Gå til innhold

Innetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 15 år og bor i Oslo, vinderen. I hverdagene er innetiden min 21.00, og i helgene er den 22.00. Og da må jeg være hjemme hos noen, mamma må vite om foreldrene er hjemme, hvem jeg er hos og hvem jeg er med. Og om jeg kommer bare 15 min, blir det mye kjefting. Min bestevenninne som jeg gjør alt sammen med, har innetid kl.00.00. Så ofte bare dropper jeg og være ute med venninnene mine siden det blir til at jeg må gå først, og det er pinlig for meg. I det siste året har jeg bare vært hjemme i helgene. Hva skal jeg gjøre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare foreldrene som kan lempe på dette. Du får ta det opp så rolig du kan. Foreslå at hun hører med andre foreldre hva som er vanlig, for på den måten å få bekreftet at det er strengt.

Utover det skal du være veldig glad for at de bryr seg så mye. De ønsker jo ditt beste.

Anonymkode: 55a7b...8de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine bryr seg om deg og er redd for deg, derfor ønsker de å vite hvor du er og at du skal komme hjem til faste tider. Du skal være glad for at de bryr seg, mange har foreldre som ikke har regler eller orden på noe som helst, det tror jeg oppriktig du ville reagert mye mer på. 

Vi har en jente som går siste året på vgs. Hun har og innetider og , som hun selv sier, meldeplikt. Hun vet at vi er redde for at det skal skje henne noe og at vi kommer og henter henne dersom hun uteblir fra avtaler om å komme hjem, eller trenger å bli hentete for å komme seg hjem. Ingen foreldre ønsker å oppleve at barna deres aldri kommer hjem. Det skjer ikke ofte men det skjer,. 

Anonymkode: 67bd2...c61

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å snakke med henne om det, men jeg skjønner moren din! Syns dine innetider er helt greie, men hadde ikke syntes det når jeg var 15.

Du skjønner det nok ikke selv nå, og syns at det er blodig urettferdig, noe du skal syntes, men din mor gjør dette for deg.

En 15år gammel jente har ingenting å gjøre ute 00.00, og hvertfall ikke i Oslo.

Anonymkode: dc907...680

AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du har foreldre som bryr seg :)

Anonymkode: 1b17d...94d

Skrevet

Jeg synes du har det litt strengt faktisk. Men det er fordi de bryr seg og er redd for at det skal skje deg noe :-) Synes du skal få lov til å være hjemme hos venner til 00.00 i helgene, men jeg er enig med andre at du ikke burde vandre gatelangs alene i Oslo på kveldstid. Syntes det er greit at du er hos venner til midnatt, men da må enten foreldrene dine hente deg, eller så må du sove over (hvis foreldrene er hjemme). 

Skrevet (endret)

Syntes ikke det er strengt i det hele tatt. Syntes heller det er rart med hun som får vandre rundt hvor som helst til midnatt. En ting er når man bor på landet eller i en rolig liten by, men i Oslo tror jeg ikke jeg engang ville latt ungen min være ute etter det ble mørkt :ler:

Du er 15 år, så dere går i 9 eller 10 klasse?

Jeg er selv født og oppvokst i Oslo og jeg vet hvor mye som fort kan skje. Bare vent et par år selv, da er plutselig flere du en gang kjente både narkomane, kriminelle og gravid. Det er veldig mye min mor aldri så, og jeg er sjeleglad for at hun var streng og aldri ga seg. Mange av de med "kule mødre" er ikke så kule nå lenger, for å si det sånn. 
Og om ikke du ser det nå, bare vent et par år til så ser du hva jeg snakker om :) Jeg flyttet vekk fra Oslo og uansett hva som skjer i livet mitt har jeg lovet meg selv å aldri flytte tilbake.
(Meg gikk det bra med, men jeg har sett alt for mange jeg en gang var glad i gå under.)

Moren din vil det beste, og en dag kommer du til å takke henne for det, uansett om det virker urettferdig nå. Jeg syntes også det var urettferdig å måtte hjem først, men jeg er så glad jeg hadde så strenge regler :) 

Endret av mjauritz
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg forstår jo at hun vill mit tbeste, men når jeg ikke får lov til å være hos venninner til klokken 00.00 blir det litt for strengt, syntes jeg. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en fornuftig innetid, jeg. Jeg jobber som lærer på ungdomsskole på østkanten og tror ikke at så mange (hvis noen) av mine elever får lov til å være ute så veldig mye senere. Fra et voksent perspektiv er det mye som kan skje, og i en by som Oslo, med mange kollektivmuligheter er det jo vanskeligere å ha full kontroll på hvor barna er. Jeg kjenner til historier om barn som har dratt ut og havnet på andre siden av byen og med helt andre personer enn det som var avtalt uten at foreldrene har visst dette. Sier ikke at dette er noe som skjer med deg, men det er jo noe vi voksne tenker på som en mulighet og derfor er redd for.

Det jeg ville gjort er å prøve å få på plass en avtale hvor du ikke har en fast innetid men heller kan få være ute litt lengre de gangene foreldrene dine vet hvor du er og har mulighet til å hente deg. Det er i mine øyne stor forskjell på å slippe ut en tenåring til klokken 00 hver helg og det å gi tillatelse når omstendighetene ligger til rette for at dette er helt trygt.

Også får du huske på at du ikke skal være 15 for alltid :) Jeg husker selv at jeg tenkte at foreldrene mine var veldig strenge og kjipe da jeg gikk på ungdomsskolen, men i løpet av noen år fikk jeg mye mer frihet.

Anonymkode: 15019...21f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Emelytullekopp skrev:

Ja, jeg forstår jo at hun vill mit tbeste, men når jeg ikke får lov til å være hos venninner til klokken 00.00 blir det litt for strengt, syntes jeg. 

TS

Du kan vel overnatte i så fall? Skjønner at foreldrene dine må lure over hva du absolutt vil gjøre ute kl 12 om natta.

Anonymkode: 8372f...878

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...