Minmy Skrevet 24. oktober 2004 #1 Skrevet 24. oktober 2004 Hei! Jeg har planlagt å kjöpe et gavekort på en koselig restaurant i Oslo til mine foreldre i bursdagspresang, problemet er bare: hvilken restaurant? Det skal väre koselig og intimt (ikke noe stort og fancy noe), ligge i Oslo sentrum med gangavstand til en av togstasjonene og gjerne servere fransk-inspirert eller middelhavsmat. Det skal ikke väre indisk/japansk/kinesisk da de ikke er så begeistret for denne type mat. Jeg tenkte på Le Petite Provance i Vika, er det noen som har värt der og kan fortelle litt? Andre forslag mottas med takk!
Arkana Skrevet 24. oktober 2004 #3 Skrevet 24. oktober 2004 Jeg har vært på La Petite Provence og det er en av mine favorittrestauranter! Maten er utrolig god, det er en koselig restaurant, herlig og fransk interiør og veldig hyggelige servitørerer. Anbefales på det varmeste!
Minmy Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter #4 Skrevet 24. oktober 2004 Takk for svar! Supert, jeg håpet at noen her inne hadde värt på Le Petite Provance! Arkana: serverer de typisk franske menyer, sånne med flere retter? Og hvordan er prisnivået? Det er vel ikke en sånn fort-inn-fort-ut-restaurant? Mine foreldre liker å kose seg i timesvis! Terra er akkurat hva jeg mener med stort og fancy, kjempefint, og god mat, men ikke spesiellt personlig og intimt.
Arkana Skrevet 24. oktober 2004 #5 Skrevet 24. oktober 2004 Det er fransk mat på menyen, god mat, men usnobbet om du skjønner. Det er vel 5-6 forskjellige valg av både forrett, hovedrett og dessert. Prisene ligger på 200-300 kr for hovedrettene. Det er absolutt en restaurant man kan tilbringe noen timer i.
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2004 #6 Skrevet 24. oktober 2004 Jeg kan anbefale Ylajali på St. Olavs plass. Ikke så stort, ikke så dyrt og med bra service og god mat (franskinspirert). Hilsen Lille meg
Gjest Maikana Skrevet 25. oktober 2004 #7 Skrevet 25. oktober 2004 Og så har du lille koselige Bistro Brocante på Grunerløkka. Men det er kanskje litt for langt fra toget..?
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2004 #8 Skrevet 25. oktober 2004 Petite Provence var ihvertfall veldig koselig. Men dessverre tror jeg de har stengt. Det så slik ut da jeg gikk forbi for en ukes tid siden. Hva med DS Louise på Aker Brygge. Flott restaurant, passer for voksne mennesker.
Glitnir Skrevet 25. oktober 2004 #9 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg kan anbefale Ylajali på St. Olavs plass. Ikke så stort, ikke så dyrt og med bra service og god mat (franskinspirert). Hilsen Lille meg Slenger meg på denne! Anbefales på det varmeste!
Minmy Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter #10 Skrevet 26. oktober 2004 Takk igjen for alle bra svar, KG kan virkelig brukes til alt ! Mener du at La Petite Provance er stengt for godt? Nedlagt? Sören også! Men hva med denne Ylajali, kan dere som anbefalte den fortelle litt mer? Prisnivå? Matretter? Lokale/inredning? Og hvor er egentlig St. Olavs Plass? Er det plassen foran tinghuset (er så dårlig på stedsnavn :oops: )? Grunerlökka er litt for langt fra toget for min pappa ja
Arkana Skrevet 26. oktober 2004 #11 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg synes Ylajali har veldig merkelige regler. Er man flere enn 5 personer må alle spise det samme, det er full spiseplikt hvilket vil si at alle må spise hovedrett OG forrett/dessert. http://www.tekehtopa.no/index_ylajali.html
Laban Skrevet 26. oktober 2004 #12 Skrevet 26. oktober 2004 Jeg synes Ylajali har veldig merkelige regler. Er man flere enn 5 personer må alle spise det samme' date= det er full spiseplikt hvilket vil si at alle må spise hovedrett OG forrett/dessert. Dette er helt normalt på flere av de "finere" restaurantene (med mer krevende menyer), særlig i julebordsstria. Men grensen går gjerne ved litt større grupper, fra åtte personer og oppover. Grunnene er delvis at stedet skal sikres omsetning (ti stykker som spiser hver sin forrett og drikker vann tar opp bord som ellers kunne bragt inn penger i kassen), og delvis at stedet (ofte kjøkkenet) ikke alltid har kapasitet til å få ut masse forskjellig mat til ett og samme bord helt samtidig.
Arkana Skrevet 26. oktober 2004 #13 Skrevet 26. oktober 2004 Normalt og normalt, jeg har i allefall ikke opplevd dette før, hverken på fine eller mindre fine restauranter, og for meg er det grunn god nok til ikke å gå på en restaurant. Når jeg legger igjen mye penger et sted vil jeg gjerne få bestemme selv hva jeg spiser.
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2004 #14 Skrevet 26. oktober 2004 Det er faktisk vanlig at man må bestille maten på forhånd dersom man er flere, men Minmy skulle jo bare bestille til 2 stk., så de får velge fra en á la carte meny hos Ylajali. St. Olavs plass er ikke den ved Tinghuset, men litt lenger opp (nordvestover). Ikke så lang fra gamle Rikshospitalet og rett ved Edderkoppen teater. Det er en liten spasertur fra Nationaltheateret stasjon. Hilsen Lille meg
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2004 #15 Skrevet 27. oktober 2004 Ellers er det veldig koselig på Klosteret. God stemning og god mat. Kjører 3-retter eller 5-retter fra dagens meny og har à la carte i tillegg. Vi var VELDIG fornøyd etter vår tur dit.
Vibs Skrevet 5. februar 2005 #16 Skrevet 5. februar 2005 Hva ble det til? Flere anbefalinger om andre skulle være interessert: "Hos Thea" er en restaurant med landlig fransk atmosfære, hjemmekoselig og uformell, deilig mat, god vin og behagelig service. Ligger på Skillebekk.
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2005 #17 Skrevet 5. februar 2005 Ellers er det veldig koselig på Klosteret. God stemning og god mat. Kjører 3-retter eller 5-retter fra dagens meny og har à la carte i tillegg. Vi var VELDIG fornøyd etter vår tur dit. Slenger meg på denne. Klosteret ligger i en kjeller i Fredensborgveien, og hele lokalet er opplyst av stearinlys. Utrolig god mat, og et vinkart av en annen verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå