Gå til innhold

Club Sandwich dressing ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har prøvd google men finner ikke det jeg leter etter. Noen av dere som har peiling på Club Sandwich ?

Når man spiser ute på restaurant får man altid en mørk/sort dressing på tallerken som smaker super digg. Jeg lurer på hav denne dressingen er eller hvordan den er laget. Noen som vet det ?  

Takk  ,)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en bbq glaze, men bruker men det til en klassisk CS? Har spist det i New York og der ble de servert med pommes frites til. 

Skrevet
1 minutt siden, Antoinette skrev:

Høres ut som en bbq glaze, men bruker men det til en klassisk CS? Har spist det i New York og der ble de servert med pommes frites til. 

Det er ikke BBQ. Men om jeg ikke tar feil er det helt vanlig å server det. Sist jeg spiste det var på Den Gamle Major på Majorstuen. 

Skrevet

Vel, ring de og spør?

Skrevet
3 minutter siden, Antoinette skrev:

Vel, ring de og spør?

Ja du sier noe der men jeg mener det er vanlig å servere dette når man spiser ute. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på sånn sirup de dekorerer tallerkenen med? Det er som regel balsamicosirup.

Anonymkode: 37116...306

• Liker 1
Gjest MissMa
Skrevet (endret)

Jeg har aldri fått noe slik før, men nå har jeg ikke spist der. Da jeg har bestilt så har det ofte vært hvitløksdressing /majones og noen ganger også aioli (ved siden av mener jeg å huske hvis det er blitt servert pommes frites til osv) :)

Endret av MissMa
Skrevet

Det har jeg aldri fått til CS før! Pleier å være noe majonesbasert på brødet og hvitløksdressing til der jeg spiser. Ble utrolig nysgjerrig på denne mørke!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på sånn sirup de dekorerer tallerkenen med? Det er som regel balsamicosirup.

Ja nå er du inne på noe ,)  

Noe bitter men samtidig søt smak. Mega digg synes jeg   

Skrevet

Høres ut som redusert balsamico ja men det er nok en norsk/europeisk greie for balsamico har ingenting med en CS å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Viking1980 skrev:

Ja nå er du inne på noe ,)  

Noe bitter men samtidig søt smak. Mega digg synes jeg   

Balsamico er litt søtt og eddikaktig i smaken, men kommer i flere varianter. Denne selges blant annet på Rema.

P1060282.JPG

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Balsamico er litt søtt og eddikaktig i smaken, men kommer i flere varianter. Denne selges blant annet på Rema.

P1060282.JPG

Googla det når du skrev det ,) 

Tror du de på restauranter runtom lager denne selv eller bruker ferdig laget ?  

Skrevet

Balsamicohysteriet

Ja, balsamicohysteriet nådde kanskje toppen en eller annen gang på nittitallet. Det var ikke grenser for hvor mye folk ville betale for denne edikken.

Og så begynte man å lage sirup av eddiken. Balsamicosirup var å finne på alle de hippe kafeene i Oslo. Det finner du neppe i dag.

Men sausen er jo akkurat like god som den alltid har vært. Den gjør fisk, brød, ostesmørbrød og ost mer spennende.

Kan lages på flere måter

Balsamicosausen kan lages på flere måter. Det enkleste er å simpelthen koke balsamicoeddik. Kok den ned til omtrent 2/3 og du ser store bobler danner seg. Når sausen kjøler seg ned får den en sirupsaktig konsistens. Det er ikke noe poeng å bruke en dyr eddik. Kjøp billigste sort!

Du kan også lage den søtere ved å ha i litt sukker. Jeg pleier å bruke omtrent én eller to spiseskjeer per desiliter eddik.

Det finnes mange måter å gjør denne sausen enda kulere. En enkel idé er å ha i litt portvin (eller madeira og sherry) når den kokes inn. Da blir sausen litt mer kompleks og spennende.

Om du vil tilsette andre gode smaker har jeg noen forslag her:

• Brunt sukker
  • Honning (i steden for sukker)
  • Hvitløk (et helt fedd gir litt smak, et knust fedd som koker med mot slutten gir mye smak)
  • Sitronskall
  • Rosmarin
  • Mynte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...