Gå til innhold

SAS eller norwegian?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal bestille en reise og har sammenlignet priser på sas og norwegian.

vi sparer ca 1500 ved å velge norwegian som i tillegg har litt gunstigere avreisetidspunkt enn sas. Men likevel vegrer jeg meg for å velge norwegian, jeg føler de er mer ustabile enn sas. Da tenker jeg på streik, innstilte avganger etc. Jeg har med andre ord fått for meg at sas er tryggere og mer stabile.

forskjellene i avreisetidspunkt kan vi leve med og de 1500 kr kan vi stå for, det lager ikke krise i reiseplaner eller økonomi.

Hva anbefaler dere?

når på året er det egentlig størst fare for flystreik? 

Vi reiser i juli.

Anonymkode: 0760e...a1f

AnonymBruker
Skrevet

Reiser alltid SAS, så mye proffere i alle ledd. Og har du sølvkort får du tilgang til loungen i juli :) Hvis Norwegian har et fly som faller ut tar det mye lengre tid for dem å erstatte det. Jeg flyr mye og flyr alltid sas hvis jeg har valget mellom de to. 

Anonymkode: ce48a...757

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reiser alltid SAS, så mye proffere i alle ledd. Og har du sølvkort får du tilgang til loungen i juli :) Hvis Norwegian har et fly som faller ut tar det mye lengre tid for dem å erstatte det. Jeg flyr mye og flyr alltid sas hvis jeg har valget mellom de to. 

Anonymkode: ce48a...757

Har nok bare et eurobonus basic kort da. 

Det er akkurat det med at sas føles bedre/proffere på en måte som gjør at jeg er skeptisk til norwegian. Selv om vi aldri har hatt problemer med norwegian.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi sparer ca 1500 ved å velge norwegian som i tillegg har litt gunstigere avreisetidspunkt enn sas. Men likevel vegrer jeg meg for å velge norwegian, jeg føler de er mer ustabile enn sas. Da tenker jeg på streik, innstilte avganger etc. Jeg har med andre ord fått for meg at sas er tryggere og mer stabile.

Hvis reiser og økte kostnader på 1500 er ok basert på (din) intuisjon - feel free. 

Jeg flyr mye (to til tre ganger hver eneste uke) og har en regel. Norwegian når jeg kan, SAS når jeg må. 

• Liker 5
Skrevet

Hvor skal du, og må du bytte fly underveis? Jeg reiser fortrinnsvis med SAS og prøver rett og slett å unngå Norwegian dersom jeg må ha flybytte. Jeg har egentlig ikke noen dårlig erfaring med Norwegian heller, men etter det jeg har lest så virker det som de er mer "slomsete" med informasjon om det oppstår problemer underveis (og det gjør det så godt som alltid når jeg reiser). En annen sak er at når jeg reiser med fly så innebærer det gjerne strekk som opereres av annet selskap, og da er det enklere med SAS som er en del av Star Alliance.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

forskjellene i avreisetidspunkt kan vi leve med og de 1500 kr kan vi stå for, det lager ikke krise i reiseplaner eller økonomi.

Hva anbefaler dere?

Vi reiser i juli.

Har du god reiseforsikring og betaler med kredittkort ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: 8c58f...5a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korte flyturer der jeg ikke er avhengig av videre fly/transport eller noe jeg må rekke en viss dag, så flyr jeg med diverse selskaper, inkl. Norwegian. 

På langreiser med en eller flere mellomlandinger og der det er større sannsynlighet for at noe kan gå galt så ville jeg nok tatt SAS dersom prisforskjellen ikke var ekstrem. SAS har faktisk litt mer å gå på ressursmessig når det gjelder å sette inn nytt fly og lignende, og det er ikke urimelig at dette koster litt mer. 

Anonymkode: 8e55c...4e4

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva anbefaler dere?

Vi reiser i juli.

Velger selv alltid SAS så fremt prisforskjellen ikke er ubehagelig stor.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Cata skrev:

Hvor skal du, og må du bytte fly underveis? Jeg reiser fortrinnsvis med SAS og prøver rett og slett å unngå Norwegian dersom jeg må ha flybytte. Jeg har egentlig ikke noen dårlig erfaring med Norwegian heller, men etter det jeg har lest så virker det som de er mer "slomsete" med informasjon om det oppstår problemer underveis (og det gjør det så godt som alltid når jeg reiser). En annen sak er at når jeg reiser med fly så innebærer det gjerne strekk som opereres av annet selskap, og da er det enklere med SAS som er en del av Star Alliance.

Ene veien er vi avhengige av å rekke nytt fly med annet selskap.

Lurer på å bestille sas ene veien og norwegian andre veien.

da sparer vi ca 500 i forhold til sas begge veier. Og vi får gunstigere avreise på hjemveien. Lite morsomt å sitte flere timer på en flyplass.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ene veien er vi avhengige av å rekke nytt fly med annet selskap.

Lurer på å bestille sas ene veien og norwegian andre veien.

da sparer vi ca 500 i forhold til sas begge veier. Og vi får gunstigere avreise på hjemveien. Lite morsomt å sitte flere timer på en flyplass.

Vi har og flere timer kjøring hjem fra flyplassen. Så med norwegian hjem slipper vi mange timer venting på flyplassen pluss at vi er hjemme på sein ettermiddag kontra natt.

utreise med sas er tidsmessig gunstigere enn norwegian.

Skrevet

Det er vanskelig å gi deg råd når du gir så lite informasjon. Hvis jeg skal reise innenlands, og til byer hvor begge flyselskap frekventerer flere ganger daglig (ex: OSL, TRD, SVG), så spiller det nok ingen rolle hva du velger, velg da gjerne Norwegian. Skal du reise innenlands til Gardemoen, og derfra videre med feks charter, så spiller det heller ingen rolle hva du velger. Kommer du for seint, så kommer du for seint, uansett. Da må du i såfall bestille flyet innenlands så tidlig at du har en ny flygning å "spille på".

Skal du reise i Europa, ville jeg se på hvor mange flyginger det er å velge i til destinasjonen. Har Norwegian fly til en by i Europa eller annen sted kun to dager i uka, ja da blir det tre dager til de får deg nedover (hvis det er plass på det flyet). Der vil SAS få deg frem med en av sine allianser.

Til slutt: har du trang økonomi, så er 1500 kr "mye", og penger du heller kan bruke på feriedestinasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at prisene til Norwegian ikke inkluderer valg av sete og insjekket kolli. Det er inkludert i prisene til SAS. Kan fort bli dyrere med Norwegian likevel om du bare sammenligner prisene på nettsidene deres nå.

Anonymkode: bc3d1...403

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at prisene til Norwegian ikke inkluderer valg av sete og insjekket kolli. Det er inkludert i prisene til SAS. Kan fort bli dyrere med Norwegian likevel om du bare sammenligner prisene på nettsidene deres nå.

Anonymkode: bc3d1...403

Det gjør ikke de aller rimeligste SAS-billettene lengre heller

Anonymkode: d2bfb...edd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

SAS, uten tvil. 

Anonymkode: a4859...278

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser mye og forstår ikke skepsisen enkelte har mot Norwegian. Jeg reiser like gjerne med begge selskaper både i innland og til utlandet. Jeg velger flyselskap basert på to hovedkriterier - tidspunkt og pris. Noen ganger velger jeg Norwegian og andre ganger SAS. Til utlandet flyr jeg gjerne med British Airways, KLM eller andre selskap som gir meg best tilbud. Til storbyer i utlandet har jeg et tredje kriteriet, nemlig hvilken flyplass jeg ønsker å lande på. Foretrekker f.eks Newark foran JFK til New York og Gatwick foran Heathrow i London. Har altså god erfaring med alle selskap og hadde lett valgt det billigste dersom valget står mellom SAS og Norwegian.

Anonymkode: 44c8b...7bd

• Liker 2
Skrevet

SAS er det evneveike folk reiser med, de er ofte sen og har langt flere kanselleringer enn Norwegian. Jeg velger konsekvent Norwegian når det ikke er mye dyrere enn SAS. 

• Liker 2
Skrevet

Bare opplevd store forsinkelser med SAS, så jeg velger Norwegian om jeg kan. Føler at media har drevet heksejakt på Norwegian, når SAS er minst like ille. Jeg vet ikke hvorfor de har drevet heksejakt, men føler det er noe personlig, siden det på det verste var ganske drøyt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger Norwegian hvis jeg kan og SAS hvis jeg må.. Har aldri opplevd noe dårlig med Norwegian, men med SAS har jeg opplevd både kanselleringer, bagasje som ikke er tatt med på flyet og lignende. 

Anonymkode: bb046...7e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det streikes ca like ofte i selskapene. Har opplevd streiker med både Norwegian og SAS, og dette er det verste med å fly for min del (spesielt når man har spart til en tur lenge, tatt ut feriedager etc). Er det ikke ofte tidlig på sommeren at det blir streik? (mai?)

Anonymkode: 3c769...8e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...