Gå til innhold

Småspiste/kresne barn; blir det bedre etterhvert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 11 år som alltid har vært småspist, spesielt når det gjelder middag. Vi har en regel om at han må smake på alt, men selv det er vanskelig, og ender opp med at han f.eks. sitter og brekker seg, løper fra bordet for å spytte ut maten osv.  Når vi har mat han liker, spiser han litt mer, men ikke så store mengder som han sikkert burde. 

Brødmat er han veldig glad i, så vi prøver å få i ham litt kjøttpålegg og annet "sunt" pålegg, for at han skal få i seg proteiner og andre næringsstoffer. 

Lurer på om det er andre som har hatt kresne og småspiste barn, der ting har løsnet etterhvert og barnet har begynt å smake på flere matvarer? 

Vi har liksom aldri villet lage noe stort nummer rundt dette med maten; han vokser normalt og er ikke undervektig, så han får jo i seg nok mat, men jeg er jo ikke akkurat fornøyd med at han for det meste lever på brødmat. Jeg tenker at "en gang må det jo løsne" etterhvert som han blir eldre og smaksløkene utvikler seg litt mer. Samtidig er det jo voksne folk som også er veldig kresne og småspiste, så jeg vet ikke helt...

Noen innspill og erfaringer?

Anonymkode: ce819...3f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pinecone skrev:

Mange barn blir mer engasjert i maten dersom de er med på å lage den selv. Her er en link med forslag til hva barnet kan hjelpe til med. Gjør det til en hyggelig aktivitet sammen :)

Forslag til hva barnet kan hjelpe til med i matlagingen

Takk for tips! Vi har forsøkt "alle" slike gode tips helt siden han var liten, men han biter liksom ikke på det. :icon_lol: 

Skrevet

Jeg kjenner opptil flere voksne mennesker som kun spiser et par forskjellige retter også i voksen alder. Flere av dem hadde foreldre som lot dem spise loff med nugatti hver dag. Nå høres det jo ikke ut som dere lar ham spise slike ting hele tiden så det er jo ikke like ekstremt. 

Jeg har ingen barn selv, men når jeg var liten var det flere ting jeg ikke "likte". Det som hjalp meg var å lage maten selv, nå kan jeg nesten kalle meg selv en "amatørkokk" men dersom dere allerede har prøvd å la barnet lage mat selv så vet jeg ikke helt hva mer som kan hjelpe. 

Jeg ville kanskje ha sørget for at brødet han spiser er relativt sunt i hvertfall - gjerne hjemmelaget med sunne kornsorter - men det gjør du kanskje allerede? :)

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Pinecone skrev:

Jeg kjenner opptil flere voksne mennesker som kun spiser et par forskjellige retter også i voksen alder. Flere av dem hadde foreldre som lot dem spise loff med nugatti hver dag. Nå høres det jo ikke ut som dere lar ham spise slike ting hele tiden så det er jo ikke like ekstremt. 

Jeg har ingen barn selv, men når jeg var liten var det flere ting jeg ikke "likte". Det som hjalp meg var å lage maten selv, nå kan jeg nesten kalle meg selv en "amatørkokk" men dersom dere allerede har prøvd å la barnet lage mat selv så vet jeg ikke helt hva mer som kan hjelpe. 

Jeg ville kanskje ha sørget for at brødet han spiser er relativt sunt i hvertfall - gjerne hjemmelaget med sunne kornsorter - men det gjør du kanskje allerede? :)

Ja, han får ikke nugatti eller andre usunne pålegg, og vi spiser kun grovt brød. Til middag har vi stort sett sunn mat, men det blir også noen dager med kjøttdeig og pasta, o.l for at han også skal få noe han liker. Han får heller ikke spise brødmat til middag når han velger å ikke spise middagsmaten, men det fører jo bare til at han kanskje spiser dobbelt så mange skiver til kvelds. :/

Gjest 2Bhonest
Skrevet

La han gå sulten. Det er ikke farlig....

Skrevet

Dersom han får så mange skiver han vil til kvelds, så lønner det seg jo for gutten å heller la være å spise middag han ikke vil ha for så å heller få "belønning" i form av den maten han liker til kvelds. Her ville jeg rett og slett sagt at han ikke får mer enn to skiver (eller den mengden han vanligvis spiser når han spiser middag) til kvels med mindre han spiser en porsjon middag. Eventuelt kuttet ut kveldsmat de dagene han nekter å spise middag. Det kommer jo litt ann på gutten da, for noen så fungerer det fint, for andre så slår de seg helt vrang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine hadde en regel, spis det du får. Vil du ikke ha så får du gå sulten, men alt skal smakes på først og jeg måtte sitte ved bordet under hele måltidet og oppføre meg. Altså null dramatisk brekking, spytting av maten, syting osv. Jeg spiser stort sett alt nå.

Anonymkode: 7d88f...68f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Det er jeg fullt klar over, og vi duller ikke med ham. Problemet er at han kan gå hele dagen uten å spise, med det resultat at han blir sur og ukonsentrert på skole og med lekser. Har forsøkt dette noen ganger. 

5 minutter siden, Pinecone skrev:

Dersom han får så mange skiver han vil til kvelds, så lønner det seg jo for gutten å heller la være å spise middag han ikke vil ha for så å heller få "belønning" i form av den maten han liker til kvelds. Her ville jeg rett og slett sagt at han ikke får mer enn to skiver (eller den mengden han vanligvis spiser når han spiser middag) til kvels med mindre han spiser en porsjon middag. Eventuelt kuttet ut kveldsmat de dagene han nekter å spise middag. Det kommer jo litt ann på gutten da, for noen så fungerer det fint, for andre så slår de seg helt vrang. 

Han får ikke så mange skiver han vil til kvelds, vi begrenser det til 2-4 skiver, alt etter som. 

Jeg takker så mye for tips altså, men som nevnt har vi forsøkt det meste at slike råd, uten at vi har lykkes så langt... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært noe glad i mat som smaker mye. Jeg liker nøytral smak. Foretrekker brødskiver med nøytralt pålegg som kokt skinke over middagsretter any day. Nå bor jeg for meg selv så jeg kan bestemme selv hva jeg vil spise hver dag. Jeg har også problemer med å spise om maten er varm, foretrekker å spise mat som er romtemperert, spesielt om det er mye smak og kydder i tillegg. 

Anonymkode: 8f010...d1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært noe glad i mat som smaker mye. Jeg liker nøytral smak. Foretrekker brødskiver med nøytralt pålegg som kokt skinke over middagsretter any day. Nå bor jeg for meg selv så jeg kan bestemme selv hva jeg vil spise hver dag. Jeg har også problemer med å spise om maten er varm, foretrekker å spise mat som er romtemperert, spesielt om det er mye smak og kydder i tillegg. 

TS her.

Det er dette jeg mener; noen personer liker jo faktisk brødmat best, og man overlever jo greit på det også. Selv er jeg en middagsperson, så jeg kan ikke forstå at skiver kan friste mer. Jeg har heller aldri vært kresen eller småspist, så jeg kan ikke sette meg helt inn i situasjonen til min sønn. 

Men jeg lurer på hvordan dere som var kresne som barn hadde det da? Ble dere tvunget til å spise? Fungerte det? 

Jeg kan ikke tvangsfore ham, og jeg ønsker heller ikke å "skremme" ham til å spise. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det er dette jeg mener; noen personer liker jo faktisk brødmat best, og man overlever jo greit på det også. Selv er jeg en middagsperson, så jeg kan ikke forstå at skiver kan friste mer. Jeg har heller aldri vært kresen eller småspist, så jeg kan ikke sette meg helt inn i situasjonen til min sønn. 

Men jeg lurer på hvordan dere som var kresne som barn hadde det da? Ble dere tvunget til å spise? Fungerte det? 

Jeg kan ikke tvangsfore ham, og jeg ønsker heller ikke å "skremme" ham til å spise. 

Da jeg var liten og det var middagstid ble jeg aldri tvunget til å spise noe, men jeg har aldri hoppet over middagen. Heller tatt mindre porsjoner og unnlatt å ta for mye av det jeg ikke likte. For eksempel "silte" jeg bort vannet fra suppa, litt ekstra makaroni i stedet for kjøttboller, unngå sauser som som regel har mye smak. Hjalp også en del på småspistheten å drikke melk til middagen i stedet for vann for å "nøytralisere" smaken i munnen mellom hver bit. 

Skrevet (endret)

Her hjemme, har samboeren til min far en 11åring som er svært kresen. Hun spiser også minimalt, er det noe vi skal ha til middag som hun ikke liker får hun ta seg en pakke nudler, litt makaroni eller noe annet, ofte lager hun det selv hvis hun vet moren er sent hjemme fra jobb eller hun vet vi skal ha noe hun ikke liker. Jeg blir litt oppgitt over det og mener hun bør smake på det som blir servert noe hun ikke gjør, virker litt som om moren også har gitt opp og gir veldig lett etter for jentas ønsker om hva hun vil ha å spise. 

Jeg var selv kresen som liten, men måte alltid smake på det som ble servert, fikk ikke noe alternativ, er litt kresen nå, men det gjelder kun på enkelte matvarer men da er det konsistensen som gjør at jeg ikke liker det. 

Når vi er inn på dette, hva mener dere foreldre om barn og måltidserstater iform av pulver som blandes med veske?

Endret av Ellendo
Skrevet

Jeg var selv vanskelig i matveien som barn. De gjorde ikke noe spesielt, men lagde også mat jeg ikke likte. Jeg spiste da lite og gikk sulten. 

Men i løpet av tenårene ble jeg bedre. 

Nå i voksen alder spiser jeg absolutt alt, og er aldri redd for å smake. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han får ikke nugatti eller andre usunne pålegg, og vi spiser kun grovt brød. Til middag har vi stort sett sunn mat, men det blir også noen dager med kjøttdeig og pasta, o.l for at han også skal få noe han liker. Han får heller ikke spise brødmat til middag når han velger å ikke spise middagsmaten, men det fører jo bare til at han kanskje spiser dobbelt så mange skiver til kvelds. :/

Har bare et enkelt spørsmål jeg. Hvorfor er det så viktig for  deg at han spiser middag? Forskning viser at et barn får i seg like mye næring av å spise ensartet? Tenker at det må være vondt for gutten din jeg å sette seg ned for å spise middag å hvite at han sannsynligvis ikke kommer til å like dette heller for så å må gå sulten til kvelds, bare fordi noen har fortalt foreldrene at middag det må " alle" ha. Tenker at dette må være utrolig ubehagelig for han og som han må grue seg til middagene, for han vet at det også blir en vond opplevelse i dag, som ALLE dager. Tror heller det ikke er så kjekt for gutten din, han er stor nok til å forstå og dette er nok frustrerende for han også. 

Du sier du har prøvd alle råd. Har du tatt stilling til at det han har kan være noe kroppslige lidelser eller allergier?Har du spurt fastlegen om råd. Et raskt søk i helsesidene på nett gir utallige råd omhandlende barn som sliter med å spise. Det ble iallfall klart for meg at å tvinge barn til å spise var ikke anbefalt, ei heller å nekte de mat når de ikke takler å spise det som blir servert. Da dette bare kan forsterke problemet.

kjenner jeg blir litt nysgjerrig av å få vite hvilke råd du har fått og hvor du har fått dem. 

Sympati til guten din iallfall. Fryktelig vondt for han å gå rundt og ha det sånn

Anonymkode: 31b15...3a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, 2Bhonest skrev:

Sorry at jeg bruker deg dom eksempel, men dette er en av to ting helsefolk sterkt fraråder foreldre å gjøre. I tillegg kommer å tvinge i de mat. Disse to faktorene forsterker problemer og gjør det verre.

Tenker at vi foreldre ofte kommer lang vei med sunn fornuft. La oss si at en venninne sliter med et eller annet, vil fin naturlige reaksjon være å straffe henne for det å tro at det kommer til å løse problemet hun sliter med? Nei. Og sånn er deg med barn også. Her har vi et barn som sliter med middager og løsningen på det er IKKE å straffe han, noe en gjør når man nekter barnet mat. Nettet flommer over av helsearbeidere som har forsket på barns vanskelige forhold til mat og løsningen er ikke å straffe de. Det blir bare verre av det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Jeg var selv vanskelig i matveien som barn. De gjorde ikke noe spesielt, men lagde også mat jeg ikke likte. Jeg spiste da lite og gikk sulten. 

Men i løpet av tenårene ble jeg bedre. 

Nå i voksen alder spiser jeg absolutt alt, og er aldri redd for å smake. 

Du var ikke vanskelig! Barn er forskjellige, helt naturlig det. Vi foreldre bør kunne ta hensyn til at barn ikke kommer i A4 format med like brukermanualer. 

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av... Det løsner!! For meg løsnet det litt etter litt på ungdomsskolen og skikkelig iløpet av vgs :) lærer meg fortsatt å spise nye ting, men nå av egen fri vilje da jeg bor for meg selv 😊 Ikke tving eller sult eller gjør noe som ikke føles rett.. For meg Var det et skikkelig spark i rævva å få seg kjæreste! Maten smaker alltid bedre på besøk, da har man litt ekstra godvilje.. Og jeg ønsket jo på ingen måte å være så ekstremt kresen som jeg var! Slapp av, tilby sunn og variert mat og vær gode forbilder :)

Anonymkode: 972db...53f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn som er kresne og småspiste, men jeg var det selv som barn. Jeg spiste kun hamburger, pizza og pølser, det var det eneste jeg likte. Foreldrene mine sa også at jeg måtte smake på alt, det endte også i at jeg enten brakk meg eller begynte å grine, hehe. Alt som hadde med kjøttdeig å gjøre, hatet jeg f.eks.

Det løsnet da jeg ble 15-16 år, da begynte jeg å spise det meste. Nå liker jeg omtrent alt :) 

Anonymkode: e6228...bb3

AnonymBruker
Skrevet

Har du foressten prøvd å servere alt separat? Kjøtt i en skål, poteter i en annen osv? Husker broren min fikk fnatt når smakene blandet seg 

Anonymkode: 7d88f...68f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...