AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #1 Skrevet 9. april 2016 I fjor kom jeg i ganske god form. Ikke supertrent, men i grei form. Det gikk i fjellturer, sykkelturer og turer i høyt tempo i oppoverbakker. Så har det vært en vinter (oktober-januar) med mye stillstand, og jeg trodde formen var elendig og at jeg måtte starte helt på bunn igjen. Men til min overaskelse var det ikke så dårlig fatt som jeg trodde. jeg har gått en del på ski siden februar. Og nå har jeg tatt frem sykkel, begynt å svømme og går tur og gjør litt yog a hjemme. Skisesongen er desverre over. Og jeg kjenner jeg er i forholdsvis god form. Er det skiturene som har gjort sitt? Eller er det det at det er lettere å hente seg inn igjen etter å ha vært i grei form? Anonymkode: 1f28b...f73
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #2 Skrevet 9. april 2016 Om det faktisk er slik skal jeg ikke si noe om, men det er min opplevelse, ja. Jeg veier 122 kg, og har gått ned over 45 kg. Fram til 8 år siden var jeg veldig godt trent, jeg trente hver eneste dag 1-3 timer og konkurrerte i helgene. Jeg har med andre kjent på kroppen hvordan det er å være i begge ender av skalaen vektmessig (eller, jeg var ikke veldig tynn den gang heller, men jeg var sterk og fast i fisken og veide derfor en god del mindre). Når jeg begynte med vektnedgangen ble jeg overrasket over hvor lett det faktisk var. Altså, det er tungt, for all del, men mye lettere enn jeg hadde trodd. Deriblant er jeg nesten like myk som den gang (jeg drev med en idrett hvor man stort sett blir myk og det er ganske viktig å være myk), blant annet kommer jeg fremdeles i spagaten. Føler meg riktignok som en hval når jeg går ut i den, men det er en helt annen sak. Jeg trener selv seks dager i uken nå for tiden, dog med ulik intensitet (veksler mellom styrke og cardio). Jeg har også endelig begynt å trene idretten min og selv om jeg merker det er tyngre, så er det tydelig at kroppen husker både teknikken når det kommer til øvelsene og intensiteten. Der er merkelig, for det "bare sitter som det skal". Anonymkode: af503...0c6
OPIgirl Skrevet 10. april 2016 #3 Skrevet 10. april 2016 Samboeren min har lymfekret. Han er ferdig med behandlingene, men er ikke eventuelt erklært frisk før etter fem år uten tilbakefall. Hadde han ikke vært i så god form før han ble syk, hadde det ikke sett rart ut. Nå tre uker etter avsluttet stråling er han I gang med trening og er I god form. Det er absolutt ingen tvil om at det er Alfa og Omega å være I god form før en eventuell stillepeiode. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #4 Skrevet 10. april 2016 Ingen av dere svarer på det jeg spør om. Mulig jeg uttrykker meg klønete. Men altså. For mange år siden var jeg veldig godt trent. Så lot jeg desverre kroppen forfalle før jeg i fjor fant ut at jeg måtte gjøre noe. Og da startet jeg helt på bunn. Ting var fryktelig tungt og det tok tid å få resultater. Først på høsten kunne jeg si at formen var blitt grei. Så da hjalp det fint lite at jeg en gang har vært særdeles godt trent. Så ble det stillstand noen måneder i vinter og jeg trodde jeg måtte starte helt på ny og trene meg opp fra bunnen av. Men til min overaskelse så kjennes det ikke slik ut. Ting jeg trodde skulle være en utfordring kjennes helt greit ut. Feks på sykkelturer i fjor var det en bakke jeg ikke klarte å sykle opp før helt på slutten av sesongen. Den syklet jeg opp uten problemer på første sykkeltur nå i vår. Før var jeg sliten etter å ha svømt 1000 m, nå gikk det helt greit og jeg kunne helt fint tatt 1000 til. Så da spør jeg om det skal mer til enn noen måneder med stillstand for å ødelegge det grunnlaget man har fått? Eller er det det at det grunnlaget fra i fjor gjør at det var lettere å hente seg inn igjen nå? Anonymkode: 1f28b...f73
Durinur Skrevet 10. april 2016 #5 Skrevet 10. april 2016 Det er nok lettere å komme seg i form andre gangen ja. Tror mye av det ligger i det mentale, at man vet at man kan få det til, og dermed er mye flinkere til å følge opp planer og rutiner. Ellers er det jo begrenset hvor mye kroppen kan forfalle i løpet av vintermånedene. Man merker nok en tydelig knekk i kondisen, men man beholder jo en god del muskler selv om man har vært veldig lat i vinter.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #6 Skrevet 10. april 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen av dere svarer på det jeg spør om. Mulig jeg uttrykker meg klønete. Men altså. For mange år siden var jeg veldig godt trent. Så lot jeg desverre kroppen forfalle før jeg i fjor fant ut at jeg måtte gjøre noe. Og da startet jeg helt på bunn. Ting var fryktelig tungt og det tok tid å få resultater. Først på høsten kunne jeg si at formen var blitt grei. Så da hjalp det fint lite at jeg en gang har vært særdeles godt trent. Så ble det stillstand noen måneder i vinter og jeg trodde jeg måtte starte helt på ny og trene meg opp fra bunnen av. Men til min overaskelse så kjennes det ikke slik ut. Ting jeg trodde skulle være en utfordring kjennes helt greit ut. Feks på sykkelturer i fjor var det en bakke jeg ikke klarte å sykle opp før helt på slutten av sesongen. Den syklet jeg opp uten problemer på første sykkeltur nå i vår. Før var jeg sliten etter å ha svømt 1000 m, nå gikk det helt greit og jeg kunne helt fint tatt 1000 til. Så da spør jeg om det skal mer til enn noen måneder med stillstand for å ødelegge det grunnlaget man har fått? Eller er det det at det grunnlaget fra i fjor gjør at det var lettere å hente seg inn igjen nå? Anonymkode: 1f28b...f73 Det er jo det de har svart på. Ja, det er lettere å komme tilbake i form om du var godt trent før en stilleperiode. Anonymkode: fa505...df0 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #7 Skrevet 10. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det de har svart på. Ja, det er lettere å komme tilbake i form om du var godt trent før en stilleperiode. Anonymkode: fa505...df0 Nei, de snakker om å overleve kreft fordi man er godt trent og om å komme i form etter en 8 års periode med stillstand. Jeg snakker om virkningene av en stilleperiode på 3-4 måneder og det å hente seg inn igjen etter det. Etter stillstand i 8 år hadde den formen jeg var i da null å si da jeg begynte på ny med trening. Jeg starta helt på bunn. Anonymkode: 1f28b...f73
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #8 Skrevet 10. april 2016 Ja, det er enklere. Er da ganske logisk? 3-4 måneder er ikke all verden i kroppens perspektiv. Selvfølgelig enklere enn da du trente deg opp etter åtte år! Anonymkode: ff9ba...391 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #9 Skrevet 10. april 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de snakker om å overleve kreft fordi man er godt trent og om å komme i form etter en 8 års periode med stillstand. Jeg snakker om virkningene av en stilleperiode på 3-4 måneder og det å hente seg inn igjen etter det. Etter stillstand i 8 år hadde den formen jeg var i da null å si da jeg begynte på ny med trening. Jeg starta helt på bunn. Anonymkode: 1f28b...f73 Hun skriver også at tre uker etter stråling så er han i god form igjen. Men jeg kan slenge inn mitt svar også, jeg har en bakke jeg pleier å gå opp vår/sommer/høst. Jeg har også hatt en stilleperiode nå i vinter. Gikk opp denne bakken i går og klarte det på 16.20, det er 30 sek bedre enn hva det var da jeg la joggeskoene på hyllen i høst. Jeg har ikke trent noe særlig, gått turer, ja. Ja, det var drittungt å gå opp der, mye tyngre enn det var for noen måneder siden, men jeg kom meg opp der og det på en bedre tid. Anonymkode: fa505...df0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #10 Skrevet 10. april 2016 Min erfaring er at trening er ferskvare. I alle fall når det kommer til kondisjon. Hvis jeg har mer enn 1-2 uker, merker jeg raskt at formen har dalt betraktelig, og etter 3-4 måneder må starte på bunnen igjen. Men min erfaringe er også at hvor rask progresjonen opp til tidligere form går, avhenger av hvor lang friperioden har vært. Kort friperiode veldig rask progresjon opp til gammel form. Lengre friperiode , langsommere progresjon opp til gammel form. Anonymkode: d17bf...86f 1
Jacuzzi Skrevet 10. april 2016 #11 Skrevet 10. april 2016 Det kommer vel an på hva du har gjort i de 3-4 månedene. Jeg var sengeliggende i 4 måneder og deretter inaktiv i 3-4 måneder til. Da var det ikke mye muskler igjen i kroppen min gitt, og det var et helvete å begynne å trene igjen. Altså: ikke spesielt lett å hente seg inn selv om jeg var i god form før jeg ble syk. Men hvis du har vært litt aktiv med å gå på ski og hatt et normalt arbeidsliv osv, forfaller selvfølgelig ikke kroppen like mye, og det vil ikke kjennes så tungt å starte opp igjen med trening.
Ms. Steele Skrevet 10. april 2016 #12 Skrevet 10. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at trening er ferskvare. I alle fall når det kommer til kondisjon. Hvis jeg har mer enn 1-2 uker, merker jeg raskt at formen har dalt betraktelig, og etter 3-4 måneder må starte på bunnen igjen. Men min erfaringe er også at hvor rask progresjonen opp til tidligere form går, avhenger av hvor lang friperioden har vært. Kort friperiode veldig rask progresjon opp til gammel form. Lengre friperiode , langsommere progresjon opp til gammel form. Anonymkode: d17bf...86f Signerer denne, bortsett fra at det må gå mer enn 3-4 måneder før jeg må starte på bunnen igjen. Selv om jeg ikke har fått trent slik jeg pleier så er jeg jo i en eller annen form for aktivitet. Sitter ikke i sofaen i 16 timer i døgnet og glor liksom.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #13 Skrevet 10. april 2016 Det er min erfaring, ja. Da jeg begynte å løpe regelmessig for fem år siden, så klarte jeg knapt en kilometer i rolig tempo før jeg måtte gi meg. Jeg brukte et halvt år å trene meg opp slik at jeg kunne løpe en mil sammenhengende. Nå har jeg hatt en periode på fire måneder uten særlig trening grunnet en skade, men da jeg tok den første løpeturen i forrige uke var formen overraskende bra og jeg klarte løpe like lenge som før bare i litt roligere tempo. Så min erfaring er at man ikke begynner from scratch etter en periode på noen måneder. Men dette finner du nok fort utav selv Anonymkode: ef033...466
Utenegenart Skrevet 10. april 2016 #14 Skrevet 10. april 2016 Mener jeg leste noe forskning om dette. Da var vel påstanden mukelceller får flere mitokondrier ved trening, og at disse ikke forsvinner ved treningsstans. Dermed ble det lettere for de som tidligere hadde vært godt trent å komme seg i form. Vet ikke om dette fortsatt er relevant. 1
kisskissbangbang Skrevet 10. april 2016 #15 Skrevet 10. april 2016 1 time siden, Utenegenart skrev: Mener jeg leste noe forskning om dette. Da var vel påstanden mukelceller får flere mitokondrier ved trening, og at disse ikke forsvinner ved treningsstans. Dermed ble det lettere for de som tidligere hadde vært godt trent å komme seg i form. Vet ikke om dette fortsatt er relevant. Det er vel det man kaller muskelminne? Men det er vel ikke relevant for kondisjon. Jeg merker definitivt at musklene mine trenes veldig raskt opp igjen etter opphold - muskelminne, men kondisjon er ferskvare for meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå