Gå til innhold

Ryanair til Polen (Krakow) - veier og måles bagasje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Er det noen som har reist med Ryanair til Polen og erfart om de veier og måler håndbagasje? Er redd jeg kan komme opp i over 10 kg pga noe uventet jeg må bringe med hjem.

Anonymkode: 51eb4...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De pleier å måle, ,i hvert fall.

Anonymkode: 28fab...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reiste med Ryanair til Polen i fjor, de målte ikke da, hverken på tur eller retur. Har opplevd at de måler bagen en gang eller to før, men da på hjemtur fra UK. Det er også erfaringene mine venner har hatt, så det kan virke som at de er strengest der. 

Min erfaring er at de som regel ikke er så strenge man skal ha det til. Men om det først skulle være en og annen stikkontroll så må man nok belage seg på å betale for den ekstra overvekten. 

Anonymkode: 17362...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det risikerer du med alle flyselskaper. Om du tror du har for stor eller tung håndbagasje, så betal noen kroner for innsjekket bagasje. Særlig er de nøye med størrelsen. RyanAir har kurver du ofte må sette bagasjen oppi og passer den ikke da, så får du problemer (og må betale for å sjekke den inn). Vekt har jeg ikke opplevd at noen har sjekket tror jeg, men om det ser tungt ut er det nok fullt mulig at de reagerer.

Husk også at det er en grunn til at det er regler om vekte og mål. Om det er fullt fly og de aller fleste har med seg 1 kolli relativt stor håndbagasje, så er det knapt nok plass til alt. Dessuten er det forskjell på å få 8 og 15 kilo i hodet om noe skulle ramle ut av hyllene.

Endret av Whoops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan risikere at den både måles og veies.  Kommer du opp over 15 kg er det bare å kjøpe det så slipper du bot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kom en gang med kun en koffert som var litt over 15 kg og ble nektet. Det hjalp ikke en gang når jeg forklarte at jeg hadde betalt for to kofferter (2 x 15) men at de var pakket sammen (ca. 16 kg) til slutt. Måtte stå å brette opp alle koffertene og skitne ferieklærne foran 200 mennesker slik at Ryanair fikk vist kunderservicen fra sin beste side.

Anonymkode: 7d0b3...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun reist med stor overvekt på Ryanair, det gikk fint. Men hvis flyet er fullt risikerer du at de er strengere. Så ei jente bli nektet på et Norwegian fly, da var flyet fullt så de ville ikke ha plass til alt, da følger de ekstra godt med. Jeg fikk sjekket inn bagasjen gratis med begge mine turer med Ryanair, og de veide selvfølgelig for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 13. april 2016 at 12.21, AnonymBruker skrev:

Jeg kom en gang med kun en koffert som var litt over 15 kg og ble nektet. Det hjalp ikke en gang når jeg forklarte at jeg hadde betalt for to kofferter (2 x 15) men at de var pakket sammen (ca. 16 kg) til slutt. Måtte stå å brette opp alle koffertene og skitne ferieklærne foran 200 mennesker slik at Ryanair fikk vist kunderservicen fra sin beste side.

Anonymkode: 7d0b3...04c

Det er ikke Ryanair sin kundeservice som er problemet i dette tilfellet, det er du som ikke har satt deg inn i reglene. Da hjelper det lite at du har betalt for to kofferter så lenge du bare har pakket i en.

Min erfaring er at det lønner seg å overholde vekt/størrelse på bagasje uansett hvilket selskap man reiser med. Man kan være "heldig" at ingen sjekker, men man kan også oppleve at man i stedet må sende mer bagasje enn planlagt. Da jeg var i Polen var det ingen kontroll, men det var heller ikke fullt fly. Da jeg skulle til Riga måtte folk i reisefølget mitt betale for 0,5 kg i overvekt. Så det varierer veldig.

Anonymkode: b335c...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser sjelden med lavprisselskapene, men min erfaring er at uansett flyselskap lønner det seg å sette seg inn i bagasjereglene og overholde dem.  

Hvor strengt reglene praktiseres er veldig varierende, men jeg har inntrykk av at lavprisselskapene jevnt over er strengere enn "fullservice" selskapene og at uansett selskap er de strengere når flyet er fullt enn når det er god plass.

Det er jo grunner til at reglene er der - tyngre last betyr at flyet bruker mer drivstoff og det øker kostnadene. Og er det er jo en grense for hvor tungt et fly kan lastes og hvor mye plass det er både inne i kabinen og i lasterommet, så de må sette grenser.  Eksempel: Si at et fly har kapasitet til å frakte 350 passasjer og er fullsatt.  Hvis alle 350 passasjeren har med seg 3 kg mer bagasje enn tillatt grense er det jo faktisk over et tonn. Det er ikke en ubetydelig mengde ekstra vekt!

Endret av Christiane_W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...