Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et av tipsene jeg har fått når det gjelder å spise sunt og unngå usunn mat og godteri er å ha en belønning å se frem til. Feks etter en mnd med sunt kosthold. Problemet er at jeg ikke aner hva den belønningen kan være. Tips? Det skal jo helst ikke være noe spiselig, og helst ikke koste noe særlig penger da jeg ikke har så mye av det. 

Anonymkode: 50bfd...582

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å unne meg et blad, gjerne treningsrelatert, når jeg har trent så og så mye i løpet av en måned. Synes det er vanskelig å komme på noe som ikke skal kjøpes.. Kanskje en skikkelig pleiedag med fotbad og skrubb og maraton med favorittserien(på netflix eller bare på nettet)? En matvare du har kuttet ut helt, men du pleide å spise masse før? Sette av litt penget hver gang du trener, og kjøpe noe når du har oppnådd en viss sum? Ganske vanlig å kjøpe seg et treningsplagg, for eksempel..

• Liker 3
Skrevet

Det koster jo, men for meg har belønning vært klær, helst treningsklær. Noe som i grunnen har vært fornuftig også, siden jeg også har trengt mer av det.

• Liker 1
Skrevet

Ikke det du spør om, men jeg synes sunn god mat og bedre helse og normal vekt er belønning i seg sjæl. Og nye klær må man ha uansett. Klart det er morsommere å kjøpe klær når man kan finne noe man liker og som sitter fint, enn når det eneste kriteriet for å kjøpe, er at man får det på seg.

• Liker 1
Skrevet

Hmm, hva med en filmkveld hvor du spiser litt sunn snacks mens du ser en film for eksempel? Kanskje lage litt god, men sunn, mat til ;)

Skrevet

Shit, nå føler jeg meg som en slabbedask. Alt dere ramser opp som "belønninger" er hverdagslige ting jeg gjør ukentlig, forøvrig uten dårlig samvittighet... kanskje bortsett fra å kjøpe treningsklær da, det skjer heller sjeldent. Synes det i grunnen var et godt tips, en belønning som motiverer til å fortsette på samme måte.

Skrevet

Jeg klarer overhodet ikke å bli motivert av belønning jeg gir meg selv. Det at klærne sitter bedre og at jeg føler meg sterkere og bedre, motiverer meg, men utover det klarer jeg ikke belønne meg selv.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Jacuzzi skrev:

Shit, nå føler jeg meg som en slabbedask. Alt dere ramser opp som "belønninger" er hverdagslige ting jeg gjør ukentlig, forøvrig uten dårlig samvittighet... kanskje bortsett fra å kjøpe treningsklær da, det skjer heller sjeldent. Synes det i grunnen var et godt tips, en belønning som motiverer til å fortsette på samme måte.

Enig, jeg også bruker å gjøre de tingene her ganske ofte.. 

Treningsklær hadde vært en veldig fin belønning, men treningsklær er ganske dyrt, og det har jeg rett og slett ikke råd til å kjøpe bare for belønning. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, jeg også bruker å gjøre de tingene her ganske ofte.. 

Treningsklær hadde vært en veldig fin belønning, men treningsklær er ganske dyrt, og det har jeg rett og slett ikke råd til å kjøpe bare for belønning. 

Da misforstod dere meg! Jeg mente at man skulle la være å kjøpe alle tingene man unner seg til vanlig og heller kjøpe dem når man har spist sunt osv (: Da sparer du jo nok til både belønning og treningsklær. Sistnevnte trenger ikke å være så dyrt!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Emalje skrev:

Da misforstod dere meg! Jeg mente at man skulle la være å kjøpe alle tingene man unner seg til vanlig og heller kjøpe dem når man har spist sunt osv (: Da sparer du jo nok til både belønning og treningsklær. Sistnevnte trenger ikke å være så dyrt!

Det koster da ikke så mye å se en god film eller en bra serie og å spise noe sunt som man liker? Jeg kan ikke si at jeg unner meg særlig mye til vanlig som koster noe, nettopp fordi jeg ikke har noe særlig med penger. 

Skrevet

Nettopp, men da kan du jo spare sesong 6 av favorittserien til du har spist sunt i en måned!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Emalje skrev:

Nettopp, men da kan du jo spare sesong 6 av favorittserien til du har spist sunt i en måned!

Det er jo liksom det jeg gjør om dagene når jeg kommer hjem fra skole. Har ikke noe annet å gjøre, hehe. 

Tenkte kanskje noe annet :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg virkelig skal belønne meg selv, så går jeg på kafe. Å sitte der, se på folk som går forbi, med en god kopp kaffe og en baguett, det er belønning for meg. Da koser jeg meg. Faktisk er det slik jeg belønner barna mine og hvis de har gjort en god innsats på skolen - til jul, til sommer. For meg er kafe faktisk litt luksus, fordi om jeg vet at veldig mange har råd til dette hver uke.

Anonymkode: 99711...7a2

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg virkelig skal belønne meg selv, så går jeg på kafe. Å sitte der, se på folk som går forbi, med en god kopp kaffe og en baguett, det er belønning for meg. Da koser jeg meg. Faktisk er det slik jeg belønner barna mine og hvis de har gjort en god innsats på skolen - til jul, til sommer. For meg er kafe faktisk litt luksus, fordi om jeg vet at veldig mange har råd til dette hver uke.

Anonymkode: 99711...7a2

Hmm, det var faktisk ikke så dumt. Trenger jo ikke å være så dyrt heller. Kanskje belønningen kan være å kjøpe en god kopp kaffe jeg liker (selv om det ikke er særlig sunt). 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke unne deg noe spiselig som belønning hvis du har vært flink en måned? Det hørtes litt vel strengt/usunt ut. Jeg hadde unnet meg en sjokolade jeg er veldig glad i, en pizza fra peppes, en burger fra burger joint eller liknende, potetgull og dip eller evt laget en usunn middag hjemme (jeg elsker pommes frites med bernaise av en eller annen grunn). 

Anonymkode: 87eb4...c60

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke unne deg noe spiselig som belønning hvis du har vært flink en måned? Det hørtes litt vel strengt/usunt ut. Jeg hadde unnet meg en sjokolade jeg er veldig glad i, en pizza fra peppes, en burger fra burger joint eller liknende, potetgull og dip eller evt laget en usunn middag hjemme (jeg elsker pommes frites med bernaise av en eller annen grunn). 

Anonymkode: 87eb4...c60

Fordi jeg prøver å få et annet forhold til mat. At usunn mat ikke skal være noe sånt, men at jeg burde bli like glad i god, sunn mat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo liksom det jeg gjør om dagene når jeg kommer hjem fra skole. Har ikke noe annet å gjøre, hehe. 

Tenkte kanskje noe annet :)

Ja, hva tenkte du på da? Siden ingen tips er gode nok for deg? 

Anonymkode: 57cf4...edd

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva tenkte du på da? Siden ingen tips er gode nok for deg? 

Anonymkode: 57cf4...edd

Jeg vet ikke. Hadde jeg kunnet komme på noe hadde jeg jo ikke spurt her. 

Skrevet

Siden du ikke så ofte bruker penger på ting, kan du jo ha et belønningssystem hvor du putter på x kr i et glass enten hver dag/hver uke du har nådd målene dine/har vært flink/er fornøyd, så kan du ha et mål på y kr som da skal gå til en opplevelse, eller innkjøp av noe du har hatt lyst på . Belønningen trenger jo ikke være treningsrelatert - kan feks være noe fint til interiør, en kinotur, en fin almanakk, en god hudkrem osv... :)  Og da trenger det ikke være mye penger hver gang, men noe du vet er overkommelig, samtidig som det ikke tar et år før du når målet :P  

AnonymBruker
Skrevet

Et veldig godt tips jeg leste fra en motivasjonsekspert en gang var å gi seg en belønning som fremmer målet en prøver å nå. 

Så om en skal slanke seg, bør ikke kaloririk mat være belønning. Da kan man heller belønne seg med nye treningsklær, treningsdingser, ny vannflaske, etc. 

Om du har som mål å spise sunt kan en god belønning gjerne være en luksusmatvare som er sunn, men som du ikke unner deg til daglig. Som en frukt fra den dyre seksjonen i ferskvaredisken, en god biff (som du lager med sunt tilbehør, ikke bernaise og pommes frites..), etc. 

Anonymkode: ba66c...3a0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...