Plonk Skrevet 24. oktober 2004 #1 Skrevet 24. oktober 2004 Jeg laget lammekjøtt i leirgryte for to måneder siden. Nå kikket jeg inn i skapet i går ettermiddag (den står i et skap vi sjelden bruker), og hele leirgryten var dekket med grønt, hårete myggel!!! :kvalm: Kjempeekkelt! Jeg prøvde virkelig å rengjøre den godt sist siden det ikke bare er vann som trenger inn i keramikken, men også matfettet. Men tydeligvis ikke godt nok... Finnes det noen lure tips for hvordan få den skikkelig ren etter bruk? Hvis det krever mye arbeid og mange gangers vask, tror jeg faktisk ikke at jeg kommer til å orke å bruke den flere ganger!
Plonk Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter #2 Skrevet 25. oktober 2004 Kom igjen jenter, ingen som har gode råd? Jeg vet at flere av dere har sånne gryter, for jeg har fått flere oppskrifter her inne... Hvis jeg ikke får noen svar, har jeg en pent brukt leirgryte rimelig til salgs...
BlaBla Skrevet 25. oktober 2004 #3 Skrevet 25. oktober 2004 Dette skulle jeg også gjerne vist. Har du forresten sett i bruksanvisningen.
Gjest gjest1 Skrevet 25. oktober 2004 #4 Skrevet 25. oktober 2004 Muglet? Det har jeg aldri opplevd med vår gryte. Vi vasker den vanlig, og lar den tørke godt, før vi setter den vekk. Vi har vår stående utildekket øverst i et skap. Skal tenke litt på det, og spørre kjæresten min han solgte slike gryter før.
Cilla Skrevet 25. oktober 2004 #5 Skrevet 25. oktober 2004 Vi har glasert leirgryte så kjenner dessverre ikke til problemet.......
Gjest gjest1 Skrevet 25. oktober 2004 #6 Skrevet 25. oktober 2004 Har sjekket litt. Kast den, du får ikke vekk soppen,med bare å vaske den i vann. Disse grytene skalm ikke vaskes med såpe. Kjøp ny de er ikke dyre, og oppbevar den tørt ikke i plast.
Gjest Tabby Skrevet 25. oktober 2004 #7 Skrevet 25. oktober 2004 Muglet? Det har jeg aldri opplevd med vår gryte. Vi vasker den vanlig, og lar den tørke godt, før vi setter den vekk. Vi har vår stående utildekket øverst i et skap. Samme her egentlig. setter den i vann, og så inn i oppvaskmaskinen. Vet ikke om vår er glasert da men...
Plonk Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter #8 Skrevet 26. oktober 2004 :o Må jeg kaste den?? Det var en bryllupsgave... Mener bestemt at det ikke sto noe om rengjøring i bruksanvisningen. Kanskje jeg skal prøve å kjøre den en runde i oppvaskemaskin, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Prøver det, og hvis jeg fortsatt ser rester av mugg på den, får den heller gå til miljøstasjonen... :-(
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2004 #9 Skrevet 26. oktober 2004 :o Må jeg kaste den?? Det var en bryllupsgave... Mener bestemt at det ikke sto noe om rengjøring i bruksanvisningen. Kanskje jeg skal prøve å kjøre den en runde i oppvaskemaskin, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Prøver det, og hvis jeg fortsatt ser rester av mugg på den, får den heller gå til miljøstasjonen... :-( Uglaserte leirgryter skal ikke i oppvaskmaskinen. Du kan forøvrig bli syk av å spise mugg. Kast den og kjøp ny, de koster under 200 kr.
Gjest Zobel Skrevet 26. oktober 2004 #10 Skrevet 26. oktober 2004 Hørtes litt ekkelt ut og jeg vet ikke om den blir bra igjen, men jeg leste i en schweitzisk kokebok at man godt kan bruke et par dråper med oppvaskmiddel. Selv den som ikke er glasert. I tilleg stod det at mildt eddikvann kan hjelpe mot misfarging. La den stå med vannet i ovn 1 times tid. Men om muggen forsvinner helt i alle de små hullene i leiren er kanskje tvilsomt.
Plonk Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter #11 Skrevet 30. oktober 2004 Jeg har ikke gjort noe mer med gryten foreløpig, den står bare her. Lurer virkelig veldig på hvordan dere får en sånn gryte ren med bare vann??? Det er jo rimelig mye fett som kan trenge inn i den når man bruker den til kjøtt (for eksempel lammekjøtt som jeg brukte). Hvis man ikke får den ren etterpå, er det jo så godt som dømt til å mygle når den har stått en stund. Meget mulig jeg kaster den, men jeg har ingen planer om å kjøpe ny. Det er jo bare stress med en sånn gryte, og maten ble ikke SÅ mye bedre enn annen mat stekt i ovn...
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2004 #12 Skrevet 31. oktober 2004 jeg tar mine i oppvaskmaskinen, stod det i den lille boka som fulgte med.
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #13 Skrevet 2. november 2004 (jeg har ikke lest så nøye gjennom svarene, så beklager hvis du har fått dette før) Det kan lønne seg å legge gryta å bløt. Gjerne med litt eddik i vannet. La den ligge i bløt iallefall i to timer, og skrubb litt med en sånn "svampskrubb". Da blir iallefall min ren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå