Gå til innhold

Spesi av Naboen som klipper halve hekken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år tilbake spurte min nabo vegg i vegg om vi skulle dele på en 4 meter tujahekk. Han skulle kjøpe inn plantene og plante dem, vi skulle dele på prisen (som endte på 175 kr hver). 

Han sa tydelig at han ønsket at hekken skulle vokse til vinduene våre i 2.etg. Nå har det gått noen år og hekken er høy (og fin). 

Jeg ser nå at han har klippet sin del av høyden på sin side. Det betyr at på hans side av hekken er hekken 30 cm lavere enn på min side. Det ser  ut som to naboer som ikke er på talefot. 

Han er sikkert sur fordi jeg aldri har klipper hekken, men han kunne bare tatt en prat med meg istedet for slik passiv aggresjon. 

Tenker jeg i vår skal late som ingenting og klippe hekken skikkelig ned sånn at den blir jevn over det hele, som svar på tiltale.

Barnslig? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, barnslig.

Mn hvis du ØNSKER å ha en nabo du ikke er på talefot med er det OK.

Det er vanlig å klippe en grensehekk på hver sin side . Du skal ikke gå inn på naboens eiendom.

Anonymkode: a4978...e6e

• Liker 6
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, barnslig.

Det er vanlig å klippe en grensehekk på hver sin side . Du skal ikke gå inn på naboens eiendom.

Mener du det er vanlig å klippe halve toppen på hekken? Man trenger ikke gå inn på naboeiendommen for å klippe toppene jevnt. Vil si at det faktisk er vanskeligere og mer tidkrevende å passe på at man ikke klipper mer enn halvparten. Forventer selvsagt ikke at han skal klippe selve hekken på min side. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, barnslig.

Det er det da slett ikke. Hvor bor du, og hva slags nabolag er dette? :klo:

Normalen er å rusle bort til naboen, ringe på døra (om h*n ikke er å treffe ute) og si at nå har jeg lyst til å klippe hekken. Og typisk tilbyr en seg da å ta rubb og rake. Enten takker naboen ja, eller så takker naboen nei. Og neste gang er det naboen sin tur til å klippe. Slike hekker må klippes både titt og ofte, så om en bytter på er det til mindre bry.

Dette blir som snømåking: en deler på, og den naboen som har mest energi pga helse, alder og jobbsituasjon ender opp med mesteparten av jobben. Og sånn skal det være, for den som er ung nå vil snart bli gammel og trenge samme godviljen.

Anonymkode: f7b4b...ea0

• Liker 1
Skrevet

Her klipper vi hver vår halvdel, om vi klipper så tar vi så langt inn til naboen som mulig, hekken er veldig bred. Andre ganger klipper naboen inn på "vår" del. Ingen problemer, kunne ikke falt meg inn å krangle med naboen om hekken! Men vi har et supert forhold, bytter stadig stauder, løker og andre buskvekster. 

Gjest Dorey
Skrevet

Vi klipper også hver vår halvdel av hekken. 

Skrevet
3 timer siden, Kvalitet skrev:

For noen år tilbake spurte min nabo vegg i vegg om vi skulle dele på en 4 meter tujahekk. Han skulle kjøpe inn plantene og plante dem, vi skulle dele på prisen (som endte på 175 kr hver). 

Han sa tydelig at han ønsket at hekken skulle vokse til vinduene våre i 2.etg. Nå har det gått noen år og hekken er høy (og fin). 

Jeg ser nå at han har klippet sin del av høyden på sin side. Det betyr at på hans side av hekken er hekken 30 cm lavere enn på min side. Det ser  ut som to naboer som ikke er på talefot. 

Han er sikkert sur fordi jeg aldri har klipper hekken, men han kunne bare tatt en prat med meg istedet for slik passiv aggresjon. 

Tenker jeg i vår skal late som ingenting og klippe hekken skikkelig ned sånn at den blir jevn over det hele, som svar på tiltale.

Barnslig? 

At det ser ut som to naboer som ikke er på talefot er din tolkning av situasjonen. Jeg ville aldri tenkt det, jeg ville tenkt at ene naboen ikke har hatt tid å klippe sin del enda, eller at han ikke bryr seg. Jeg ville ikke tenkt konflikt i det hele tatt. 

Og jeg synes ikke du skal tillegge ham å være sur, men dessverre er det en ting vi ofte gjør, tillegger andre følelser de slett ikke har. Det er tydelig at du reagerer i denne situasjonen, men det er slett ikke sikkert at naboen gjør det.  

Anser du det virkelig som passiv aggresjon at han klipper hekken på sin side? Tanken ville aldri falt meg inn engang. Vi avtaler aldri med naboen når vi skal klippe den felles hekken, det blir gjort alt ettersom det passer oss, eller ham. 

Og om du var min nabo og klipte hekken fint og jevnt ned så ville jeg ikke tenkt annet enn: å, naboen klipte hekken, så flott det ble! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde gått forbi husene deres, og ikke kjent dere, så hadde jeg bare antatt enten:

1) Den som begynte med arbeidet, måtte utsette det for en stund da viktigere arbeid kallet (hente barn eller lignende).

2) Samarbeidspartneren dens har ikke hatt tid til å ta sin del enda.

Hadde ikke tenkt mer over det enn som så.

Anonymkode: 68c9c...010

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den Friday, April 08, 2016 at 16.02, Kvalitet skrev:

Barnslig? 

Klipp din del. Er vanlig. Tujahekk krever litt arbeide. Så om du deler en hekk, så gjør ditt. Vi har samme lengde,men vi begge passer på.

Anonymkode: d33af...900

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naboen klipper og steller hekken på begge sider.
Det er deres hekk, og da får de ta stellet med den også.  ;)

Det høres sikkert ut som om jeg er en skikkelig vriompeis, men da naboen plantet hekken (uten å snakke med oss først) tok vi det som en selvfølge at de selv sto for vedlikeholdet.

Anonymkode: 7deb2...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...