AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Jeg har søkt mye rundt på nett og lest en del på nav. Det står at man oppfordrer foreldrene til å selv lage en avtale om bidrag, men kan man selv da bestemme at fra ikke skal betale noe bidrag. Jeg har blitt gravid med en venn, jeg ønsker ikke abort og han har sagt at det er greit at jeg beholder og at det da er mitt ansvar . Noe jeg ble glad for ! siden det er jeg som har mest penger ,orden og best betalt jobb av oss så har jeg sagt at jeg ønsker at han skal hjelpe meg med diverse ,men at han skal slippe å betale barnebidrag, men han er litt usikker på om man kan gjøre dette? eller er det slik at han må betale noe uansett hva vi avtaler ? Anonymkode: 42e09...5f3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt mye rundt på nett og lest en del på nav. Det står at man oppfordrer foreldrene til å selv lage en avtale om bidrag, men kan man selv da bestemme at fra ikke skal betale noe bidrag. Jeg har blitt gravid med en venn, jeg ønsker ikke abort og han har sagt at det er greit at jeg beholder og at det da er mitt ansvar . Noe jeg ble glad for ! siden det er jeg som har mest penger ,orden og best betalt jobb av oss så har jeg sagt at jeg ønsker at han skal hjelpe meg med diverse ,men at han skal slippe å betale barnebidrag, men han er litt usikker på om man kan gjøre dette? eller er det slik at han må betale noe uansett hva vi avtaler ? Anonymkode: 42e09...5f3 Nei, de fleste avtaler angående bidrag skjer privat. Dere kan fint bestemme at far ikke skal betale bidrag. Lykke til med beby :-) Anonymkode: 168fa...979 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 Barnebidra wr penger til barnet, ikke til en forelder. Når du vet at han er far, er du pliktig til å oppgi han som far på svangerskapsjournalen din. Han må bekrefte farskapet når barnet er født, fordi dere ikke er gift eller samboere. Nav vil dermed kreve inn bidrag fra han, til barnet, om det ikke foreligger en avtale mellom dere. Mange tror bidrag er penger til forelder, men det er penger til barnet. Forøvrig er Nav der for å svare på denne typen spørsmål. Anonymkode: e92a1...b35 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Barnebidra wr penger til barnet, ikke til en forelder. Når du vet at han er far, er du pliktig til å oppgi han som far på svangerskapsjournalen din. Han må bekrefte farskapet når barnet er født, fordi dere ikke er gift eller samboere. Nav vil dermed kreve inn bidrag fra han, til barnet, om det ikke foreligger en avtale mellom dere. Mange tror bidrag er penger til forelder, men det er penger til barnet. Forøvrig er Nav der for å svare på denne typen spørsmål. Anonymkode: e92a1...b35 Nav vil kun kreve inn bidrag dersom en av partene, den pliktige eller mottakeren, ber Nav om å gjøre det. Nav gjør ikke dette uoppfordret. TS, dere kan avtale akkurat det dere ønsker. Anonymkode: cd5ff...9db 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnebidra wr penger til barnet, ikke til en forelder. Når du vet at han er far, er du pliktig til å oppgi han som far på svangerskapsjournalen din. Han må bekrefte farskapet når barnet er født, fordi dere ikke er gift eller samboere. Nav vil dermed kreve inn bidrag fra han, til barnet, om det ikke foreligger en avtale mellom dere. Mange tror bidrag er penger til forelder, men det er penger til barnet. Forøvrig er Nav der for å svare på denne typen spørsmål. Anonymkode: e92a1...b35 Han har bekreftet farskapet hos jordmor . Så det er ikke et problem. Og vi HAR jo laget en privat avtale ... Anonymkode: 42e09...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har bekreftet farskapet hos jordmor . Så det er ikke et problem. Og vi HAR jo laget en privat avtale ... Anonymkode: 42e09...5f3 Du har laget en privat avtale som ikke er juridisk holdbar fordi den kolliderer med gjeldende lovverk. Anonymkode: e92a1...b35 1
Million Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 Det er avtalefrihet når det kommer til barnebidrag, og dere står fritt i å avtale at bidraget skal være null. Men.... er du sikker på at du virkelig vil avtale det? Det koster mer enn man tror å fostre opp et barn, altså, men du tjener kanskje veldig godt? Jeg synes faren bør delta økonomisk uansett, til en viss grad. Enkelte ting som f.eks. en barnevogn og barneseng, det kunne han jo godt vært med å spleiset på, som eksempel på en utgift iforbindelse med barnet. Om han ikke sitter og betaler faste bidrag hver måned, kan han delta på ting som koster litt nå og da. Er det planen deres? Det vil jo da bli slik at du må BE om penger hver gang det er noe, og det kan oppleves som masete og upopulært. Jeg synes ikke du skal frita far helt fra barnebidrags-ansvaret. Det koster mye penger å fostre opp et barn, som sagt, du kan komme til å angre deg dypt. Sett at du mister jobben for eksempel, eller blir uføretrygdet pga sykdom om to år?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 Dersom noe skulle skje med TS, så kan avtalen endres. Dersom bf på ett senere tidspunkt ikke ønsker å betale, men TS vil så kan TS dra til Nav så fikser dem det. Anonymkode: cd5ff...9db 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 Dere kan avtale bidraget til akkurat det beløpet dere ønsker. You choose. NAV blander seg ikke inn med mindre en av dere ber dem blande seg og hjelpe til med bidraget som koster rundt 860 kroner. Anonymkode: 3dd79...e7a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 Det kreves ikke barnebidrag før en av foreldrene ber om det, så dere kan fint avtale dere i mellom at han ikke betaler bidrag. Og dere kan begge endre på dette når som helst ved å be NAV fastsette bidrag. Anonymkode: b75d8...a93 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnebidra wr penger til barnet, ikke til en forelder. Når du vet at han er far, er du pliktig til å oppgi han som far på svangerskapsjournalen din. Han må bekrefte farskapet når barnet er født, fordi dere ikke er gift eller samboere. Nav vil dermed kreve inn bidrag fra han, til barnet, om det ikke foreligger en avtale mellom dere. Mange tror bidrag er penger til forelder, men det er penger til barnet. Forøvrig er Nav der for å svare på denne typen spørsmål. Anonymkode: e92a1...b35 Det hadde vært fint om slike som deg lot være å svare!! Det er så dumt når man ikke vet fakta! Anonymkode: c734f...9e5 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #12 Skrevet 8. april 2016 Takk for flere svar , da skjønner jeg det slik at vi kan gjøre som vi har tenkt med egen avtale . Ja mulig jeg angrer meg etterhvert om jeg skulle bli alvorlig syk eller noe. Men det får jeg i såfall ta da. TS Anonymkode: 42e09...5f3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #13 Skrevet 8. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnebidra wr penger til barnet, ikke til en forelder. Når du vet at han er far, er du pliktig til å oppgi han som far på svangerskapsjournalen din. Han må bekrefte farskapet når barnet er født, fordi dere ikke er gift eller samboere. Nav vil dermed kreve inn bidrag fra han, til barnet, om det ikke foreligger en avtale mellom dere. Mange tror bidrag er penger til forelder, men det er penger til barnet. Forøvrig er Nav der for å svare på denne typen spørsmål. Anonymkode: e92a1...b35 Hva i alle dager er dette for et dustete innlegg. Det virker som du har noen standardfraser du MÅ skrive i enhver tråd som dreier seg om barnebidrag. Har du i det hele tatt lest tråden? Da har du i så fall misforstått noe vesentlig. Anonymkode: 06b77...a5f 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #14 Skrevet 8. april 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for flere svar , da skjønner jeg det slik at vi kan gjøre som vi har tenkt med egen avtale . Ja mulig jeg angrer meg etterhvert om jeg skulle bli alvorlig syk eller noe. Men det får jeg i såfall ta da. TS Anonymkode: 42e09...5f3 Da kan avtalen endres. Nå er jo ikke de fleste ekser så hevngjerrige at de ikke ønsker å betale bidrag bundet av lov når man kommer i en slik situasjon. Her er dere jo i tillegg venner og ser ut til å ha et ryddig forhold. Om det likevel skulle bli et problem dersom du skulle havne i en uheldig situasjon så kan du ta kontakt med NAV. Anonymkode: 06b77...a5f
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #15 Skrevet 9. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnebidra wr penger til barnet, ikke til en forelder. Når du vet at han er far, er du pliktig til å oppgi han som far på svangerskapsjournalen din. Han må bekrefte farskapet når barnet er født, fordi dere ikke er gift eller samboere. Nav vil dermed kreve inn bidrag fra han, til barnet, om det ikke foreligger en avtale mellom dere. NAV krever ikke inn bidrag om mor ikke krever det, nei. Barnebidraget skal i utgangspunktet gå til barna, men mange mødre, spesielt de som saboterer samvær med far for å få to-tre ganger så høyt barnebidrag, bruker overskuddspengene på seg selv. Det er det liten tvil om. Anonymkode: ca7e8...61f
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #16 Skrevet 9. april 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for flere svar , da skjønner jeg det slik at vi kan gjøre som vi har tenkt med egen avtale . Ja mulig jeg angrer meg etterhvert om jeg skulle bli alvorlig syk eller noe. Men det får jeg i såfall ta da. TS Anonymkode: 42e09...5f3 Som en annen påpekte så kan dere endre avtalen underveis. Dere trenger ikke lage en avtale som varer i 18 år, men kan lage en tidsbestemt avtale for et år av gangen. Anonymkode: 3dd79...e7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå