Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må de plent gifte seg i kirka når kirka hører til kristen tro og er guds hus? kan de ikke gå en annen plass heller, hvorfor kan folk ikke bare respektere at andre har en tro, og at man trenger ikke å gå i mot kristen tro på trass. mann og mann , kvinne og kvinne i ekteskap har ikke noe med bibelen å kristen tro å gjøre.... 

Anonymkode: f52a6...2a4

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

de kan da være like mye kristene selv om de er homofile, jeg syntes det er kjempe flott at de kan gifte seg i krirken.. syntes det er sånne personer som deg, som ikke har noe med kristen tro å gjøre.. kristendom har ingen ting med hat mot mennesker å gjøre.

• Liker 17
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk bryr seg så mye la folk gifte seg...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, marleen skrev:

Skjønner ikke hvorfor folk bryr seg så mye la folk gifte seg...

trenger ikke gjøre d i kirken :P 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette er noe kirken i prinsippet bør få styre selv, men da bør kirken egentlig også kobles fullstendig fra staten (og nei, endringen fra statskirke til folkekirke er ingen total frikobling). Jeg er egentlig av den oppfatning at kirken bør miste hele vigselsretten, og at trossamfunn som da også styrer og finansierer seg selv kan holde seremonier som de selv kan avgjøre hvem som får ta del i.

Jeg kan synes det er bakstreversk, noe jeg også gjør, men å tvinge trossamfunn til å fravike det de mener er deres rette lære synes jeg er en litt merkelig øvelse så sant de "bare" begrenser privilegier og ikke rettigheter. Så kan man jo håpe de selv endrer praksis etter hvert, noe de også etter alt å dømme gjør, slik at man slipper problemet. Men å tilstå dem rett til å tviholde på egen tradisjonelle lære bør også innebære at de må klare seg selv.

Når jeg mener at vigselsretten kun bør ligge hos notarius publicus, da mener jeg for ordens skyld selvfølgelig at også likekjønnede par bør kunne gifte seg der. Så kan par som ønsker en religiøs seremoni i tillegg skaffe seg den der de ønsker, forutsatt at dette trossamfunnet også er villig til å holde den.

Anonymkode: 82e39...385

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De kristne tror på Gud og følger hovedsaklig Jesus. Jesus er hovedpersonen i hele troen.

Jesus var ikke mot homofile, så hvorfor skal ikke de homofile få gifte seg i kirken, som faktisk er et hus bygget for de som følger Jesus.Husk at Jesus skrev ikke bibelen. Det nye testamentet er skrevet av folk som ville kontrollere andre mennesker for makt.Jesus var et godt menneske og gode mennesker aksepterer homofile.

Anonymkode: 8ce1b...608

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må de plent gifte seg i kirka når kirka hører til kristen tro og er guds hus? kan de ikke gå en annen plass heller, hvorfor kan folk ikke bare respektere at andre har en tro, og at man trenger ikke å gå i mot kristen tro på trass. mann og mann , kvinne og kvinne i ekteskap har ikke noe med bibelen å kristen tro å gjøre.... 

Kan ikke homofile være kristne?

Anonymkode: e0676...83b

• Liker 2
Skrevet

Det finnes faktisk homofile kristne! Det er mange som gifter seg i kirken som ikke en gang tror på Gud. Hvor mange av de som gifter seg i kirken er jevnlige kirkegangere? De er velkommen.

Jeg kan være enig i av prester ikke skal tvinges til å vie homofile om de er imot det, men det er faktisk prester som er mer enn villig. 

Jeg tenker en bra løsning kan være at ingen prester blir tvunget til å vie homofile, men da må en finne en prest som er villig. Presten kan nekte, men man kan ikke nekte for vielsen i kirken.

Jeg ville ikke blitt viet av noen som mente at jeg ikke har rett til det, så jeg ser ikke noe problem i å finne prester som faktisk er villig. 

• Liker 2
Skrevet

Den norske kirke påstår seg å være et kristent kirkesamfunn som bygger sin teologi på Bibelen, og da kan ikke Den norske kirke vie par av samme kjønn, for det strider mot Bibelen. 

• Liker 6
Skrevet

Står en grei del dritt om homofili i Bibelen, så skjønner ikke hvorfor noen homofile vil gifte seg i kirken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett fra et kristent perspektiv, synes jeg det blir feil at homofile skal gifte seg i kirka. Ikke fordi jeg er imot homofile, men fordi at i et kirkelig bryllup gir presten, på vegne av Gud, sin velsignelse til ekteskapet. Da blir det galt at man som kirke skal velge å velsigne noe som så tydelig i Bibelen omtales som synd. 

For ordens skyld: det er ingen bred enighet innenfor kirken om homofili, men likevel er det altså i mine øyne galt å "bidra" til det. Homofile må selvsagt gjerne få gifte seg borgerlig :)

Anonymkode: a2b86...f08

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Den 08.04.2016 at 16.23, Boneli skrev:

de kan da være like mye kristene selv om de er homofile, jeg syntes det er kjempe flott at de kan gifte seg i krirken.. syntes det er sånne personer som deg, som ikke har noe med kristen tro å gjøre.. kristendom har ingen ting med hat mot mennesker å gjøre.

Hvor mye kan du om bibelen. Poenget er at homofili er synd. Hvorfor gifte seg kristlig når kristendommen er mot dette? Ser ikke logikken.. vennligst forklar.. hvorfor vil homofile gifte seg i kirka når kirken er basert ut i fra bibelen og er i mot homofili?...

Anonymkode: 55e76...978

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er fryktelig mye som er "synd" i følge Bibelen som kristne valgte å begynne drite i for mange, mange år siden, litt etter litt. Hvorfor er homofili verre enn alt det andre?

Anonymkode: b311e...a66

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett fra et kristent perspektiv, synes jeg det blir feil at homofile skal gifte seg i kirka. Ikke fordi jeg er imot homofile, men fordi at i et kirkelig bryllup gir presten, på vegne av Gud, sin velsignelse til ekteskapet. Da blir det galt at man som kirke skal velge å velsigne noe som så tydelig i Bibelen omtales som synd. 

For ordens skyld: det er ingen bred enighet innenfor kirken om homofili, men likevel er det altså i mine øyne galt å "bidra" til det. Homofile må selvsagt gjerne få gifte seg borgerlig :)

Når det er prester som vil vie homofile så mener jeg at kirken skal være åpent for det. Om en prest ikke vil vie homofile, så betyr ikke det at alle i kirken skal måtte være med på å diskriminere en hel minoritet.

Jeg så et intervju av en prest fra Trondheim som sa at hun ville vie homofile og at hun gledet seg til at det ble lovlig, hun hadde før måttet si nei til homofile par, ikke fordi hun ikke ville selv.

Jeg kan respektere at en prest sier nei, men hva enkelt personer mener skal ikke dominere hva andre vil gjøre. Hvis den norske kirken ikke kan la være å diskriminere så syntes jeg at de kan slutte å få penge støtte fra staten. Men nå har folket talt, og folket vant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye kan du om bibelen. Poenget er at homofili er synd. Hvorfor gifte seg kristlig når kristendommen er mot dette? Ser ikke logikken.. vennligst forklar.. hvorfor vil homofile gifte seg i kirka når kirken er basert ut i fra bibelen og er i mot homofili?...

Anonymkode: 55e76...978

Tar de kristne alt i bibelen seriøst? Det er mye tull i bibelen som folk bare ignorerer. 

Hva kan DU om bibelen? Den må selfølgelig tolkes, slik har det alltid vært. Bibelen sier også at størst av alt er kjærligheten. 

Homofili er faktisk ikke nevnt så veldig mye i bibelen, og Jesus sa aldri noe om homofili. Og det er Jesus som da er grunnen til hele kristendommen. 

Bibelen må tolkes for sin tid. Eller skal vi steine folk som er utro?

Anonymkode: 7e7d6...56f

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke homofile skal gifte seg i kirken, så synes jeg heller ikke at de som har skilt seg skal gifte seg på nytt i kirken. Ekteskapet er ment til å være evig og ikke noe man skal gi opp.

Dessuten så bør de som også er mot homofilt ekteskap droppe svinebiffen til middag. For det står i bibelen at de skal gå til grunne når svin blir spist. Og ikke ha sex med en jomfru, med mindre du skal gifte deg med henne.

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, Stormborn88 skrev:

Hvis ikke homofile skal gifte seg i kirken, så synes jeg heller ikke at de som har skilt seg skal gifte seg på nytt i kirken. Ekteskapet er ment til å være evig og ikke noe man skal gi opp.

Dessuten så bør de som også er mot homofilt ekteskap droppe svinebiffen til middag. For det står i bibelen at de skal gå til grunne når svin blir spist. Og ikke ha sex med en jomfru, med mindre du skal gifte deg med henne.

At Den norske kirke ikke etterlever Bibelens forbud mot gjengifte forandrer ikke på at når dette kirkesamfunnet påberoper seg Bibelen som grunnlag for sin lære, så må denne læren følges. Tvert imot undergraver jo enda et brudd med Bibelens lære Den norske kirkes troverdighet som kristen organisasjon. Hvert eneste brudd undergraver dens troverdighet. Løsningen er selvsagt ikke at Den norske kirke i enda et teologisk spørsmål bryter med Bibelens lære, men at DNK forandrer sin ekteskapspraksis slik at gjengifte ikke tillates.

Bibelen sier ikke at det er greit å ha sex med noen man skal gifte seg med en gang i framtiden. Den sier det bare er lov med sex med den man er gift med.

Forbudet mot å spise svin står i Moseloven, og Moseloven sier at den bare gjelder for jødene. Det samme sier Det nye testamentet. Derfor tar du feil når du tror at alt som står i Bibelen gjelder alle mennesker. 

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, Chiyo skrev:

Om en prest ikke vil vie homofile, så betyr ikke det at alle i kirken skal måtte være med på å diskriminere en hel minoritet.

Du har rett i at homofile er en minoritet, men det er også de pedofile, så minoritet-argumentet ditt er ikke holdbart.

Diskriminerings-argumentet ditt er heller ikke holdbart da homofile ikke blir diskriminert selv om de ikke får lov til å gifte seg med en av samme kjønn, for det får heller ikke de heterofile. Både heterofile og homofile får gifte seg med en av ulikt kjønn. De har således like rettigheter, og likebehandling er ikke diskriminering. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Testosteron skrev:

Du har rett i at homofile er en minoritet, men det er også de pedofile, så minoritet-argumentet ditt er ikke holdbart.

Diskriminerings-argumentet ditt er heller ikke holdbart da homofile ikke blir diskriminert selv om de ikke får lov til å gifte seg med en av samme kjønn, for det får heller ikke de heterofile. Både heterofile og homofile får gifte seg med en av ulikt kjønn. De har således like rettigheter, og likebehandling er ikke diskriminering. 

Først, ikke sammenlign pedofile og homofile... det er ingen likhet.

For det andre så diskrimineres ikke pedofile når det kommer til ekteskap. De kan ikke gifte seg med småbarn, men det er ikke lovlig for noen. 

Dessuten er det helt utrolig teit å si at homofile ikke diskrimineres mer enn heterofile fordi heterofile ikke får gifte seg med noen av samme kjønn heller. Forstår du hva det vil si å være heterofil???
Det er ikke et argument å si at man ikke diskrimineres fordi hvis andre valgte å gjøre det samme så hadde de blitt behandlet på samme måte. Jeg skjønner ikke logikken din i det hele tatt. 

Anonymkode: 7e7d6...56f

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...