Gå til innhold

Meniskskade? Etter sumoknebøy.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med styrketrening for to år siden. Jeg har lest meg opp og ned i mente og har arbeidet meg frem til en veldig god form i knebøy. Ørlite ubehag i venstre kne av og til, men da tar jeg det med ro, går gjennom hva jeg har gjort evt feil for å få smerter, og senker vektene for å få tilbake kontrollen og god form. I de tilfellene har jeg vært for kjapp med oppvarming eller vært ekstra stiv i venstre hofte (ikke strekt ut bra nok) og dermed har det blitt "skjeiv fordeling" under bøy. Lesson learned siden start :-) 

Så tok jeg sumo knebøy på tirsdag, med kettlebell (16kg, fokus på kontakt). Dette har jeg gjort flere ganger før, uten problemer.
Etter 3x8 kjente jeg ubehag/litt skarp smerte på innsiden av venstre kne, for de som kan litt anatomi/medisinsk språk: smerte medialt, føles ut som det er menisken for det er ikke "rett under huden" men mer under patella, inni selve leddet.
Jeg fikk ikke noen skarp smerte verken under knebøyen eller etterpå, bare et mildt vedvarende ubehag (stikk motsatt av det jeg har lest om leddbånds- og meniskskader). Jeg fortsatte treningen som vanlig med beinpress (veldig mildt ubehag), leg extension og leg curl (ikke ubehag), kickback og ellipsemaskin (ikke ubehag).

Siden da har det kommet og gått. Det verker i 3-5 minutter om jeg går i trapper eller går mye, men under gåturer virker det som jeg får varmet opp og kjenner da ingenting i motbakker.
Løfter jeg beinet og holder det rett ut (mens jeg ligger), for så å bøye det kjapt, får jeg stikkende smerte.

Jeg skjønner alvoret i situasjonen og bestiller legetime på mandag og tar det med ro frem til da. Jeg ønsker ikke å skade meg for livet, uansett hvor surt det kan være å ligge i ro når man virkelig ser resultater.

Spørsmålet mitt er da egentlig, har noen opplevd dette? Hva er din erfaring?
Er det noen måte jeg kan trene bein rundt dette uten å ødelegge mer? (har hatt synlig fremgang de siste mnd og vil helst ikke "miste dette" nå før sommeren...).

Anonymkode: e6d16...4ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med en strekk på innsiden av venstre kne. Og for et år siden tryna jeg skikkelig og slo venstre kne. Etter dette har jeg hatt lignende smerter som deg. Ofte pulserende smerte. Dro til legen og han vrei og bøyde kneet mitt og sa det antagelig ikke var miniskskade. Ikke vet jeg. Men nå et års tid senere har jeg mindre vondt i kneet. Fikk aldri MR av kneet. Jeg vet ikke om legen min er care eller om jeg er en pyse. 

Anonymkode: 23b4f...299

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...