Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere anmeldt overgrep om det var gjort av en du kjenner? Og hvor lang tid går det før det er for sent å ta den avgjørelsen? Er redd for å gjøre noe forhastet, er redd for å ikke bli hørt, er redd for at han skal få gå uten straff og kunne gjøre sånt igjen. 

Anonymkode: 18a2b...0b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overgrep bør jo anmeldes. Hvem som begikk overgrepet bør ikke ha noe å si. 

Det er jo også en mulighet for at andre blir utsatt for det samme om det ikke blir anmeldt. 

• Liker 5
Gjest Klopp
Skrevet

Jeg har ikke gjort det, men synes du bør gjøre det.

Skrevet

Anmeld overgriperen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at personen har hoppet på deg og sparket og sånt så ville jeg kontaktet politiet, ja. :)

Anonymkode: e258e...165

AnonymBruker
Skrevet

Men problemet når det er noen en kjenner er at man har felles kjente osv- tenk om det blir mye oppstyr - har ikke akkurat beviser konkret heller :(( 

Skrevet

Jeg ville anmeldt overgrep. Også for å hindre at flere skal oppleve det samme.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet når det er noen en kjenner er at man har felles kjente osv- tenk om det blir mye oppstyr - har ikke akkurat beviser konkret heller :(( 

Men da er det lite du får gjort egentlig. 

Anonymkode: e258e...165

Skrevet

Jeg hadde anmeldt, uansett. Hvis jeg ikke var sikker så hadde jeg meldt min bekymring til foreldrene til offeret, skole, helsesøster et eller annet.

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere anmeldt overgrep om det var gjort av en du kjenner? Og hvor lang tid går det før det er for sent å ta den avgjørelsen? Er redd for å gjøre noe forhastet, er redd for å ikke bli hørt, er redd for at han skal få gå uten straff og kunne gjøre sånt igjen. 

Det riktige er jo å anmelde men jeg forstår jo at dette ikke er noe man bare gjør så lett som bare det når man er i din situasjon. Er jo svært vanskelig. Helt ærlig. Hadde det vært meg hadde jeg tvilt like mye som du gjør

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler du ikke greier å gå videre i livet uten å anmelde så ja, da er det det riktige å gjøre. Men husk at dette vil bli en belastning og det kan også hende saken blir henlagt eller at vedkommende ikke blir dømt. Tenk nøye igjennom flere scenarioer. Hvordan vil dette påvirke familien og ikke minst deg i årene fremover. Men tenk på deg selv først og fremst, du skal ha det bra.

Anonymkode: c1579...e3f

AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er å få en time hos advokat for å prate om saken din og få veiledning. Fortell og spør om det er nok bevist for eventuelt en sak. Du bør ikke sitte og tenke at det blir mye styr, og om du ikke har nok bevis, undersøk det! Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men stort andel prosent overgrep skjer av noen man kjenner. Jeg vet det er vanskelig, men om dette er noe du sliter med i etterkant (som du sikkert gjør) så kan det være nødvendig også for din egen del å komme over dette.

Jeg har selv anmeldt overgrep, jeg hadde ingen faste bevis (mange år etterpå) men han tilsto. 

Følg magefølelsen! Tenk på deg selv først og fremst, og eventuelt fremtidige ofre. Du skal IKKE ta hensyn til han og oppstyrer rundt det. :smilyblomst:

Anonymkode: 1d9c2...509

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må komme deg på Voldtektsmottak og få sporsikring. Deretter kanndu ta avgjørelsen om dunskal anmelde. 

Anonymkode: 6bc29...139

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du kan gjøre er å få en time hos advokat for å prate om saken din og få veiledning. Fortell og spør om det er nok bevist for eventuelt en sak. Du bør ikke sitte og tenke at det blir mye styr, og om du ikke har nok bevis, undersøk det! Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men stort andel prosent overgrep skjer av noen man kjenner. Jeg vet det er vanskelig, men om dette er noe du sliter med i etterkant (som du sikkert gjør) så kan det være nødvendig også for din egen del å komme over dette.

Jeg har selv anmeldt overgrep, jeg hadde ingen faste bevis (mange år etterpå) men han tilsto. 

Følg magefølelsen! Tenk på deg selv først og fremst, og eventuelt fremtidige ofre. Du skal IKKE ta hensyn til han og oppstyrer rundt det. :smilyblomst:

Anonymkode: 1d9c2...509

Ok, får kanskje det... Takk! 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør gjøre det! Jeg har en tante som anmeldte ene onkelen min, og han måtte sitte i fengsel for det han hadde gjort. I visse saker som blir gjort, kan dette føre til at gjerningsmannen for eksempel ikke får jobbe med barn senere i livet sitt, så for disse eventuelle barnas skyld så bør du absolutt anmelde (nå vet jeg ikke konkret hva det er snakk om i din sak, men du skjønner poenget mitt håper jeg?)

Anonymkode: eb424...628

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
Den 9.4.2016 at 21.25, AnonymBruker skrev:

Det er aldri for sent å anmelde (med mindre det har gått såpass mange år at saken blir foreldet). Men det beste er å anmelde så tidlig som mulig. Overgrep er alvorlig, og viktig å anmelde. Selv om henleggelsesprosenten er høy, vil gjerningsmannen bli registrert, og det er til stor hjelp om det skulle skjedd et nytt overgrep.

AnonymBruker
Skrevet
Den Saturday, April 09, 2016 at 21.25, AnonymBruker skrev:

Er du utsatt for overgrep nå, så drar du til legevakten eller direkte til overgrepsteam der du bor. Søk på nettet. 

Det viktigste er at du ikke dusjer eller bytter klær. Har du byttet klær tar du klærne med deg i en tøy eller papirpose, ikke plastpose. Da får legevakten sikret spor. Sporsikring er avgjørende for å bli trodd i mange saker. Du trenger ikke bestemme deg for å anmelde med en gang, men dette får du informasjon om på legevakten. De har tatt i mot mange personer i tilsvarende sotuasjon som deg før. 

Ingen tvinger deg til å anmelde. Å anmelde er viktig både for å bearbeide det du har opplevd og for å si klart i fra til overgriper at de som ble gjort ikke er ok. Det er og viktig for å forhindre at andre opplever det samme. Hva vi andre ville gjort i tilsvarende situasjon er ikke relevant for hva du nå skal gjøre, din avgjørelse er din og bare din. Husk og på at du har rett på gratis bistandsadvokat som følger til politiet dersom du anmelder. Begynn med legevakten. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Taklampe skrev:

Det er aldri for sent å anmelde (med mindre det har gått såpass mange år at saken blir foreldet). Men det beste er å anmelde så tidlig som mulig. Overgrep er alvorlig, og viktig å anmelde. Selv om henleggelsesprosenten er høy, vil gjerningsmannen bli registrert, og det er til stor hjelp om det skulle skjedd et nytt overgrep.

Seksualforbrytelser foreldes ikke lengre. Men bevis svekkes når tiden går. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg googlet og undersøkt om du skal anmelde (anmelder du noen,kan de anmelde deg og kreve hundre tusen kr i erstatning og vinne)

Det er stor posess med lang vente tid, du må forklare deg til mange personer og retten, og hvor det er stoor sjanse for at saken blir henlagt. 16 prosent av voldekter blir anmeld, kun 10 prosent av de ender i retten, det er også endel artikler om voldektsoffer som sier at hvis de visste hadde de ikke anmeld og de anbefaler andre og ikke anmelde.

Har du sterke bevis,så ville jeg kanskje vurdert deg, ellers så blir det bare ditt ord mot hans, og du må vite om du er klar for både stpre økonomiske og følesemessige tingene i ett par år.

gjør det som føles rett for deg, for meg var det riktige å ikke anmelde da jeg haddde nulll til ingen besviser.

Fikk til og med beskjed at saken var så svak at det ikke var noe vists

Anonymkode: 92f40...f40

AnonymBruker
Skrevet
Den 9.4.2016 at 22.26, AnonymBruker skrev:

Hvis du føler du ikke greier å gå videre i livet uten å anmelde så ja, da er det det riktige å gjøre. Men husk at dette vil bli en belastning og det kan også hende saken blir henlagt eller at vedkommende ikke blir dømt. Tenk nøye igjennom flere scenarioer. Hvordan vil dette påvirke familien og ikke minst deg i årene fremover. Men tenk på deg selv først og fremst, du skal ha det bra.

Anonymkode: c1579...e3f

Enig.

Anonymkode: 92f40...f40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...