LadyStarlight Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Jeg har lenge tenkt på å starte denne tråden her, da jeg pendler med tog fem dager i uken. Jeg er rett og slett overrasket over mangelen på folkeskikk når jeg tar toget, stort sett hver morgen (bedre på ettermiddag). For å få mer ro på toget (til tross for at toget i seg selv bråker mye) har jeg valgt å sette meg i stillevognen på morgenen. Hva skjer med at folk som er syke og hoster/nyser gjennom hele turen velger å sette seg der? De som snakker, har nettbrett med full lysstyrke som lyser deg rett i øynene eller av alle ting snorker?! For ikke å nevne de som nærmest bruker deg som armlene eller dytter borti deg med albuen gjennom hele reisen? Sist, men ikke minst de som vekker deg når de setter seg ved siden av deg (slenger sekk/jakke borti deg, dytter med arm eller bein og tar over deler av plassen din)? Som dere sikkert kan forstå er jeg ganske lei dette nå, og forstår ikke hvorfor folk oppfører seg slik. Det skal være sagt at jeg sitter innenfor setet mitt uten å ta opp mer plass. Jeg håper at noen av disse uhøflige menneskene svarer
ajarRun Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 5 timer siden, LadyStarlight skrev: Jeg har lenge tenkt på å starte denne tråden her, da jeg pendler med tog fem dager i uken. Jeg er rett og slett overrasket over mangelen på folkeskikk når jeg tar toget, stort sett hver morgen (bedre på ettermiddag). For å få mer ro på toget (til tross for at toget i seg selv bråker mye) har jeg valgt å sette meg i stillevognen på morgenen. Hva skjer med at folk som er syke og hoster/nyser gjennom hele turen velger å sette seg der? De som snakker, har nettbrett med full lysstyrke som lyser deg rett i øynene eller av alle ting snorker?! For ikke å nevne de som nærmest bruker deg som armlene eller dytter borti deg med albuen gjennom hele reisen? Sist, men ikke minst de som vekker deg når de setter seg ved siden av deg (slenger sekk/jakke borti deg, dytter med arm eller bein og tar over deler av plassen din)? Som dere sikkert kan forstå er jeg ganske lei dette nå, og forstår ikke hvorfor folk oppfører seg slik. Det skal være sagt at jeg sitter innenfor setet mitt uten å ta opp mer plass. Jeg håper at noen av disse uhøflige menneskene svarer Folk generelt er lite hensynsfulle drittsekker. I dag var det ei kjerring med 300 varer som ikke lot meg gå foran henne (jeg hadde bare sjokolademelk), hva faen liksom? Hun må jo ha sett at jeg er en person som jobber, ikke noen som har tid til å velge ut 300 dagligvarer jeg vil ta, attpåtil hadde hun nerver til å plukke med seg flere varer etter at hun kom først i køen. Derfor forstår jeg ikke at du ikke kjøper hodetelefoner med aktiv støydemping. Jeg har Bose QC25, alle vogner, og steder er stillevogner for meg. Bortsett fra fly, hver jævla forpulte gang er det ei eller annen kjærring med nervøs blære som har bestemt seg for å sitte ved vinduet. Da må jeg våkne 3-17 ganger i løpet av flyturen på grunn av deres hensynsløshet. Jeg planlegger jo slik at jeg utnytter hele flyturen til å sove og sover like mye mindre om natten før jeg flyr, da funker det ikke når de ødelegger. Jeg skulle ønske O'Leary fikk det som han ville slik at det var gebyr for å gå på dass på fly, helst en sum som svir, slik at disse fjolsene må betale mer. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke setter seg ved midtgangen hvis de er så helvettes glad i dass på fly. Men tilbake til tog. Jeg tar tog relativt ofte og har aldri merket at jeg sitter i en stillevogn, og jeg antar det er slik for de fleste. Hvordan skal man vite om det? Stillevogner på tog er litt idiotisk, tog er jo gørrbråkete. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 30 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Folk generelt er lite hensynsfulle drittsekker. I dag var det ei kjerring med 300 varer som ikke lot meg gå foran henne (jeg hadde bare sjokolademelk), hva faen liksom? Hun må jo ha sett at jeg er en person som jobber, ikke noen som har tid til å velge ut 300 dagligvarer jeg vil ta, attpåtil hadde hun nerver til å plukke med seg flere varer etter at hun kom først i køen. Derfor forstår jeg ikke at du ikke kjøper hodetelefoner med aktiv støydemping. Jeg har Bose QC25, alle vogner, og steder er stillevogner for meg. Bortsett fra fly, hver jævla forpulte gang er det ei eller annen kjærring med nervøs blære som har bestemt seg for å sitte ved vinduet. Da må jeg våkne 3-17 ganger i løpet av flyturen på grunn av deres hensynsløshet. Jeg planlegger jo slik at jeg utnytter hele flyturen til å sove og sover like mye mindre om natten før jeg flyr, da funker det ikke når de ødelegger. Jeg skulle ønske O'Leary fikk det som han ville slik at det var gebyr for å gå på dass på fly, helst en sum som svir, slik at disse fjolsene må betale mer. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke setter seg ved midtgangen hvis de er så helvettes glad i dass på fly. Men tilbake til tog. Jeg tar tog relativt ofte og har aldri merket at jeg sitter i en stillevogn, og jeg antar det er slik for de fleste. Hvordan skal man vite om det? Stillevogner på tog er litt idiotisk, tog er jo gørrbråkete. Men du.. går du aldri på do på fly du da? Selv ikke om du skal fly til f.eks Australia? Spiser eller drikker du ikke heller på fly? Blir du ikke sulten og tørst? Anonymkode: 44ea3...184 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 6 timer siden, LadyStarlight skrev: Jeg har lenge tenkt på å starte denne tråden her, da jeg pendler med tog fem dager i uken. Jeg er rett og slett overrasket over mangelen på folkeskikk når jeg tar toget, stort sett hver morgen (bedre på ettermiddag). For å få mer ro på toget (til tross for at toget i seg selv bråker mye) har jeg valgt å sette meg i stillevognen på morgenen. Hva skjer med at folk som er syke og hoster/nyser gjennom hele turen velger å sette seg der? De som snakker, har nettbrett med full lysstyrke som lyser deg rett i øynene eller av alle ting snorker?! For ikke å nevne de som nærmest bruker deg som armlene eller dytter borti deg med albuen gjennom hele reisen? Sist, men ikke minst de som vekker deg når de setter seg ved siden av deg (slenger sekk/jakke borti deg, dytter med arm eller bein og tar over deler av plassen din)? Som dere sikkert kan forstå er jeg ganske lei dette nå, og forstår ikke hvorfor folk oppfører seg slik. Det skal være sagt at jeg sitter innenfor setet mitt uten å ta opp mer plass. Jeg håper at noen av disse uhøflige menneskene svarer Denne tråden finnes, med akkurat samme klagesangen, fra stillevogna. Jeg har lest den, og glemt den enda jeg ikke reiser med toget. Anonymkode: 8a8bb...158 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #6 Skrevet 9. april 2016 16 timer siden, LadyStarlight skrev: Jeg har lenge tenkt på å starte denne tråden her, da jeg pendler med tog fem dager i uken. Jeg er rett og slett overrasket over mangelen på folkeskikk når jeg tar toget, stort sett hver morgen (bedre på ettermiddag). For å få mer ro på toget (til tross for at toget i seg selv bråker mye) har jeg valgt å sette meg i stillevognen på morgenen. Hva skjer med at folk som er syke og hoster/nyser gjennom hele turen velger å sette seg der? De som snakker, har nettbrett med full lysstyrke som lyser deg rett i øynene eller av alle ting snorker?! For ikke å nevne de som nærmest bruker deg som armlene eller dytter borti deg med albuen gjennom hele reisen? Sist, men ikke minst de som vekker deg når de setter seg ved siden av deg (slenger sekk/jakke borti deg, dytter med arm eller bein og tar over deler av plassen din)? Som dere sikkert kan forstå er jeg ganske lei dette nå, og forstår ikke hvorfor folk oppfører seg slik. Det skal være sagt at jeg sitter innenfor setet mitt uten å ta opp mer plass. Jeg håper at noen av disse uhøflige menneskene svarer Jeg kan ikke svare deg, men jeg regner med det er som over alt ellers, de vil ha det stille, men ikke være stille selv. Jeg hater stillevognen på grunn av det du skriver her. Jeg er normalt stille, jeg snakker ikke, hoster ikke, bruker ikke data eller mobil, men jeg liker å lese. Men hver gang jeg blar (stille) i