AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Jeg har et veldig stort inntak av grønnsaker daglig. Kan det være skadelig? i dag har jeg f.eks spist dette (og dette kommer i tillegg til vanlig mat, altså): 1 pose baby leafsalat, 2 hele brokkoli, en stor pose gulrøtter, 4 tomater, halv agurk, litt kinakål og litt spinat. Dette er egentlig en typisk dag. Er det noe negativt ved dette? Anonymkode: 402d4...f98
Krapylet Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 (endret) Nope. Ingen mat er skadelig så lenge det ikke overdrives. Hadde kanskje ikke anbefalt å spise en hel stor pose gulrøtter hver dag (man kan visst skifte litt hudfarge av det :P). Så lenge grønnsaksinntaket blir kombinert med annen mat er det jo bare fint å spise grønnt! :D Endret 8. april 2016 av Krapylet 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 4 minutter siden, Krapylet skrev: Nope. Ingen mat er skadelig så lenge det ikke overdrives. Hadde kanskje ikke anbefalt å spise en hel stor pose gulrøtter hver dag (man kan visst skifte litt hudfarge av det :P). Så lenge grønnsaksinntaket blir kombinert med annen mat er det jo bare fint å spise grønnt! :D Takk for info om hudfarge (googlet litt, det er visst noe å tenke på). Så dette er ikke "overdrevent"? Det er bra. Anonymkode: 402d4...f98
Ixnay Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Oj det hørtes mye ut, men det kommer fra ei som ikke er så flink til å få i seg grønnsaker da Skulle gjerne vært flinkere der!
Krapylet Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Jeg synes ikke det er overdrevet. Så lenge du passer på å variere hvilke grønnsaker du spiser er det null problem. Vet ikke om du er vegetarianer/veganer, men om så vær obs på at du får i deg alt av de viktigste næringsstoffene. Ellers sier jeg, kjør på! Du er nok flinkere enn de fleste! :D (meg inkludert) 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 6 minutter siden, Ixnay skrev: Oj det hørtes mye ut, men det kommer fra ei som ikke er så flink til å få i seg grønnsaker da Skulle gjerne vært flinkere der! Jeg glemte en paprika og to epler... :/ Anonymkode: 402d4...f98
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 6 minutter siden, Krapylet skrev: Jeg synes ikke det er overdrevet. Så lenge du passer på å variere hvilke grønnsaker du spiser er det null problem. Vet ikke om du er vegetarianer/veganer, men om så vær obs på at du får i deg alt av de viktigste næringsstoffene. Ellers sier jeg, kjør på! Du er nok flinkere enn de fleste! :D (meg inkludert) Nei, spiser helt vanlig mat ellers. Kjøtt, fisk osv. Takk for beroligende ord. Jeg tør liksom ikke si til folk hvor mye det er snakk om, for jeg synes vel selv at det er for mye.. To hele blomkål rett etter frokost osv. Vet ikke om andre som gjør dette, men det finnes kanskje noen her? Vel, så lenge det ikke skader. Men kanskje jeg bør spørre legen min. Anonymkode: 402d4...f98
Krapylet Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 Lurt tenkt. Er man i tvil er det aldri dumt å spørre legen sin. De skal jo i teorien kunne mer om sånnt enn hvermansen Men uansett fram til da synes jeg ikke du skal bekymre deg. Så kos deg med blomkålen din du! :D 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 Overhodet ikke skadelig. Du får i deg MASSE gode vitaminer, mineraler og antioksidanter ved å spise mye grønnsaker. Jeg skulle gjerne klart å spise like mye, men føler at jeg ikke hadde gjort noe annet enn å tygge hele dagen av disse mengdene. Anonymkode: 70dea...0b3 2
Gjest Raindrops Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 Oi, så flink du er! Er det ikke litt dyrt i lengden?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #11 Skrevet 9. april 2016 10 timer siden, Raindrops skrev: Oi, så flink du er! Er det ikke litt dyrt i lengden? Huff. Jo... Det er nok snakk om ca hundre kroner dagen. Som jo blir 3000,- i måneden. Skrekk og gru, det har jeg ikke tenkt på. Men det er jo så godt....!! Hvis ikke det er farlig med så mye, så får jeg kanskje tenke at det hadde vært dyrere med røyk.. Anonymkode: 402d4...f98
Tonus Skrevet 9. april 2016 #12 Skrevet 9. april 2016 Er nok overhodet ikke farlig Bare du varierer hvilke typer grønnsaker/frukt så får du nok i deg masse gode vitaminer og næringsstoffer. Men pass på at du får i deg andre ting enn grønnsaker også, for proteiner, omega 3 osv. (Belgfrukter, linser, nøtter f.eks)
Fredsmegleren Skrevet 9. april 2016 #13 Skrevet 9. april 2016 Synes ikke at det virker spesielt mye, men det er en god mengde daglig Eneste er dersom man spiser flere poser daglig man man få noe oransje farget hud (hørt og lest gjentatte ganger , men aldri sett noe forskning på)
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #14 Skrevet 9. april 2016 Faktisk er det noen stoffer i vegetabilske kilder (altså alt som kommer fra planter og ikke dyr) som vi ikke bør få i oss. Fytokjemikalier. Mange har blitt friskere av å kutte ut alle vegetabilske råvarer og spise kun animalske råvarer. Husk også at planter inneholder vitaminer, men av lavere kvalitet enn animalske kilder. Så selv om de på papiret inneholder vitaminer, så tar man ikke nødvendigvis opp disse i kroppen. Og i alle fall ikke i de mengdene man tror. Og grønnsaker og frukt skal ALLTID spises med fett for å kunne ta opp de fettløselige vitaminene A, D, E og K. Så jeg håper du i alle fall spiser grønnsakene dine med fett til og ikke bare knasker dem bare. Da går de fleste vitaminene rett i doskåla. Anonymkode: 38930...dc6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #15 Skrevet 9. april 2016 I tillegg til vanlig mat skriver du, vil da dette si at dette er tilbehøret eller utenom de vanlige måltidene? Jeg syns ikke det ser overdrevent mye ut iallefall. Vet ikke hvor mye gulrøtter det er i en pose du kjøper, men om det er samme poser som det jeg kjøper så er det litt vel mye kanskje. Mine poser er på 2 kilo men jeg antar at det er mindre poser enn det Anonymkode: 571a3...05f
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #16 Skrevet 9. april 2016 Jeg syns i grunn det hørtes mye ut, men ikke som i farlig mye (bare kanskje mye luft i magen-mye?) så lenge det funker for deg og lommeboka di. Vil også anbefale å passe på gulrotinntaket. En sommer jeg spiste mye gulrøtter (og bodde et sted med sydenvarme, så var på stranda hver dag) fikk jeg høre av forskjellige folk at jeg så orange ut (så det stemmer som de sier over her ) Anonymkode: dee06...5fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå