AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Datter starter i 1.kl til høsten. Hun har krav på skolebuss. Hun kjenner ingen av de andre som har krav på samme bussen. Regner med de kjører sammen. Hun fyller 6 år i slutten av okt. Hva skjer når hun kommer til skolen? Blir de møtt av en lærer (de er jo så små enda) som viser vei,eller må de finne fram selv? Hva med returen? Ordne alt selv? Hvordan melde fra at hun er syk og ikke skal være med bussen. . Anonymkode: 929f3...4c5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 Kontakt skolen for å finne ut av dette. Det varierer fra skole til skole. Anonymkode: ed4d9...65f 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 Skal foreldrene alltid melde fra til skole-bussen, dersom barnet deres ikke skal være med på bussen? Buss-sjåføren ser vel etter dersom noen elever står ved de forskjellige buss-stoppene? Hvis det ikke står noen elever der, så kjører vel dem bare rett forbi - og hvis det står noen der, så stopper dem vel? Anonymkode: b511f...01c
Rosa Sitron Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Der jeg bor er det ikke lenger egne skolebusser, men rutebuss som kjører ungene. Om man har rett på skyss og ikke ligger langs disse rutene får man en oppsamlingstaxi.
Zienna Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Ta kontakt med kommunens skolekontor og spør, alternativt skolen. Her jeg bor tar skolebussen med de barna som står på holdeplassen, og man behøver ikke å melde fra. Barna må selv gå fra/til buss. Far fulgte skolebussen sammen med førsteklassingen èn dag, både fram og tilbake. Siden har det gått helt fint.
FangeLiv Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 Spør skolen ja. Her vi bor plukker sjåføren opp de barna som står og venter, hvis ingen står der kjører sjåføren forbi. Så vi gir ikke beskjed om fravær til skolebussen. Når bussen kommer til skolen er det egne bussvakter (lærere) som følger fra bussholdeplassen til skolen (100 meter). Vår datter kjente et par av de andre passasjerene. Først var det veldig stas å ta buss. Så ble det vanskelig, hun ville ikke lenger. Jeg ble med henne på bussen en gang, og så at det var veldig støyete og urolig med eldre barn som herjet rundt og sjåfør som ble sint. Etter det ville jeg kjøre henne i stedet. Men etter hvert ville hun likevel ta buss, fant "sine" og brydde seg ikke om de som herjet.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #7 Skrevet 9. april 2016 Første skoledag kan du jo spørre om de har bussvakt eller noe evt ringe. Det er vel forskjellig praksis på skolene. Og jeg tror ikke man gir beskjed til bussen om barnet skal med eller ikke. Bare til skolen. Nå er det noen år siden jeg selv gikk på barneskolen da. Men vi gikk til busstoppet, og gikk fra busstopp til skolegård (bussen stoppa rett ved skolegården så det var ikke langt å gå) selv. Noen ganger husker jeg bussjåføren var grei og stoppa utenfor huset vårt på veien hvis vi var sene. Men han kunne jo ikke gjøre det på alle hus. Ikke alle bodde ved veien. Anonymkode: 5948b...d80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå