Olava Skrevet 9. april 2016 #1 Skrevet 9. april 2016 Jeg var innom en navnetråd, og da så jeg noen kommentere på et navn "ja hvis man er fan av privatskole så kan vel det gå (steinerskole)", ihvertfall var det noe i den duren, og jeg tolket det som at det skulle være noe negativt. Det er flere ganger at jeg har opplevd at steinerskole blir omtalt på en negativ måte, og jeg lurer bare på hvorfor? Hva tenker egentlig folk flest om steinerskole, barna som går der og foreldrene deres? I fjor var jeg i praksis på en steinerskole. Jeg var nysgjerrig på hvordan de gjorde ting der, jeg ville vite nøyaktig hva som var så annerledes fra vanlig skole. Skulle jeg tatt steinerskole vs vanlig skole, så ville jeg stemt på steinerskole. Jeg liker at det er så god fokus på musikk, kunst og natur. Jeg likte spesielt godt at det bare var små klasser, med rundt 9 stk på hvert trinn, fordi da kan lærerne lettere fokusere på alle elevene av gangen. Barna trenger ikke å vente like lenge på å få hjelp til ting, bare fordi det er 10 andre elever som også trenger hjelp. Jeg likte også at de serverte lunsj hver dag, med vegetar hver dag med unntak av fisk på onsdager. Det gjør at de aller fleste kan spise maten, og selv om man kanskje ikke er vegetarianere hjemme så får barna garantert i seg grønnsaker på skolen. Alt i alt fikk jeg et veldig godt inntrykk av å gå på steinerskole. Så hvorfor rakkes det ned på det? Er det misunnelse? Janteloven; "du skal ikke tro at du og barna dine er noe spesielt bare fordi de går på privatskole"? Hadde jeg hatt barn så hadde jeg villet at de skulle gå på steinerskole, fordi for meg ser det ut som det beste alternativet for mine barn. Er det ikke det det handler om egentlig? At man som forelder tar de valgene som man mener er best for sine barn? Er det så negativt egentlig? Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne. 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #2 Skrevet 9. april 2016 Tror kanskje det er for det er en andelene skole og det da er vanskeligere å gå over i vanlig skole og utdanning senere. Kanskje ikke en fordel med det på CV? Anonymkode: 1865d...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #3 Skrevet 9. april 2016 Fordommene mine sier at det er mye dilldall der og lite faglig trykk. Jeg vet ikke, men inntrykket mitt er sånn. Klart musikk og kreativitet er kos, men det går jo på bekostning av noe annet. I den vanlige, offentlige skolen er det nesten bare teorifag fra 1.klasse av. 1 time gym, 1 time K&H og kanskje 2 timer tur/fysisk fostring i uka. Ellers er det et veldig fokus på lesing, skriving og regning. Steinerskolen er sikkert mer kos og ser hele barnet på en bedre måte, men jeg vil ærlig talt heller ha et barn som mestrer basisfagene godt mtp videre utdannelse og fremtiden generelt. Kos og varm mat kan vi ta hjemme. Jeg har hørt om barn som flytter fra Steinerskolen til vanlig i 4.klasse og ikke kan lese skikkelig engang. Det er krise! På vanlig skole kan de aller-aller fleste lese greit ila 1.klasse. Anonymkode: 41458...da5 21
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #6 Skrevet 9. april 2016 Inntrykket jeg har er at en god del av prinsippene i Steinerskolen bygger på er en type nonsens man finner i samme gate som alternativ medisin. Forbinder det med også med vaksinemotstandere. Anonymkode: 3ada4...d54 20
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #7 Skrevet 9. april 2016 Både og. Kjenner flere som har gått på steinern og trivd seg godt, men som samtidig har kunnet klage på for lite teori og lærere som var for opptatt av å følge steiner filosofien til å faktisk lære bort det de skulle. Selv syns jeg fokus på kreativitet og natur er veldig positivt, men det kan bli ganske fjasete og sært (en av vennene mine hadde eurytmi på skolen...) sånn alt i alt tror jeg egentlig det kommer mest ann på barnet om steiner vil være det beste for dem. Den ene vennen min var raskt utviklet og kreativ, og ble dermed stimulert av å gå på steinern - mens den andre var mer sent utviklet og slet tidlig med skolen, så for ham senket steinern lese og skrive utvklingen betraktelig. Anonymkode: c62d3...e66 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #8 Skrevet 9. april 2016 Mannen min gikk på Steinerskolen. Han er fast bestemt på at våre barn ikke skal gå der. Hans opplevelser er blandet, noe høres fint ut og annet høres mer merkelig ut. Det er jo ganske mange år siden han gikk ut, og mye kan ha endret seg, men han sier det var i overkant mye tro på Steiners ord og lære. Eurytmi (?) for hjelp mot lese- og skrivevansker er et av eksemplene. Flere ganger i uka over flere år. Urteteer og greier. Ikke skadelig i seg selv, men uheldig når det er eneste tilbud. På den annen side har han fått gjøre mye som jeg i offentlig skole ikke har: turer, lært mye håndverksfag, hatt eksentriske, idealistiske lærere med stor kunnskap om ting litt utenfor lærerverket, vært med på å utforme skolehverdagen sin i større grad osv Søsteren hans er fast bestemt på at barnet skal på Steinerskolen, hun gikk noen år over ham. Så hennes erfaringer fra skolelivet er annerledes. Min manns opplevelse er at Steinerskolen er super dersom du ikke trenger noe ekstra og du "passer i forma". Men dersom "det er noe" risikerer du å støte på litt for alternative metoder. Han har aldri selv hatt de store utfordringene, men har likevel fått sin del med rare pedagogiske løsninger. Anonymkode: 3f5d5...4e2 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #9 Skrevet 9. april 2016 Barndomskompis av exen gikk ut av steinerskolen i 9.klasse og var praktisk talt analfabet, men det gjorde ikke noe iflg miljøet "for han er jo en reser til å tegne"... Hadde fag med en på vgs som hadde gått steinerskolen, og hun slet veldig med akademisk lesing/skriving, kunne følge klassetimer, skrive lengre fagsoppgaver f.eks i realfag og rettskriving. Trivelig og greit jente, men hun manglet rett og slett grunnlaget for vgs skolegang og videre studie. Når grunnskolen du som forelder velger ikke klarer å gi barna dine det grunnlaget de må ha for å klare seg i livet, da syns jeg det skurrer. Selv om deet er flott med fokus på hele mennesket, krativitet og natur, så trengs mer enn det i dagens samfunn. Dog kan jeg godt forstå at foreldre som føler barna deres ikke fungerer i en vanlig klassesetting, opplever mobbing eller har lang risevei til den vanlige skolen velger steinerskolen i et forsøk på å forbedre hverdagen. Barnehagen ser jeg heller ikke noe galt med, men unntak av kraftig overvekt av vaksinemotstandere (som i mine øyne er rimelig tåpelige folk). Anonymkode: 24008...481 15
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #10 Skrevet 9. april 2016 Jeg har hatt barn på Steinerskole og det er både positivt og negativt. Mitt barn gikk ikke på en skole med 10 elever i klassen og varm lunsj så det tror jeg varierer fra skole til skole. Det positive er at barnet får brukt hele seg; både teoretisk og kunstnerisk. Eurytmi er merkelig men er en fin måte å øve opp rytmesans, romfølelse og konsentrasjon. Det negative er at om barnet sliter med fag så gjør ikke skolen noe med det men smiler og sier at barnet bare må modnes først på en naturlig måte. Har barnet dysleksi så blir ikke det tatt fatt i på ganske mange skoleår og tiltakene blir gjerne noe de kaller helseeurytmi som jeg tviler på har noe effekt i det hele tatt. En må være en veldig pågående og kranglete foreldre om barnet skal få ekstraundervisning nettopp fordi helseeurytmien og ideen om barnets egen modningsprosess står så høyt. Men de første skoleårene på Steineren gir barna utrolig mye. Anonymkode: b6312...873 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #11 Skrevet 9. april 2016 Har en kompis som begynte på steiner vgs etter å ha blitt mobbet gjennom hele grunnskolen. Man kan si hva man vil om det faglige, men de har tydeligvis et godt miljø hvor alle blir akseptert som de er. Hvis man absolutt skal ha barna gjennom steinerskolen syns jeg barnehage eller vgs er de beste alternativene. Steiner barnehagen høres bare koselig ut, og innen vgs burde jo alle basisferdighetene være på plass, og mange velger jo linjer med lite fokus på teoretiske fag så det er vel omtrent det samme. Anonymkode: c62d3...e66 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #12 Skrevet 9. april 2016 Har dessverre truffet endel, tja hva skal man kalle de? Kunstnerfascister i løpet av mitt liv, ser for meg at Steinerskolen er et sted hvor disse altfor fritt kan utfolde seg på bekostning av unge sårbare sinn. Skrekk og gru. Anonymkode: fb9cb...38b 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #13 Skrevet 9. april 2016 Jeg kjenner en som gikk på vanlig offentlig skole, og han måtte faktisk telle på fingrene sine eller med en kule-ramme (!!) når han fremdeles gikk det siste året på ungdomsskolen! Når han gikk på ungdomsskolen (og skulle lese ett eller annet høyt for klassen) så gikk det ekstremt sakte fremover. Han hørtes faktisk ut som en som gikk på barneskolen, og fremdeles prøvde å lære seg bokstavene! Denne gutten hadde ikke dysleksi eller noe som helst, men han var lett og slett bare veldig treig (eller sløv?) eventuelt giddalaus som ikke gadd / var interessert i å lære seg noe som helst. Han gadd jo nærmest aldri å åpne noen av lærebøkene sine, utover det som var helst strengt tatt nødvendig. Men det skulle så infernalsk mye til før en elev eventuelt måtte gå ett klasse-trinn om igjen. Så dette skjedde jo aldri! Anonymkode: c6153...70c 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 9. april 2016 #14 Skrevet 9. april 2016 Syns det blir litt dumt med tanke på at det ikke er så veldig mange elever på trinnene. Sosialt sett altså - Vet dessuten om flere som har gått på steinerskole og droppa ut av vanlig vgs. og starta på privat vgs. istedet.
Gjest Mythic Skrevet 9. april 2016 #15 Skrevet 9. april 2016 Jeg er skeptisk til Steinerpedagogikken generelt, selv om grunntanken i utgangspunktet er god. Etter at jeg leste en del kritiske artikler om Steinerskoler rundt om i Norge, og satte meg mer inn i saken, ble jeg enda mer skeptisk. http://www.steinerkritikk.no/Oppslag%20i%20media.htm
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #16 Skrevet 9. april 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en som gikk på vanlig offentlig skole, og han måtte faktisk telle på fingrene sine eller med en kule-ramme (!!) når han fremdeles gikk det siste året på ungdomsskolen! Når han gikk på ungdomsskolen (og skulle lese ett eller annet høyt for klassen) så gikk det ekstremt sakte fremover. Han hørtes faktisk ut som en som gikk på barneskolen, og fremdeles prøvde å lære seg bokstavene! Denne gutten hadde ikke dysleksi eller noe som helst, men han var lett og slett bare veldig treig (eller sløv?) eventuelt giddalaus som ikke gadd / var interessert i å lære seg noe som helst. Han gadd jo nærmest aldri å åpne noen av lærebøkene sine, utover det som var helst strengt tatt nødvendig. Men det skulle så infernalsk mye til før en elev eventuelt måtte gå ett klasse-trinn om igjen. Så dette skjedde jo aldri! Anonymkode: c6153...70c Jeg teller fortsatt på fingrene mine, og jeg er 24 Er bare ikke flink i hoderegning eller matte generelt. Betyr ikke at man er treig eller dum for det. Har fullført høyere utdannelse med gode karakterer. Anonymkode: 7e6a5...3c0 3
stan Skrevet 9. april 2016 #17 Skrevet 9. april 2016 Datteren til et vennepar startet på Steinerskolen etter barneskolen. De opplevde at hun ikke lærte noe, så etter et halvt år skiftet de. Men det er jo flere kjente personer som har gått på Steinerskolen, Stoltenberg feks. Jeg tror pedagogikken passer veldig bra for noen, men dessverre ikke for alle.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #18 Skrevet 9. april 2016 De ligger ikke på bunnen på de nasjonale prøvene så noe lærer de jo. De må jo følge læreplanen uansett. Anonymkode: b6312...873
Olava Skrevet 9. april 2016 Forfatter #19 Skrevet 9. april 2016 Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med at flere steinerskole elever for eksempel sliter med å skrive og lese, for ihvertfall der jeg var så prata 11 og 12 åringene om bøker de leste. Jeg tviler på at man vil snakke om bøker man leser om man omtrent ikke kan lese.. det tror jeg er mer opp til den enkelte elev. Eurytmi hadde de også, noe som ikke akkurat var et fag de var så glad i, men jeg så at de syntes det var gøy når de først var i gang. Det er ikke noe rarere enn å ha dansing i gymmen. 4 timer siden, The Lost Dreamer skrev: Syns det blir litt dumt med tanke på at det ikke er så veldig mange elever på trinnene. Sosialt sett altså - Vet dessuten om flere som har gått på steinerskole og droppa ut av vanlig vgs. og starta på privat vgs. istedet. Det finnes jo vanlige skoler med få elever også, så sånn sett er ikke steinerskole så annerledes i antall.. og de har hverandre å øve seg sosialt med, pluss folk ved fritidsaktiviteter.
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 9. april 2016 #20 Skrevet 9. april 2016 4 minutter siden, Sasandra skrev: Det finnes jo vanlige skoler med få elever også, så sånn sett er ikke steinerskole så annerledes i antall.. og de har hverandre å øve seg sosialt med, pluss folk ved fritidsaktiviteter. Åja daså. Trodde det var litt sånn at de på privatskoler er litt mer isolerte og dermed kanskje ikke er like utadvendte, men da tok jeg vel feil. Var bare det som virka logisk for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå