Gå til innhold

"Rydd én gang, og du trenger aldri rydde igjen"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere kjøpt boken til Marie Kondo? Hvordan er den i så fall? Er det bare tekst og sort-hvitt, eller er det bilder og farger også? Hva syns dere om filosofien? Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe boka. 

Anonymkode: c24aa...26a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vurdert å kjøpe den, ikke fordi den nødvendigvis er fantastisk, men fordi det er et skritt videre på en vei mot en mer minimalistisk livsstil. Jeg synes at filosofien som ligger bak er veldig god, og et friskt pust inn i konsumer-livsstilen samtlige av oss i vestlige land bedriver. Vi har nok mye å lære av japansk kultur når det kommer til forbrukervaner, men samtidig tror jeg at boken nettopp er tilpasset dette, og at det da kan være en smule vanskeligere å gjennomføre i nordisk klima. Har man mye ski eller friluftsutstyr som er sesongbasert, er det nok lurt å tenke utenfor boksen og finne et eget system på dette. 

Bladde raskt igjennom boken, og så vidt jeg så var det ingen bilder. 

Et nyttig tips jeg synes boken kommer med, er å rydde ut i fra kategori i stedet for ét rom av gangen. Anbefaler også å se på ulike minimalismevideoer på youtube, som kommer med mer detaljerte steg som er lure å få med seg når du for eksempel rydder i klesskapet ditt. Selv om boken ber deg kvitte deg med alt du ikke føler gir deg glede, er det dumt å kvitte deg med ting du føler gjør sin nytte, men som du allikevel planlegger å kvitte deg med. Jeg pleier å putte klær jeg er usikker på i en "Maybe"-boks, og om jeg strekker meg etter noe av dette etter jeg har ryddet, tar jeg det tilbake i klesskapet som en "filler piece" som fungerer helt greit helt til jeg finner en bedre erstatning. Ofte tar det litt tid å finne et plagg man virkelig elsker, og derfor er det greit å ha et fungerende plagg i mellomtiden. Men nå er jeg jo litt over på capsule warderobe-konseptet og minimalisme, noe som jeg synes kommer veldig godt med, men så interesserer jeg meg veldig for dette temaet da, hehe.

Jeg tror nok bokens poeng er at jo mindre ting du eier, jo mindre ting blir det å holde styr på, og derfor også enklere å holde ting ryddig. Du slipper også følelsen av å føle at du drukner i eiendeler, og kan i stedet bruke energi på de tingene i livet som betyr noe for deg. Det lille stikket i brystet du får av tanken på å kvitte deg med en ting, er så utrolig mye mindre enn lettelsen og freden du får når du endelig er ferdig å rydde. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest den. Den inneholder bare tekst, ingen bilder. Er i gang med huset nå, og er ferdig med klær, og har begynt på bøker. Til og med mannen min har begynt å brette sokker etter å ha lest boken, så den har en viss effekt. Har aldri hatt så orden i klærne som jeg har nå. Så får vi se om det varer. :P

Anonymkode: 1d4fd...cad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...