Gjest *kokos* Skrevet 9. april 2016 #1 Del Skrevet 9. april 2016 Hei! Vi bygger nytt tilbygg til huset, og skal nå bestemme oss for plassering av stikkontakter. Rommene er soverom, stue på 25 m2 og et stort bad/vaskerom. Jeg har googla etter tips, men har ikke funnet noe. Har dere tips til plassering av at stikkontakter? *på foreldrerom: tenker stikk på hver side av senga. Bør stikkene komme bak, over eller "utenfor" nattbord? *ved garderobeskap (tenker å ha lys i skapet, pax fra IKEA: Hvor bør stikket være i forhold til skapet? *Hvor på bad? *helt generelt: jeg har tegninger med plasseringer av alt fra sofa til bokhyller og stoler. Bør jeg plassere stikk bak bokhyllene, hvis de skal ha lys, eller ved siden av? Bak sofaen, eller ved siden av? Bør en ha stikk på korte vegger mellom to dører, feks, med tanke på vegglys/bildelys? Bør disse stikkene være i tak eller ved gulv? Noe av dette virker kanskje helt selvsagt for dere, men vi bor i et hus med utstrakt bruk av skjøteledninger for tiden, og hadde satt stor pris på input fra dere som kanskje bor i mer praktisk innrettede hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 9. april 2016 #2 Del Skrevet 9. april 2016 (endret) Be elektrikeren sette opp stikkontakter etter NEK:400-2014 så slipper du bruk av skjøteledning. Da må du ha et visst antall stikk pr kvm gulv, pluss minimum seks uttak bak tv. Inne i skapet kan du få lagt opp rør direkte i lampen så slipper du stikkontakt. Jeg ville plassert stikk ved siden av nattbord om du har de inntil veggen. På badet i nærheten av speilet. Det begrenser seg litt selv da du ikke kan plassere de i soner nær dusj. Plasser gjerne lys inne i hyllen, men jeg ville hatt ved siden av sofaen. Om du vet du skal ha lys i vindu så plasser en stikk ved taket. Lykke til med byggingen Endret 9. april 2016 av Maskopi Manglet et tall i Nek400 :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 9. april 2016 #3 Del Skrevet 9. april 2016 24 minutter siden, *kokos* skrev: Hei! Vi bygger nytt tilbygg til huset, og skal nå bestemme oss for plassering av stikkontakter. Rommene er soverom, stue på 25 m2 og et stort bad/vaskerom. Jeg har googla etter tips, men har ikke funnet noe. Har dere tips til plassering av at stikkontakter? *på foreldrerom: tenker stikk på hver side av senga. Bør stikkene komme bak, over eller "utenfor" nattbord? *ved garderobeskap (tenker å ha lys i skapet, pax fra IKEA: Hvor bør stikket være i forhold til skapet? *Hvor på bad? *helt generelt: jeg har tegninger med plasseringer av alt fra sofa til bokhyller og stoler. Bør jeg plassere stikk bak bokhyllene, hvis de skal ha lys, eller ved siden av? Bak sofaen, eller ved siden av? Bør en ha stikk på korte vegger mellom to dører, feks, med tanke på vegglys/bildelys? Bør disse stikkene være i tak eller ved gulv? Noe av dette virker kanskje helt selvsagt for dere, men vi bor i et hus med utstrakt bruk av skjøteledninger for tiden, og hadde satt stor pris på input fra dere som kanskje bor i mer praktisk innrettede hus. Det viktigste er å sette opp dobbelt så mange som du tror du trenger Det blir ALLTID for lite av dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 9. april 2016 #4 Del Skrevet 9. april 2016 Det er jo en standard på dette nå, så bare be elektriker om å ordne, også kan du i tillegg få satt opp steder det er noe spesielt. Det gjorde vi, fikk mer enn nok kontakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 9. april 2016 #5 Del Skrevet 9. april 2016 Standarden sier noe om både antall kontakter og plassering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 9. april 2016 #6 Del Skrevet 9. april 2016 6 minutter siden, MiniMjau skrev: Standarden sier noe om både antall kontakter og plassering? Det er en norm, ikke en standard. Og gjelder ikke automatisk ved utvidelse av eksisterende anlegg. Men vil absolutt anbefale å bygge etter ny norm da man vil få et passe antall stikkontakter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *kokos* Skrevet 9. april 2016 #7 Del Skrevet 9. april 2016 Takk for svar. Jeg har hørt om denne normen som går på antall, men det er plasseringen jeg er usikker på. I den gamle delen av huset har vi sånne stikk som stikker ut veldig mye, og de er alltid i veien når vi skal plassere møbler, men samtidig har vi alltid for få uttak. Så hvordan plassere nok stikk uten at de blir i veien? Eller er ikke det et problem ved skjult anlegg, hvor uttakene ikke bygger så mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 9. april 2016 #8 Del Skrevet 9. april 2016 Du kan velge å bruke flate stikkontakter innfelt, da må elektrikeren sette opp 1,5 bokser, da blir det kjempefint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå