Gå til innhold

Far som ikke bruker tid med sin lille

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er frustrert og kommer her for å få litt innspill, råd og veiledning fra dere.

Vi har vært sammen i over seks år. Ca ett år inn i forholdet begynte han å holde på med bilen sin igjen, dvs fikse her og der (sitt prosjekt). Greit nok. De siste to årene har det vært veldig mye bilmekking. 2-3 kvelder i ukedagene og helgene. Nå har vi en fire mnd gammel sønn. Ved fødsel fikk han 14 dager fri. Den første uken var det oss, men den siste uken brukte han på bil. Han våknet ca 07-09 om morgenen og var tilbake i 17-18 tiden. Da han begynte på jobb igjen, var han hjemme og spiste middag etter jobb, og så dro han og holdt på med bil i 2-3 timer før han kom hjem igjen. Til slutt ble jeg forbanna og sa det rett ut om hvordan jeg mente ting var og at han kommer til å angre på at han "gikk glipp av" han lilles spedbarntid. Så begynte han å kun holde på med bil i ukedagene hvis jeg var på besøk hos folk eller vi var ute på noe utover ettermiddagen. Han fortsatte med å holde på med bil lør og søndag hvor han stod opp rundt 07-08 og kom hjem igjen i 17-18 tiden.

I går var jeg ute hos ei venninne og hadde med meg han lille. Vi var hjemme i 20:30 tiden. Da hadde min samboer kommet hjem ca 18:30 og satt og spilte pc-spill til vi kom hjem (glemte å nevne at når han kommer hjem og vi ikke er hjemme så gjør han litt husarbeid og så sitter han og spiller. 60 % av tiden i ukedagene hvor han er hjemme så spiller han pc-spill).

Jeg synes det er så trøttende. Når han faktisk er hjemme, er han litt med sønnen vår ellers spiller han pc-spill. Hvis han ikke er her, mekker han på bil. Når skal jeg få min tid? Jeg har ingen tid til meg selv. Nå har jeg litt tid fordi han er gammel nok til å leke selv i ny og ne. Jeg ble syk forrige lørdag. Han kom hjem, hentet han lille, leverte han til sin mor og fortsatte med å mekke bil. Hva slags far er dette?

Den lille tiden han passer han lille hjemme, og jeg har tid for meg selv, gjør jeg husarbeid...

Tror kanskje det er best å være alene? Merker jo ingen forskjell?

Ber om "snille" innspill da jeg er på grensen til å gråte...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det noe som ikke stemmer, kan han være spillavhengig når han spiller 60 % av tiden han er hjemme? 

Anonymkode: 01f60...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Du sier han har holdt på sånn de to siste årene, snakket dere ikke om dette før dere planla barn og under svangerskapet? Hvordan arbeidsfordelingen skulle bli, hvordan livet ville forandre seg? 

Ta kontakt med familievernkontoret. 

Anonymkode: e5b92...309

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

eller bv- han må få veiledning

Anonymkode: a0f48...d97

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ingen sak for bv, ta kontakt med fam.vern kontor. Hilsen fagkonsulent i barnevernet

Anonymkode: a51c5...1bc

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja, herlighet sånt tar man andre steder enn barnevern. Barnevernet skal bli brukt til alvorlige saker. En far som gir faen er ikke akkurat noen er nytt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt at hvis det ikke skjer en holdningsendring så kan du like gjerne bli alenemamma offisielt, for det er jo det du er nå. 

Anonymkode: 0ce7c...ca2

• Liker 2
Skrevet

Han burde selvsagt ta sitt så du også går din tid, men det finnes også folk som synest det er vanskeligere å være med veldig små barn. Selv sliter jeg med å relatere meg og gjøre ting med barn før de er store nok til å tenke og gjøre mye selv.

• Liker 2
Skrevet

Veldig spes. Hvor lenge skal han egentlig holde på med den bilen? Det høres ut som han bruker all fritid på den og fem år senere er bilen fortsatt ikke ferdig.. Er ellers enig med Moonwalker at han klarer ikke helt å forholde seg til så små barn, det er godt mulig at han blir flinkere når gutten blir eldre og de kan begynne å "mekke på bil" sammen 😉

• Liker 1
Skrevet (endret)

Barnevern og familievern og jeg vet ikke hva. Hva slags tøysete (kjerring?)råd er nå det, i denne saken? Er dere helt zombier i ansvarsfraskrivelser her folkens?

Dere må da snakke sammen! Slik jeg leser innlegget ditt virker du som om du:
A) Har soleklare forventninger til hvordan det er å få barn og stifte familie, med alt det innebærer, og

B) Observerer hva samboer gjør/ikke gjør og øser ut din frustrasjon (på KG) om manglende innfridde forventninger. 

Da kommer du ingen vei. 

Dessuten synes jeg det er i overkant egoistisk, slemt og kynisk og flagge på et nettforum at du er kommet lenger enn startblokka i prosessen "kanskje har jeg/vi det best uten han" - før du har snakket med ham skikkelig. Men det har jeg skjønt, blant annet etter noen lengre forhold, at kvinner kan være gode på. Å starte prosessen i eget hode månedsvis før eventuell realisering. Det er bare dårlig gjort. 

Beklager hvis jeg ikke fulgte instruksen om silkehansker og trøstepjatt, da du er på grensen til å gråte :overrasket: men det må være lov å si det man mener. Som er: Snakk sammen for pokker!

Endret av Gorgonzola
  • Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det noe som ikke stemmer, kan han være spillavhengig når han spiller 60 % av tiden han er hjemme? 

Anonymkode: 01f60...8bf

Nei, han spiller fordi han "kjeder seg" nok. Han stopper med en gang jeg sier at sønnen vår trenger bleieskift f.eks. 

Skrevet
10 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Barnevern og familievern og jeg vet ikke hva. Hva slags tøysete (kjerring?)råd er nå det, i denne saken? Er dere helt zombier i ansvarsfraskrivelser her folkens?

Dere må da snakke sammen! Slik jeg leser innlegget ditt virker du som om du:
A) Har soleklare forventninger til hvordan det er å få barn og stifte familie, med alt det innebærer, og

B) Observerer hva samboer gjør/ikke gjør og øser ut din frustrasjon (på KG) om manglende innfridde forventninger. 

Da kommer du ingen vei. 

Dessuten synes jeg det er i overkant egoistisk, slemt og kynisk og flagge på et nettforum at du er kommet lenger enn startblokka i prosessen "kanskje har jeg/vi det best uten han" - før du har snakket med ham skikkelig. Men det har jeg skjønt, blant annet etter noen lengre forhold, at kvinner kan være gode på. Å starte prosessen i eget hode månedsvis før eventuell realisering. Det er bare dårlig gjort. 

Beklager hvis jeg ikke fulgte instruksen om silkehansker og trøstepjatt, da du er på grensen til å gråte :overrasket: men det må være lov å si det man mener. Som er: Snakk sammen for pokker!

Takk for ditt svar. Jeg har snakket med han flere ganger. Så blir han bedre i 2-3 uker og så skjer det igjen. Men ja, muligens det er fordi han er så liten. Men jeg er sur når han skal passe han lille, men så går han og leverer barnet til hans mor istedenfor. Jeg vet jeg ikke kommer ingen vei uten kommunikasjon og jeg snakker ikke her uten å ha snakket med han. Men nå er det nesten nok. Derfor ville jeg høre her om andre har noen erfaringer de ville dele eller har noen innspill.

AnonymBruker
Skrevet

Alt kommer til å bli bedre når han får pappaperm og du begynner å få ett liv utenfor barselbobla du er i nå..

Anonymkode: 5df23...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, V.S. skrev:

Nei, han spiller fordi han "kjeder seg" nok. Han stopper med en gang jeg sier at sønnen vår trenger bleieskift f.eks. 

Han er nok bare litt hjelpesløs og usikker. Små babyer kan ofte være litt skremmende for disse tøffe mannfolka. Det går seg nok til når barnet blir litt eldre. 

Du kan jo begynne med å ta noen turer ut. På shopping, kino e.l sånn at han blir kastet ut i det og må ta litt ansvar. Men husk; ingen formaninger. Hverken før du drar eller etter at du kommer hjem. Manen min satte bleia feil vei flrste gang han skulle klare det selv, men han vet fortsatt ikke etter 12 år at jeg la merke til det. 

Anonymkode: e5626...0cc

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Kattugla skrev:

Veldig spes. Hvor lenge skal han egentlig holde på med den bilen? Det høres ut som han bruker all fritid på den og fem år senere er bilen fortsatt ikke ferdig.. Er ellers enig med Moonwalker at han klarer ikke helt å forholde seg til så små barn, det er godt mulig at han blir flinkere når gutten blir eldre og de kan begynne å "mekke på bil" sammen 😉

Denne bilen er et prosjekt. Fikser. Kjører bilen. Fikser. Kjører bilen. Så skjer det noe større reparasjoner med bilen. Må nok snakke med familievernkontor bare for å "forebygge" og se hvordan det går. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier han har holdt på sånn de to siste årene, snakket dere ikke om dette før dere planla barn og under svangerskapet? Hvordan arbeidsfordelingen skulle bli, hvordan livet ville forandre seg? 

Ta kontakt med familievernkontoret. 

Anonymkode: e5b92...309

Jeg har alltid ønsket barn. Han ønsker også barn, men ikke nå. Han vil holde på med bil og sånt først. Latterlig. Blir jo aldri ferdig uansett. Sa at jeg hadde sluttet på pillene. Av og til ville han prøve og av og til ikke. Så jeg var nokså care. Hvis han ikke ville, så kunne han gått. Takk for tips :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er nok bare litt hjelpesløs og usikker. Små babyer kan ofte være litt skremmende for disse tøffe mannfolka. Det går seg nok til når barnet blir litt eldre. 

Du kan jo begynne med å ta noen turer ut. På shopping, kino e.l sånn at han blir kastet ut i det og må ta litt ansvar. Men husk; ingen formaninger. Hverken før du drar eller etter at du kommer hjem. Manen min satte bleia feil vei flrste gang han skulle klare det selv, men han vet fortsatt ikke etter 12 år at jeg la merke til det. 

Anonymkode: e5626...0cc

Kan være det ja. 

Han har vært flink med å skifte bleier når han er hjemme. Han har vært alene med han lille 3-4 ganger på fire måneder. Han tar bare med barnet til moren sin hele tiden. Utenom en gang da jeg skjelte han ut og sa at jeg drar ut for at han skal få alenetid med sønnen vår. 

Så skjønt! Vi damer legger merke til mer ting enn de tror.

Skrevet
2 minutter siden, V.S. skrev:

Jeg har alltid ønsket barn. Han ønsker også barn, men ikke nå. Han vil holde på med bil og sånt først. Latterlig. ...

Der har du vel strengt tatt svaret ditt. Litt spesielt at du karakteriserer hans ønsker som latterlige.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, V.S. skrev:

Jeg har alltid ønsket barn. Han ønsker også barn, men ikke nå. Han vil holde på med bil og sånt først. Latterlig. Blir jo aldri ferdig uansett. Sa at jeg hadde sluttet på pillene. Av og til ville han prøve og av og til ikke. Så jeg var nokså care. Hvis han ikke ville, så kunne han gått. Takk for tips :)

Vel... Om han ikke var mer klar enn at du sluttet på pillen og ga han valget mellom å la deg bli gravid etter ditt ønske eller å bare forlate deg - så syns jeg du faktisk ikke burde forventet annet .. Babyen er ditt prosjekt.,

Når / om vi kommer der at det er ok for han at jeg blir gravid så forventer jeg ikke at han skal interessere seg mer for ungen enn å kose med den.. Tross alt er det JEG som ønsker meg barn. Han syns livet er perfekt slik det er i dag ,men om barn mangler for meg blir jeg evig glad om han lar meg få bli mor..

Anonymkode: 5df23...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror, siden han responderer når du ber om ting at han ikke føler seg trygg på dette med "baby". Og da kjennes det bedre å gi barnet til moren og gjøre noe som gir mestringsfølelse når du forsvinner.

Moren min har etter at jeg ble voksen kommentert at faren min ikke var særlig til å passe på oss når vi var bittesmå utenom når vi hadde vondt i magen og ikke ville sove, da bar og trøstet han stadig, han "likte ikke babyer" (uten å lage en roman så ble det den beste beskrivelsen). Men, han er den mest fantastiske pappaen en jente kunne ha. Og -jeg- husker ikke om han skifta bleier og trilla meg når jeg skulle sove. Men jeg husker at han løp med meg når jeg skulle lære å sykle, at han kakka på hjelmen min og spurte om noen var hjemme når vi var i skibakken. Jeg husker at han tålmodig lærte meg å kjøre bil og tårene i øya hans når han reiste fra meg på nytt bosted når jeg flytta hjemmefra.

Det var du som ønsket deg en baby, gi han litt tid, for det kan hende han syns barn er ganske mye mer stas enn en baby han ikke riktig får til å kommunisere med.

Anonymkode: e88d7...f59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg tror at kommunikasjon for damer som akkurat har fått barn ofte består i å "fortelle hvordan jeg syns dette burde være", evt "fortelle hva jeg syns du gjør galt" (ref du har fortalt han at du går ut for å gi han og barnet tid sammen ... personlig ville jeg respondert bedre på at noen gikk ut fordi de hadde lyst). Prøv å gå inn for å finne ut hvordan han opplever situasjonen. Prøv om du kan få litt mer ut av han "joda, helt greit" uten at du angriper han.

Anonymkode: e88d7...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...