AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #1 Skrevet 10. april 2016 Jeg er utrolig glad i brød med pålegg, og spiser en del av det. Nå ønsker jeg å kutte ned mengden brød jeg spiser, men likevel hadde det vært supert å kunne finne alternativer for hva jeg kan ha "under pålegget" Noen som har tips til sunnere alternativer enn brød, som jeg kan variere med? Er feks. knekkebrød eller speltlomper bedre, eller faller det under samme kategori? Vet at havregrøt kan være brøderstatning, men jeg er ute etter noe jeg kan ha pålegg på, hvis dere skjønner Anonymkode: a890c...48b
Gjest Nanne70 Skrevet 10. april 2016 #2 Skrevet 10. april 2016 Hvorfor ønsker du å kutte ned på brødmengden? Det er ikke usunt å spise brød (i alle fall ikke skikkelig grovt brød) så lenge du ellers spiser sunt og tilstrekkelig variert.
exictence Skrevet 10. april 2016 #3 Skrevet 10. april 2016 Omelett og salat, ost, nøtter, riskaker, bønnebrød (som Esikielbrød), pasta (grov?)
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #4 Skrevet 10. april 2016 8 minutter siden, Nanne70 skrev: Hvorfor ønsker du å kutte ned på brødmengden? Det er ikke usunt å spise brød (i alle fall ikke skikkelig grovt brød) så lenge du ellers spiser sunt og tilstrekkelig variert. Men jeg spiser veldig mye brød, så det er ikke særlig variert... Derfor vil jeg finne sunne ting å variere med, altså andre matvarer enn brød som jeg kan ha pålegg på 6 minutter siden, exictence skrev: Omelett og salat, ost, nøtter, riskaker, bønnebrød (som Esikielbrød), pasta (grov?) Men jeg skriver i HI at jeg er ute etter andre ting enn vanlig brød som jeg "kan ha pålegg på". Altså, jeg kan jo ikke ha pålegg på omelett og salat, ost, nøtter, pasta. Riskaker synes jeg er utrolig kjedelig. Bønnebrød kunne jeg prøvd meg på Anonymkode: a890c...48b
rh1 Skrevet 10. april 2016 #5 Skrevet 10. april 2016 (endret) En jeg kjenner gikk ned hele 5 kilo etter å ha byttet ut alt av brød med knekkebrød (Så spiste hun veeldig mye skive i utgangspunktet da, hehe.) edit: nå vet jeg ikke om vekta hadde noe å si for deg, men Endret 10. april 2016 av rh1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #6 Skrevet 10. april 2016 11 minutter siden, rh1 skrev: En jeg kjenner gikk ned hele 5 kilo etter å ha byttet ut alt av brød med knekkebrød (Så spiste hun veeldig mye skive i utgangspunktet da, hehe.) edit: nå vet jeg ikke om vekta hadde noe å si for deg, men Okei, så knekkebrød er altså bedre å spise enn brød? Hva er den store forskjellen, egentlig? Anonymkode: a890c...48b
peppermyntete Skrevet 10. april 2016 #7 Skrevet 10. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så knekkebrød er altså bedre å spise enn brød? Hva er den store forskjellen, egentlig? Anonymkode: a890c...48b Ikke nødvendig. Jeg for eksempel må spise dobbelt så mye knekkebrød som brødskiver for å bli mett så da er jeg liksom like langt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #8 Skrevet 10. april 2016 Jeg har gått ned ved å bytte mer over til sunne varianter av knekkebrød. Alle knekkebrød er jo ikke sunne, særlig ikke sånne man får kjøpte som skal være "hjemmelagede", de kan ha mye sukker. Anonymkode: 37ca0...32d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #9 Skrevet 10. april 2016 5 minutter siden, peppermyntete skrev: Ikke nødvendig. Jeg for eksempel må spise dobbelt så mye knekkebrød som brødskiver for å bli mett så da er jeg liksom like langt. Så det er bare kaloriinnholdet som er annerledes? Altså at én brødskive inneholder mer kalorier enn ett knekkebrød. Da ser jeg i så fall ikke vitsen i å bytte, da jeg også må spise flere knekkebrød enn brødskiver for å bli mett Anonymkode: a890c...48b
Gjest Notatboka Skrevet 10. april 2016 #10 Skrevet 10. april 2016 http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article707325.ece Her har du lavkalori brøderstatning! De er veldig lette og luftige, du kan velge om du tilsetter salt eller sukker/stevia avhenging av hvordan pålegg du ønsker å ha på
Gjest Nanne70 Skrevet 10. april 2016 #11 Skrevet 10. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg spiser veldig mye brød, så det er ikke særlig variert... Derfor vil jeg finne sunne ting å variere med, altså andre matvarer enn brød som jeg kan ha pålegg på Da blir det vel ikke særlig mer variert med brøderstatning heller da? For å spise mer variert bør du jo spise noe annet enn brød/brøderstatning i alle fall til ett, og kanskje helst to, måltider om dagen. Både speltlomper og knekkebrød inneholder først og fremst mel/korn, så ernæringsmessig er de sånn sett ikke "sunnere" enn vanlig, grovt brød. Du kan for øvrig utmerket godt ha pålegg på omelett: http://lindastuhaug.blogg.no/1402068886_omelettwraps.html Hjemmelagde knekkebrød med frø og nøtter: http://www.treningsfrue.no/2015/01/12/oppskrift-pa-sunne-og-digge-knekkebrod/ Orker du arbeidet, kan du bake brød med spiret korn, men da må du spire kornet først. Rundstykker av havregryn, 12-14 stk: 5 egg, 400 g havregryn, 1 stor boks cottage cheese, 2 ts bakepulver, litt salt. Form boller som du trykker litt flate og sett dem på bakepapir på en stekeplate. Stek i 20 minutter på 200 grader.
peppermyntete Skrevet 10. april 2016 #12 Skrevet 10. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er bare kaloriinnholdet som er annerledes? Altså at én brødskive inneholder mer kalorier enn ett knekkebrød. Da ser jeg i så fall ikke vitsen i å bytte, da jeg også må spise flere knekkebrød enn brødskiver for å bli mett Anonymkode: a890c...48b Avhengig av ingrediensene i brødet blir det ikke mindre kalorier nei, dessverre. Men er godt med knekkebrød som avveksling da
exictence Skrevet 10. april 2016 #13 Skrevet 10. april 2016 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg skriver i HI at jeg er ute etter andre ting enn vanlig brød som jeg "kan ha pålegg på". Altså, jeg kan jo ikke ha pålegg på omelett og salat, ost, nøtter, pasta. Riskaker synes jeg er utrolig kjedelig. Bønnebrød kunne jeg prøvd meg på Anonymkode: a890c...48b Jeg tar faktisk pålegg på kald omelett. Så har jeg gjerne pålegg + salat. F.eks nå nettopp hadde jeg på en tallerken noen valnøtter, et par macadamianøtter, noen paranøtter, litt paprika, litt rødløk, en brunost skive, tre hvit ost skiver rullet sammen og litt persille som jeg hadde + tre dadler. Spiste og litt av en naturell yoghurt. Spiste også en tallerken havregryn og rugflak med hjemmelavet nøttemelk, en kiwi, chiafrø, 1 daddel. Ja, bønnebrød, særlig Esikiel brød som man kan kjøpe på noen helsekost er kjempe godt. Endret 10. april 2016 av exictence
rh1 Skrevet 10. april 2016 #14 Skrevet 10. april 2016 For å svare til forskjell på knekkebrød og brød så er det at dersom du bytter ut skive med knekkebrød (likt antall) så får du i deg mindre kalorier Er ikke sånn at man kan spise dobbelt så mye knekkebrød og tenke at det da lønte seg å bytte ut skivene.. Så blir det sånn som en refererte til over her, så har det vel lite å si.. men er nok greit som avveksling, da
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #15 Skrevet 10. april 2016 15 minutter siden, exictence skrev: Jeg tar faktisk pålegg på kald omelett. Så har jeg gjerne pålegg + salat. F.eks nå nettopp hadde jeg på en tallerken noen valnøtter, et par macadamianøtter, noen paranøtter, litt paprika, litt rødløk, en brunost skive, tre hvit ost skiver rullet sammen og litt persille som jeg hadde + tre dadler. Spiste og litt av en naturell yoghurt. Spiste også en tallerken havregryn og rugflak med hjemmelavet nøttemelk, en kiwi, chiafrø, 1 daddel. Ja, bønnebrød, særlig Esikiel brød som man kan kjøpe på noen helsekost er kjempe godt. Men det er jo litt styr å ha med omelett med pålegg og alt det der som feks. niste på skolen? Anonymkode: a890c...48b
exictence Skrevet 10. april 2016 #16 Skrevet 10. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo litt styr å ha med omelett med pålegg og alt det der som feks. niste på skolen? Anonymkode: a890c...48b Nei, hvorfor det? Jeg lager meg omelett hjemme. Tar den med i en plastikk boks med lokk sammen med pålegg + f.eks noen cherrytomater, ruccola (veldig godt til omelett).
exictence Skrevet 10. april 2016 #17 Skrevet 10. april 2016 (endret) Noen ganger skærer jeg i båter rotfrukter og har i ovnen på 150 grader i ca 1 time om morgenen. Har over olivenolje, litt krydder, timian. Kjøler ned og har med meg i en plastikkboks. Har også da en boks med litt nøtter, mørk sjokolade, dadler, godji bær. Men plier å bli veldig mett av rotfruktene. Rotfrukter som kålrabi, søtpotet, vanlig potet, rødbete, polkabete (dette har jeg brukt, men du kan selvsagt ta andre) Endret 10. april 2016 av exictence
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #18 Skrevet 10. april 2016 9 minutter siden, exictence skrev: Nei, hvorfor det? Jeg lager meg omelett hjemme. Tar den med i en plastikk boks med lokk sammen med pålegg + f.eks noen cherrytomater, ruccola (veldig godt til omelett). Men jeg sikter til pålegg som feks. ost, smøreost, skinke, cottage cheese, syltetøy, leverpostei osv., ikke pålegg som i grønnsaker Synes grønnsaker er mer tilbehør til maten/middagen, ikke sånn typisk pålegg som man har på brød. Anonymkode: a890c...48b
exictence Skrevet 10. april 2016 #19 Skrevet 10. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men jeg sikter til pålegg som feks. ost, smøreost, skinke, cottage cheese, syltetøy, leverpostei osv., ikke pålegg som i grønnsaker Synes grønnsaker er mer tilbehør til maten/middagen, ikke sånn typisk pålegg som man har på brød. Anonymkode: a890c...48b På omeletten bruker jeg smøreost, skinke, cottage cheese. Mente ikke at grønnsaker var pålegg, men jeg bruker det gjerne til. Både paprika og cherrytomater er jo veldig godt på oster.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #20 Skrevet 10. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg spiser veldig mye brød, så det er ikke særlig variert... Derfor vil jeg finne sunne ting å variere med, altså andre matvarer enn brød som jeg kan ha pålegg på Men jeg skriver i HI at jeg er ute etter andre ting enn vanlig brød som jeg "kan ha pålegg på". Altså, jeg kan jo ikke ha pålegg på omelett og salat, ost, nøtter, pasta. Riskaker synes jeg er utrolig kjedelig. Bønnebrød kunne jeg prøvd meg på Anonymkode: a890c...48b Det trenger ikke å være så kjedelig. Det finnes andre varianter enn de standard. Jeg har pleid å kjøpe noen i Sverige som endelig har kommet til Norge. Det er friggs maiskaker. Disse ---> https://soma.no/produkt/friggs-maiskaker-chia-havsalt/ https://soma.no/produkt/friggs-maiskake-hampfro-pepper/ Anonymkode: cb4eb...d30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå