Gå til innhold

Hvordan hjelpe venninne som blir utsatt for vold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på om noen her inne kanskje har noen råd å komme med. Jeg har for en ukes tid siden åpnet huset mitt for en venninne. Hun har kommet seg ut av et forhold med en voldelig mann og sitter nå uten et sted å bo. Hun er sykemeldt fra jobben pga et hardt svangerskap, så hun slipper å tenke på arbeidet akkurat nå. 

Problemet mitt er at hun nekter å anmelde denne mannen. Jeg vet lite om hvilken hjelp kvinner har i en slik situasjon, men er redd hun vil gå tilbake til han ettersom de venter barn sammen i august. 

I tillegg er jeg jo selv redd for at han skal komme busende inn i mitt hjem, men her bor heldigvis min mann sammen med oss, så jeg tenker ikke at han nødvendigvis prøver på noe her. 

Jeg og mannen ble kjent med min venninnes samboer for rundt 2 år siden. Han har alltid virket veldig hyggelig, men min mann har av en eller annen grunn alltid hatt en dårlig følelse av han. Nå som venninna min har blitt gravid har hun innsett hvor farlig han er, og dratt i fra han mens han var ute av huset. 

Det har vært mye psykisk vold og trusler, og hun har innrømmet ovenfor meg at han også har tvunget henne til sex, og slått henne gjenntatte ganger på områder som ikke er synlige med klær. Hun lot meg se blåmerkene på utsiden av lårene sine, og de var skikkelig ille. 

Hun sier at han ikke har slått henne rundt mage, rygg etter at hun sa hun var gravid, men fortsatt på andre steder på kroppen.

Når vi snakker men henne om å anmelde dette føler jeg hun tildels forsvarer handlingene hannes litt. (Han slår jo ikke i magen, jeg maste mye sist gang han ble sur osv)

Har forsøkt å fått henne med til fastlegen slik at hun kan få henvisning hos en psykolog, eller noen å prate med. Jeg har også kontaktet politi (bak ryggen hennes), men for at de skal kunne gjøre noe må hun selv anmelde forholdene) - Stemmer dette? 

Spørsmålet mitt er egentlig hva jeg kan gjøre? Hun får bo her så lenge hun ønsker, selv etter barnet kommer, men han prøver jo iherdig å få henne tilbake. Ringer og tekster hele tiden, og har ved en anledning truet henne til å tro at hun "kidnapper" barnet hans ved å dra. 

Går hun tilbake med et barn ser jeg ingen annen mulighet enn å sende bekymringsmelding til barneverntjenesten, men jeg vil jo ikke la henne gå tilbake.

Er det noe jeg kan gjøre her?

Instanser som kan hjelpe? 

Anonymkode: 6c8d4...e8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan ta en telefon hit og få noen råd?

http://www.krisesenter.com/om-oss/om-oss

Anonymkode: 7eca8...de0

Takk. Skal forsøke å ringe dit.

Anonymkode: 6c8d4...e8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...