boken får jeg stygge blikk og "hysj", og det gidder jeg ikke. Jeg kjøper jeg meg heller plass i komfortavdelingen de gangene jeg tar toget. Men jeg håper du synes det er greit at jeg samtidig tar opp et annet tema i samme kategori. To venner og meg selv hadde kjøpt plass i komfortavdelingen, og satt rolig og snakket sammen. Samtalen var hverken høylytt eller påtreningende, men hun som satt ved siden av oss fikk ikke ro nok til å lese i boken sin. Først krevde hun at konduktøren skulle snakke til oss, og be oss slutte snakke, men da han nektet det, krevde hun å få byttet plass til et stillere sted i komfortavdelingen. Hun ville lese i fred og ro. Hun kunne blitt plassert i stillevognen, men der hadde hun bråkt for mye. Hvor skulle hun sitte for å få oppfylt sine ønsker? Poenget: mange har urealistiske forventninger om hvor stille det kan bli et sted der mange folk er samlet, stillevogn eller ikke. Noen vil hoste, noen som sover snorker, det blir lyd når noen blar i bøker eller aviser, og hvis de ikke kan lese bøker eller aviser, vil lyset fra nettbrettet forstyrre hvis de ikke demper belysningen. I stillevognen kan du forvente at folk ikke snakker, og ellers at de holder et normalt lavt støynivå. Er det stillere enn det må det regnes som en bonus! (Folk som hoster i ett burde holde seg unna toget generelt, men de bør i alle fall ikke sitte i stillevognen, der er vi enige) Anonymkode: 8a217...083 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #7 Skrevet 9. april 2016 Det jeg opplever mest av på stillevogn er utlendinger/turister som ikke vet hva en stillevogn er haha. Til tross for at det står "quiet zone" på skiltet. Ellers har jeg også opplevd nordmenn som har pratet høylytt i stillevognen. En annen ting som irriterer meg er de som skal klumpe seg sammen foran døra når de skal inn på toget, og folk skal ut. Jeg driter bare i de folka, og lemper kofferten min ut først. Om de får den på tærne får det være deres egen feil. iPader og sånn forstyrrer meg ikke. Ang lys har jeg med sovemaske for å sperre det ute om jeg skal sove. Anonymkode: 75bd8...857
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #8 Skrevet 9. april 2016 Stillesonen er jo opphevet i pendlerbeltet. Så jeg skjønner virkelig ikke problemet. Anonymkode: a8da6...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #9 Skrevet 9. april 2016 Ingen mennesker klarer vel å være 100 & stille heile tiden, heller... Anonymkode: 79d16...3a2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #10 Skrevet 9. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen mennesker klarer vel å være 100 & stille heile tiden, heller... Anonymkode: 79d16...3a2 Det forventes ikke at alle skal være 100% stille hele tiden i stillevogn heller. NSB har satt følgende trivselsregler. Sitat Trivselsregler Stillevognen er for deg som ønsker fred og ro på togturen. I denne vognen gjelder disse reglene: - Ikke snakk i telefonen - Sett deg i en annen vogn hvis du vil prate - Ikke bruk musikkspiller - Bruk gjerne datautstyr med touch Altså ingenting om bøker, aviser, nettbrett, eller naturlige lyder. Anonymkode: 8a217...083
Mis(s)Understood Skrevet 9. april 2016 #11 Skrevet 9. april 2016 Folk er nok veldig ulike mht. hvor lite/mye lyd de definerer som forstyrrende eller vekkende (for dem som gikk på først og som sover når passasjerene fra neste stasjon kommer på). Jeg sitter ofte i stillevognen på morgenen (om det er et ledig sete der), og med mobilen på 'stille' så leser jeg avisen og smådormer litt på vei innover mot byen. Jada, det hender noen ligger lett henslengt og snorker litt, - men det plager meg svært lite. Svært få skravler høylytt, og det er faktisk mye stillere enn i resten av toget. Jeg mener, det er et offentlig transportmiddel og det er passasjerer som skal både av og på noen ytterst få steder underveis (er ikke mange stans før endestasjonen). Like stille som på ditt private soverom vil det jo aldri bli, og hvem som helst kan klø litt i halsen og måtte komme med et lite host eller et nys underveis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå