Gå til innhold

Familiefeider og politi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en voldelig familie. De drikker og sloss i fylla. Sparker og slår hverandre til blods. Flere av familiemedlemmene mine har sitti inne for vold.

I dag ble det ringt til politiet, og enda en var blitt sparket i ansiktet når  h'n lå nede, og blomsterpotter lå knust overalt og det var blod opp etter veggen, så kunne ikke politiet gjøre stort. 

Familien min er veldig lojal, og fortalte lite til politiet, men politiet så jo blodet som fosset fra nesen, de så blodet i gangen og på veggene.

politimannen sa at de ikke kunne gjøre noe med søskenkrangel. Og da lurer jeg på, hvor langt må det gå før slikt blir tatt tak i? Jeg er sikker på at noen kan bli alvorlig skadet eller drept...

Må jeg bare "vente" på at det skal gå skikkelig ille? 

Anonymkode: 2790e...75c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Familien min er veldig lojal, og fortalte lite til politiet, men politiet så jo blodet som fosset fra nesen, de så blodet i gangen og på veggene.

Du kan fortelle politiet hva som skjedde. :) 

Ellers vet jeg ikke helt om jeg tror på deg. Hvorfor skulle politiet ikke tatt affære når det er tydelig at det var oppstått vold? 

Anonymkode: b9fe3...75c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fortelle politiet hva som skjedde. :) 

Ellers vet jeg ikke helt om jeg tror på deg. Hvorfor skulle politiet ikke tatt affære når det er tydelig at det var oppstått vold? 

Anonymkode: b9fe3...75c

Jeg fortalte. 

De kunne ikke gjøre noe siden ingen av søskna mine ville anmelde hverandre. Og søskna mine bagatelliserte alt...

De sender bekymringsmelding til BV basert på fyll og vold.

Skrevet

Hadde sagt det er familiemøte med obligatorisk oppmøte.

Deretter hadde jeg tatt på meg skuddsikker vest, sumodrakt, hjelm som dekker hele ansiktet, skuddsikkert glass foran øynene, stilt meg midt i gruppa og skreket "Nå er den ape-oppførselen deres over! Det kan ende med drap og  all volden stopper nå!"

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

politimannen sa at de ikke kunne gjøre noe med søskenkrangel. Og da lurer jeg på, hvor langt må det gå før slikt blir tatt tak i? Jeg er sikker på at noen kan bli alvorlig skadet eller drept...

Må jeg bare "vente" på at det skal gå skikkelig ille? 

Med mindre det er snakk om litt større skader og ikke bare blåmerker o.l. så må nok personen anmelde saken selv. Ellers blir det mye jobb på politiet for noe som sannsynligvis ikke fører noen vei pga. manglende bevis og slikt.

Er det eventuelt snakk om at familie som bor sammen så kan det være snakk om familievold eller "vold i nære relasjoner", som politiet har stor fokus på. Men det høres ikke ut som det er dette saken handler om.

• Liker 1
Skrevet

Familievold er et av politiets prioriterte områder. Om det er mistanke om familievold plikter politiet å opprette anmeldelse og igangsette etterforsking (ref. riksadvokatens rundskriv). Ett av kravene for at det er å anse som familievold er at det må være gjentatt vold (psykisk og fysisk) eller grov vold.

Den nye straffeloven sier også at det ikke lenger er noen krav om påtalebegjæring- i enklere ord; fornærmede skal slippe å ta stilling til om de ønsker at mistenkte skal bli tiltalt og straffet for det h*n har gjort. (Dette var også tilfellet i familievoldsaker i den gamle straffeloven.) Grunnen til dette er for å skåne fornærmede, de skal slippe å måtte føle "skyld/holdes ansvarlig" for en eventuell anmeldelse. Det er enklere å si "politiet bestemte selv å anmelde forholdet", enn å være den som anmelder. 

Synes derfor at det du skriver TS virker litt rart. Politiet skal opprette anmeldese om dette er gjentagende, noe jo du sier at det er. 

Når det er sagt så ser jeg at det er fryktelig frustrende å etterforske forhold hvor ingen snakker og det ikke foreligger noen bevis. Saken er praktisk talt død før man har startet å jobbe med den. Men før noen mistolker meg; dette betyr selvsagt ikke at politiet skal overse saken...

• Liker 1
Skrevet

Vold mellom søsken som ikke bor sammen er vel ikke "familievold".

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg forstod det slik at siden det ikke var meldt om slike hendelser tidligere, så kunne de ikke gjøre stort denne gangen. Og det ville ikke bli opprettet noe mer siden ingen av søskna anmeldte hverandre.

Nå er det jeg som står igjen som den store stygge ulven fordi jeg brøt tausheten, og jeg har fått mye tyn.

Dette har jo skjedd mange ganger, begge søsknene og den ene ektefellen har pent skjeve neser etter x-antall slag mot hverandre fra oppgjennom åra...

det er verste er at niesen min har begynt å slå foreldrene sine, i påsken fikk moren hennes et blått øye...

Hilsen en frustrert TS.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

der verste er at niesen min har begynt å slå foreldrene sine, i påsken fikk moren hennes et blått øye...

Hilsen en frustrert TS.

Hvor gammel er hun? Å slå sine egne foreldre, også midt oppi en sånn feid er jo helt uholdbart. 

Anonymkode: 559f8...41b

AnonymBruker
Skrevet
Den 9.4.2016 at 23.58, jabx skrev:

Vold mellom søsken som ikke bor sammen er vel ikke "familievold".

Ikke sant? 

Anonymkode: 559f8...41b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...