AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Hun er verdens flinkeste jente. Utrolig lærevillig og ligger godt foran mange andre på hennes alder. men hun er litt... fjern. Om det er rette ordet å bruke uten å høres grusom ut. Idag feks skulle jeg be henne kaste bananskallet sitt. Og siden jeg sa «matsøpla», ble hun helt borte, fant ikke søpla. Gikk i feil skuff og jeg måtte gjenta meg selv flere ganger. «nei den til høyre» «Der søpla er» osv. Dette skjer stadig vekk i slike situasjoner. «Nå kan du gå å ta på de rosa cherroxene» Så går hun feks og begynner å famle med jakken osv. Hun hører generelt lite etter og jeg pleier å sette meg i nærheter, be henne se på meg og passe på å ha god kontakt når jeg gir beskjeder. Vet ikke helt hvorfor det er slik eller om det er helt vanlig. Er redd jeg har vært litt hard med henne at hun er blitt så redd for å gjøre «feil». At jeg forlanger for mye???? Aner ikke. Tror egentlig ikke det heller men det er det eneste logiske jeg kan skjønne, da jeg selv husker jeg hadde det slik i min oppvekst. Anonymkode: afe6f...c3c
minister-mio Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 Kan hun forskjell på høyre og venstre? De fleste barnehagebarn kan ikke det, mulig det forvirrer henne hvis du gir beskjeder hun ikke forstår 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 3 minutter siden, minister-mio skrev: Kan hun forskjell på høyre og venstre? De fleste barnehagebarn kan ikke det, mulig det forvirrer henne hvis du gir beskjeder hun ikke forstår jada det kan hun. Og dette var jo og «lenge» etterpå. Ikke som flrste beskjed. Det var helt enkelt «kast i søpla». Hun vet jo utmerket godt hvor den er :S Anonymkode: afe6f...c3c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Har en 3,5åring selv, og opplever det samme.. Kan be han om enkle oppgaver, men han bare tuller og vimser.. For eksempel kan jeg be han hente en gaffel, så kan han peke på alle skapene og spørre om den er der.. så ler han.. Hadde jeg spurt om han kunne funnet en spes lego, hadde han funnet den før jeg hadde forklrt hvilken jeg mente.. Jeg tror de er tøysete, vimsete og tenker på alt annet. Hadde ikke vært bekymret enda. En treåring har altfor mye annet spennende å tenke på enn ting vi ber de om. Uten at det behøver å være ille.. Anonymkode: aa8f2...628
Gjest summesumbi Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Kanskje du bare må forenkle ordene dine litt. Gå og kast bananskallet i søpla. Der vi kaster maten, vet du. Og finn de rosa skoene dine. Kan det være at hun henger seg opp i cherrox, som hun ikke spontant husker hva er. Ganske vanlig å være litt vimsete i treårsalderen, er det ikke?
absinthia Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 Hun har nok bare en del viktigere ting å tenke på og har ikke konsentrasjon til overs for dine ideer i disse tilfellene. Det er helt normalt når man er 3,5 år.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 2 minutter siden, absinthia skrev: Hun har nok bare en del viktigere ting å tenke på og har ikke konsentrasjon til overs for dine ideer i disse tilfellene. Det er helt normalt når man er 3,5 år. 3 minutter siden, summesumbi skrev: Kanskje du bare må forenkle ordene dine litt. Gå og kast bananskallet i søpla. Der vi kaster maten, vet du. Og finn de rosa skoene dine. Kan det være at hun henger seg opp i cherrox, som hun ikke spontant husker hva er. Ganske vanlig å være litt vimsete i treårsalderen, er det ikke? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en 3,5åring selv, og opplever det samme.. Kan be han om enkle oppgaver, men han bare tuller og vimser.. For eksempel kan jeg be han hente en gaffel, så kan han peke på alle skapene og spørre om den er der.. så ler han.. Hadde jeg spurt om han kunne funnet en spes lego, hadde han funnet den før jeg hadde forklrt hvilken jeg mente.. Jeg tror de er tøysete, vimsete og tenker på alt annet. Hadde ikke vært bekymret enda. En treåring har altfor mye annet spennende å tenke på enn ting vi ber de om. Uten at det behøver å være ille.. Anonymkode: aa8f2...628 Ja sant. Jeg prøver å holde meg konkret og enkel men mulig jeg glemmer litt hva jeg selv gir beskjed om. Får prøve og forenkle meg litt. neida kan vel ikke bekymre meg ennå. Virker bare så utrolig susete til tider, men ja, hun er jo 3 år..... <3 Anonymkode: afe6f...c3c
Anna Maria Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja sant. Jeg prøver å holde meg konkret og enkel men mulig jeg glemmer litt hva jeg selv gir beskjed om. Får prøve og forenkle meg litt. neida kan vel ikke bekymre meg ennå. Virker bare så utrolig susete til tider, men ja, hun er jo 3 år..... <3 Anonymkode: afe6f...c3c Det er ingen som har nevnt det så langt, så derfor nevner jeg dette med hørsel. Kan hun høre dårlig? 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 19 minutter siden, Anna Maria skrev: Det er ingen som har nevnt det så langt, så derfor nevner jeg dette med hørsel. Kan hun høre dårlig? Jeg tenker det samme. Jeg ville sjekket hørselen! Anonymkode: 910c4...10f 3
minister-mio Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: jada det kan hun. Og dette var jo og «lenge» etterpå. Ikke som flrste beskjed. Det var helt enkelt «kast i søpla». Hun vet jo utmerket godt hvor den er :S Anonymkode: afe6f...c3c Det er spesielt, jeg har aldri truffet en så liten som er så rutinert på høyre/venstre at hun hadde tatt en slik beskjed 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 Mine 3- og 4-åringer kan også være ganske fjerne, tror de generelt er litt sånn, særlig om de synes vi maser ... Anonymkode: f2de8...5ad
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #12 Skrevet 8. april 2016 Min 4-åring er også vimsete og distré, så det er ikke alt jeg sier som blir igjen fra jeg sier det til hun har kommet frem til søpla (4 meter unna). Tror nok det er helt vanlig. Jeg må stadig minne henne på å gjøre en ting om gangen, ellers tar det et kvarter å ta på støvler fordi hun "skal bare". Jeg må også gå litt i meg selv og forenkle beskjeder, eller ta de trinn for trinn, så slipper vi begge å bli "frustrerte". Anonymkode: ffb4f...719
Vera Vinge Skrevet 8. april 2016 #13 Skrevet 8. april 2016 Det høres jo veldig vanlig for barn i den alderen, da. Min 4-åring går en del ganger og tenker på egne ting. Og bruker jeg et litt annet ord enn vanlig, kan han stusse på det og stoppe helt opp. Men det skal sies at sønnen min hadde en lang periode med litt nedsatt hørsel i fjor pga vann i ørene. Men da vaar det først og fremst at vi ikke fikk noen reaksjon når vi ga beskjeder f.eks, eller at han gjorde noe, men helt feil ting (f.eks. noe som rimet eller lignet litt). Så man vet jo aldri om det kan være hørsel også, men at 3-åringer enten vimser eller ikke vil høre, er jo helt vanlig.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #14 Skrevet 8. april 2016 1 time siden, minister-mio skrev: Det er spesielt, jeg har aldri truffet en så liten som er så rutinert på høyre/venstre at hun hadde tatt en slik beskjed Hm ser ikke på det som spesielt jeg men. Det har hun vært sikker på en stund. Uansett som jeg sa var ikke dette den ene grunnen til at det ble feil heller. Det ble sagt senere i samtalen. Anonymkode: afe6f...c3c 1
Gjest Mythic Skrevet 8. april 2016 #15 Skrevet 8. april 2016 Dette er helt normal atferd for et barn i den alderen. Ingenting å bekymre seg for. Jeg ville uansett sjekket hørselen, for å være på den sikre siden.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #16 Skrevet 9. april 2016 Den 8. april 2016 at 23.24, Mythic skrev: Dette er helt normal atferd for et barn i den alderen. Ingenting å bekymre seg for. Jeg ville uansett sjekket hørselen, for å være på den sikre siden. Ja det skal jeg gjøre! ofte jeg må helt inntil og virkelig få kontakt før hun reagerer. Tenkt at jeg bare maser fælt så hun blokker meg ut. men uff kan jo være noe mer. Anonymkode: 70b73...815
Anders15 Skrevet 10. april 2016 #17 Skrevet 10. april 2016 Du må jo ikke skrike eller virke sur på henne, da stopper jo alt opp i hode. Du må ha en snill og behagelig stemme som ikke blir mer og mer irritert!
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #18 Skrevet 10. april 2016 2 timer siden, Anders15 skrev: Du må jo ikke skrike eller virke sur på henne, da stopper jo alt opp i hode. Du må ha en snill og behagelig stemme som ikke blir mer og mer irritert! nei det gjør jeg selvsagt ikke. Men ja det ble nok hakket kvassere etter tiende forsøket Anonymkode: 70b73...815
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #19 Skrevet 10. april 2016 Du må sjekke hørselen. Videre må du stimulere til videre konsentarsjon, barn på slik alder skal kunne ta slike beskjeder. Anonymkode: e00f1...77d
tussi680 Skrevet 10. april 2016 #20 Skrevet 10. april 2016 Tenkte automatisk på hørselen jeg. Eller at du bør senke kravene littegrann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå