir du skadet, hvis du står på ski feil blir du skadet, hvis du rir feil blir du skadet, hvis du spiller tennis feil blir du skadet, osv osv. 

Selvsagt hjelper det ikke med sko, derfor jeg anbefaler alle å kjøpe de billigste ASICSene de kan finne. Man trenger ikke sko i det hele tatt. Man trenger trening i å løpe riktig, og en plan. Failing to plan is planning to fail.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...