Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en borettslagsleilighet som jeg vurderer å leie ut ved kjøp av annen leilighet. Til dere som har erfaring med dette, hva må jeg huske på ? Kontrakt : hva må stå, hva er lurt å ha med ? Depositum : hvor mye, opprettelse av konto for denne ? Leie : hvor mye over reell husleie til borettslaget må jeg over for at dette skal gi fortjeneste ? Skatt : skatteregler, fradrag ? Andre lure tips ? 

Og selvsagt , leier - er det noen "typer" man av erfaring bør unngå ? 

Gjest Blondie65
Skrevet

Det aller første du skal begynne med er å sjekke om det er liv å leie ut i borettslaget, og om det finnes regler og begrensninger.

Hvor mye du skal ta i leie avhenger vel av markedet der du bor. Leier du ut for billig, risikerer du å få de leieboerne ingen andre vil ha.

Bruk standard husleiekontrakt - søk på google. Meld deg inn i huseierforeningen, så får du litt veiledning. Les også husleieloven sånn at du kjenner til hvilke rettigheter og plikter du har.

Skrevet

Her er det i første omgang tre års fremleie. Tenkte faktisk å sette opp noen oppslag i oppgangene, og se om noen av de nåværende beboerne som har mindre leiligheter ønsker å leie noe litt større. Da kjenner jeg leieboer fra før. 

Jeg får tenke litt mer på det. Både å selge og leie ut er tidkrevende prosesser. I mitt tilfelle har jeg en sønn som er ferdig i lære om to år, og som ønsker å overta leiligheten. Så det er litt med tanke på han og at jeg vurderer å leie ut. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ingen dum ide det, men det er litt å sette seg inn i.

Dessverre er det svært mange som har elendig erfaring med å leie ut til personer med NAV garanti. Det er også lurt å ta fullt depositum - da er du bedre sikret mot husleietap og hærverk. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler på ingen måte å leie ut til noen som har NAV garanti. Jeg leide ut til ei med en slik garanti  i fjor, og hun bare stakk av til utlandet uten å si i fra eller si opp leiligheten først, ble et skikkelig styr.. Leietakeren MÅ selv ha nok depositum, det er absolutt et minste krav for en som vil leie.

Anonymkode: b3427...a58

• Liker 2
Skrevet

Få med en utkastelsesklausul i kontrakten. Dette betyr at du kan iverksette rettslige skritt for utkastelse av leietakeren raskere ved manglende betaling. Dette googler du deg frem til. 

Husk at et eventuelt salg med gevinst vil bli skattepliktig dersom du ikke har bodd i boligen ett av de siste to årene. 

Når det gjelder NAV-garanti, er problemet at NAV kun dekker utestående leie. Dersom leietakeren ramponerer leiligheten, står du igjen som den tapende part og må kreve erstatning av leietakeren (lykke til med det). 

• Liker 1
Skrevet

Sjekk referanser fra tidligere boforhold hos personen. Gjerne spør etter selvangivelsen også. Jeg leide ut til noen som ikke betalte for seg, og jeg fikk ikke kasta dem ut før etter 7 mnd

Skrevet
10 minutter siden, Nåleputa skrev:

Sjekk referanser fra tidligere boforhold hos personen. Gjerne spør etter selvangivelsen også. Jeg leide ut til noen som ikke betalte for seg, og jeg fikk ikke kasta dem ut før etter 7 mnd

Det er vel langt over grensen for hva som er greit. Selvangivelsen sier uansett ikke om personen er en god leietager eller ikke uansett. Jeg hadde tenkt at du var en huseier fra helvete om du spurte om det. Tenkt at du nok kom til å snike i postkassa mi og blande seg i mine private ting ellers også. Hadde skygget banen selv om jeg alltid betaler før tiden og aldri bråker med musikk eller noe. 

Gjest Blondie65
Skrevet
23 minutter siden, Evilposelos skrev:

Det er vel langt over grensen for hva som er greit. Selvangivelsen sier uansett ikke om personen er en god leietager eller ikke uansett. Jeg hadde tenkt at du var en huseier fra helvete om du spurte om det. Tenkt at du nok kom til å snike i postkassa mi og blande seg i mine private ting ellers også. Hadde skygget banen selv om jeg alltid betaler før tiden og aldri bråker med musikk eller noe. 

Enig. Det får da holde med referanse fra forrige leieforhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...