AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Hei. Jeg er en jente på 19 år som nå skal flytte hjemmefra og over i en leilighet. Jeg eier ingenting uteom klær, mobil osv. Jeg går på arbeidsavklaringspenger(på grunn av store psykisk problemer), og lurer på om jeg kan ha rett på at NAV må hjelpe meg med innkjøp som alt fra kjøleskap til andre nødvendige ting. Jeg har hørt at NAV kan dekke det aller mest nødvendige, men hva er det de regner som det aller mest nødvendige, isåfall hvor mye får jeg til å dekke innbo? Anonymkode: a70a6...975
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 Har du prøvd finn.no? Anonymkode: bd474...557 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 En jeg kjenner møblerte hele leiligheten sin med ting som folk ga bort på finn.no. Betinger jo at noen kan hente. Anonymkode: c4fae...7dd 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 http://www.ung.no/oss/sosialhjelp/110668.html Anonymkode: 063f4...50b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Skulle ikke overraske meg at mine skattepenger går til å dekke møbler til syke mennesker i sin beste alder. Anonymkode: 45920...4f6 10
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 Vel, det finnes visstnok ordninger for slikt, men finn.no er bedre av mange grunner. 1) ingen papirmølle/ventetid. 2) selvrespekt og selvstendighet, man slipper å gjøre seg avhengig av nav 3) miljøvennlig. Anonymkode: cf800...021 10
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 Hvis du bor i en by hvor det er fretex feks så kan du, om inntekta er lav nok, få hjelp av frelsesarmeen til å få dekket noen møbler. Nav dekket for mange år siden ny rimelig vaskemaskin og komfyr til meg. Jeg var også på aap, og hadde null sjanse til å spare opp til det selv. Du kan jo forhøre deg på Nav? Om du setter inn annonse på finn, om at du trenger møbler, forklar situasjonen, så kan det hende noen har møbler du kan få. Lykke til på egne ben 🌼 Anonymkode: 209b7...ff8 1
Miranda16 Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en jente på 19 år som nå skal flytte hjemmefra og over i en leilighet. Jeg eier ingenting uteom klær, mobil osv. Jeg går på arbeidsavklaringspenger(på grunn av store psykisk problemer), og lurer på om jeg kan ha rett på at NAV må hjelpe meg med innkjøp som alt fra kjøleskap til andre nødvendige ting. Jeg har hørt at NAV kan dekke det aller mest nødvendige, men hva er det de regner som det aller mest nødvendige, isåfall hvor mye får jeg til å dekke innbo? Anonymkode: a70a6...975 Hvorfor flytter du? Tøvete unge skal flytte hjemmefra fordi de har lyst. For å kunne bo selvstendig må man jo kunne forsørge seg selv sånn som alle andre, spiller ikke noen rolle om man er syk eller ikke. Det er ihvertfall slik NAV vurderer det. Mange studenter bor faktisk hjemme til de har råd til å bo for seg selv ved å jobbe og/eller studielån det samme burde gjelde for unge på AAP. Som studielån, er AAP en midlertidig og poenget med AAP er at man skal forsørge seg selv etter endt vedtaksperiode. Hvis du bor hjemme så bor man billig. har du dessuten mulighet til å spare penger om du ønsker å flytte ut etterhvert. Nei, jeg har forståelse på at folk mottar ytelser fra NAV pga av helse, men det er da grenser for økonomisk ansvar velferdsstaten skal ta. Endret 8. april 2016 av Miranda16 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en jente på 19 år som nå skal flytte hjemmefra og over i en leilighet. Jeg eier ingenting uteom klær, mobil osv. Jeg går på arbeidsavklaringspenger(på grunn av store psykisk problemer), og lurer på om jeg kan ha rett på at NAV må hjelpe meg med innkjøp som alt fra kjøleskap til andre nødvendige ting. Jeg har hørt at NAV kan dekke det aller mest nødvendige, men hva er det de regner som det aller mest nødvendige, isåfall hvor mye får jeg til å dekke innbo? Anonymkode: a70a6...975 Der var tidligere en ordning der man fikk et minimalt beløp til innkjøp av innbo, når man var i en mer eller mindre varig, dårlig intekts situasjon. Det holdt ikke til noe nytt utstur til bolig, men billige, brukte ting. Du må etterpå vise kvitteringer på alt du har brukt penger på. Om denne ordningen fortsatt eksisterer og hvilken ordning den kommunen du bor i har, aner ikke jeg. Da disse ordningene er frivillige å bestemme beløp på og de er behovsprøvde. En innvandrer jeg hadde kontakt med for noen år siden fikk 12 000 kroner, der kontaktpersonen hennes kjøpte hvitevarer til henne. Resten fikk hun brukt for egne penger. Anonymkode: 66f22...b53 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 2 timer siden, Miranda16 skrev: Hvorfor flytter du? Tøvete unge skal flytte hjemmefra fordi de har lyst. For å kunne bo selvstendig må man jo kunne forsørge seg selv sånn som alle andre, spiller ikke noen rolle om man er syk eller ikke. Det er ihvertfall slik NAV vurderer det. Mange studenter bor faktisk hjemme til de har råd til å bo for seg selv ved å jobbe og/eller studielån det samme burde gjelde for unge på AAP. Som studielån, er AAP en midlertidig og poenget med AAP er at man skal forsørge seg selv etter endt vedtaksperiode. Hvis du bor hjemme så bor man billig. har du dessuten mulighet til å spare penger om du ønsker å flytte ut etterhvert. Nei, jeg har forståelse på at folk mottar ytelser fra NAV pga av helse, men det er da grenser for økonomisk ansvar velferdsstaten skal ta. Alvorlig talt! Tøvete unge? Tenk deg om før du kaster fra deg slike stygge, usaklige kommentarer! Folk som er psyk har det tøft og kjemper ofte en evig kamp for å ha det bra! Jeg sier dette fordi jeg har vært der selv. Det er helt naturlig at man som 19-åring vil bo for seg selv, det vil også være med på å øke livskvalitet og mestringsfølelse i denne situasjonen, vertfall så var det slik for meg. jeg fikk god hjelp av nav, så jeg slapp å tenke på jobbsituasjon når kaoset inni hodet holdt på å ta knekken på meg. Når man er på randen av en livstruende katastrofe, så er penger det siste man vil bekymre seg for. Derfor er jeg utrolig takknemlig for systemet vi har her i Norge. Jeg må også presisere at nav jobber ut i fra behov og vurdering, du vet ingenting om hva denne personen har krav på å ikke Med den rette hjelpen så kan det også godt hende at man kommer seg fortere ut i arbeid også. Dette var utenom tråden, men blir bare så fryktelig provosert av sånne som deg... Anonymkode: 8441e...8b9 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 Så viss man får barn og de blir psykisk syk og en stor belastning hjemme, så må man selv forsørge de når de er 19 år? Er det en selvfølge at barna skal bo gratis hjemme, og forsure miljøet til de andre hjemme med sykdommen sin, som mest sannsynelig er noe depresjonsgreier. Noe som går ut over andre. Det er ikke en sevlfølge at andre skal bo gratis hjemme bare fordi de er psykisk syk. Men ærlig talt, hva har du brukt alle pengene dine på? Har du brukt 11.000 i mnd på forbruk når du har bodd hjemme? Anonymkode: 3ff56...4e5 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #12 Skrevet 8. april 2016 3 timer siden, Miranda16 skrev: Hvorfor flytter du? Tøvete unge skal flytte hjemmefra fordi de har lyst. For å kunne bo selvstendig må man jo kunne forsørge seg selv sånn som alle andre, spiller ikke noen rolle om man er syk eller ikke. Det er ihvertfall slik NAV vurderer det. Mange studenter bor faktisk hjemme til de har råd til å bo for seg selv ved å jobbe og/eller studielån det samme burde gjelde for unge på AAP. Som studielån, er AAP en midlertidig og poenget med AAP er at man skal forsørge seg selv etter endt vedtaksperiode. Hvis du bor hjemme så bor man billig. har du dessuten mulighet til å spare penger om du ønsker å flytte ut etterhvert. Nei, jeg har forståelse på at folk mottar ytelser fra NAV pga av helse, men det er da grenser for økonomisk ansvar velferdsstaten skal ta. Nå må du f##n meg skjerpe deg. Du vet INGENTING om hvorfor ts skal flytte hjemmefra. Kanskje hun er nødt til det, det vet ikke du. Skjerp deg! Anonymkode: 209b7...ff8 1
Miranda16 Skrevet 9. april 2016 #13 Skrevet 9. april 2016 (endret) Nå har hun ikke fortalt hvorfor hun ønsker å flytte, noe dere forøvrig heller ikke vet, snakk om å kaste stein i glasshus. Uansett er dette er NAVs generelle retningslinjer. Endret 9. april 2016 av Miranda16
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #14 Skrevet 9. april 2016 16 minutter siden, Miranda16 skrev: Nå har hun ikke fortalt hvorfor hun ønsker å flytte, noe dere forøvrig heller ikke vet, snakk om å kaste stein i glasshus. Uansett er dette er NAVs generelle retningslinjer. Stein i glasshus? Hva mener du? Anonymkode: cf800...021
Everios Skrevet 9. april 2016 #15 Skrevet 9. april 2016 Det er nok litt ulik praksis på dette rundt om i landet, men flere steder finnes det etableringsstønad. Denne er veldig lav i forhold til hva ting egentlig koster, men skal være nok til det helt grunnleggende. NAV har kalkyler og prislister, og ut fra dette estimert med ett beløp på 6000,- Her er det regnet ett snitt av f.eks en sofa på finn.no, håndkle fra sengetøylageret, osv. Om du får denne stønaden må du levere kvitteringer for alt du handler for å vise at dette er faktiske utgifter du har. Det er NAV kontakten din du bør snakkes med om dette. Ser det er mange som reagerer på at en 19 åring kan få dekket slike ting, og at hun heller burde bo hjemme. Nå er det seg engang slik at det er ikke alle som kommer fra trygge hjem. Kanskje har oppveksten til HI preget henne slik at hun har godt av å komme seg ut og stå på egne bein. De fleste av oss fikk med oss diverse hjemmefra når vi flyttet. Foreldre/besteforeldre hadde stort sett noe ekstra av det meste som servise, sengtøy, glass, litt pynt, og flere har gjerne til og med fått med seg møblene sine fra barnerommet når de flyttet på hybel/leilighet for første gang. Det som tilsynelatende er vanskelig å forstå for flere er at det finnes mange barn i Norge i dag som ikke har denne muligheten. Forholdet til foresatte kan være så komplekse at de ikke har med seg noe inn i voksenlivet - både når det gjelder fysiske ting og familienettverket. Tror flere har godt av å sette seg inn i denne tanken før man dømmer andre. 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #16 Skrevet 9. april 2016 Hva har du gjort med pengene du har fått utbetalt til nå? Laveste utbetaling av aap er såpass stor at om man bor billig som man oftest gjør når man bor hjemme burde det være fullt mulig å spare en del tusen. Har du penger på bok (og det burde du ha!) får du ingen ekstra stønad fra Nav men må betale dette av egen lomme som alle andre som flytter ut. Om du har et forbruk som gjør at du ikke har spart noe burde du ikke flytte ut i det hele tatt for hvordan skal du da klare deg og betale husleie, strøm, forsikring, mat og andre nødvendigheter? Anonymkode: c8817...9da 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #17 Skrevet 9. april 2016 44 minutter siden, Everios skrev: Det er nok litt ulik praksis på dette rundt om i landet, men flere steder finnes det etableringsstønad. Denne er veldig lav i forhold til hva ting egentlig koster, men skal være nok til det helt grunnleggende. NAV har kalkyler og prislister, og ut fra dette estimert med ett beløp på 6000,- Her er det regnet ett snitt av f.eks en sofa på finn.no, håndkle fra sengetøylageret, osv. Om du får denne stønaden må du levere kvitteringer for alt du handler for å vise at dette er faktiske utgifter du har. Det er NAV kontakten din du bør snakkes med om dette. Ser det er mange som reagerer på at en 19 åring kan få dekket slike ting, og at hun heller burde bo hjemme. Nå er det seg engang slik at det er ikke alle som kommer fra trygge hjem. Kanskje har oppveksten til HI preget henne slik at hun har godt av å komme seg ut og stå på egne bein. De fleste av oss fikk med oss diverse hjemmefra når vi flyttet. Foreldre/besteforeldre hadde stort sett noe ekstra av det meste som servise, sengtøy, glass, litt pynt, og flere har gjerne til og med fått med seg møblene sine fra barnerommet når de flyttet på hybel/leilighet for første gang. Det som tilsynelatende er vanskelig å forstå for flere er at det finnes mange barn i Norge i dag som ikke har denne muligheten. Forholdet til foresatte kan være så komplekse at de ikke har med seg noe inn i voksenlivet - både når det gjelder fysiske ting og familienettverket. Tror flere har godt av å sette seg inn i denne tanken før man dømmer andre. Jeg har ikke fått med meg noe som helst av møbler hjemmefra, det kjøpte jeg selv, brukt, for oppsparte midler. Det sier jeg ikke for å dømme, men for å påpeke at det finnes flere muligheter enn å få ting utdelt fra enten foreldre eller NAV. Anonymkode: cf800...021 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #18 Skrevet 9. april 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke fått med meg noe som helst av møbler hjemmefra, det kjøpte jeg selv, brukt, for oppsparte midler. Det sier jeg ikke for å dømme, men for å påpeke at det finnes flere muligheter enn å få ting utdelt fra enten foreldre eller NAV. Anonymkode: cf800...021 Jeg brukte ikke oppsparte midler. Jeg brukte finn.no. Helt supert Anonymkode: bb639...c39 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #19 Skrevet 9. april 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en jente på 19 år som nå skal flytte hjemmefra og over i en leilighet. Jeg eier ingenting uteom klær, mobil osv. Jeg går på arbeidsavklaringspenger(på grunn av store psykisk problemer), og lurer på om jeg kan ha rett på at NAV må hjelpe meg med innkjøp som alt fra kjøleskap til andre nødvendige ting. Jeg har hørt at NAV kan dekke det aller mest nødvendige, men hva er det de regner som det aller mest nødvendige, isåfall hvor mye får jeg til å dekke innbo? Anonymkode: a70a6...975 Hvorfor skal du flytte hjemmefra hvis du ikke har råd til det? Er det ikke bedre med å se det litt ann og se hva som skjer innen ett år eller to? Anonymkode: bb639...c39 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #20 Skrevet 9. april 2016 Kom det ikke en lov i fjor om at utleieleiligheter skal ha hvitevarer? Eller er det noe jeg har drømt? Anonymkode: fd0dd...ca6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå