Gå til innhold

Hva gir du hunden din å spise?

Anbefalte innlegg

Gjest Klaveret
Skrevet

Jeg lurer på hva folk flest gir hunden sin å spise? Og hvor mange måltider per dag?                                                      Hos meg får hunden tre måltider om dagen. Dvs, han har alltid tørrfor tilgjengelig. Har brukt for kun fra veterinær, men etter å ha studert innholdet i foret og sammenlignet vil han fra nå få "vanlig butikkfor".I tillegg får han kyllingfilet, kjøttdeig av kylling og kalkun, hvit fisk og middagsrester dersom det er lite krydret og lite fett i. Han får daglig dentastix. Som godbit bruker vi kokt skinke, kalkunpølsebiter etc. Han får også en del tørrfisk, men ikke daglig. Vann er forresten et kapitell for seg selv :) Han er utrolig kresen og drikker ikke om vannet har stått over natten. Jeg tror noe sv det beste han vet er iskaldt nytappet vann :)Hva spiser DIN hund?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trener mye med min hund, så jeg har løst det på følgende måte:

Jeg veier opp 100g tørrfor (Orijen), også lager jeg til fire boller av Vom & Hundemat som jeg moser og har i tube. Tørrfor bruker jeg til vanlig trening hjemme og på tur, V&H på tube som ekstra god belønning når han har gjort noe ekstra bra. Det som er igjen av alt dette når kvelden kommer får han som kveldsmat.

Bortsett fra det så varierer jeg disse tingene med andre typer tørrfor samt leverpostei, pølse, kjøtt, pålegg, våtfor osv som belønning på trening og konkurranser.

Som kos utenom får han kraftbein og brødskalker. :)

Skrevet (endret)

Min hund fikk (som din) før en del "smaksprøver" av middagsrester fra oss. Pølser, kylling, koteletter, poteter og ris, alt mulig som en hund kan spise. Dette medførte at hunden ble overvektig, så fra nyttår tok jeg meg sammen og innførte totalstopp på menneskemat. Hun har også byttet tørrfôr fra Orijen (canadisk, med mye kjøtt i) til Royal Canine Sterilized (hun er kastrert). Dette nye fôret skal kalorimessig ta hensyn til at hun er kastrert, altså et slankefôr, da kastrerte hunder trenger ofte spesialfôr fordi de har lett for å bli overvektige og legger fort på seg.

Min hund burde veid rundt 8-8½ kg, men veier nå 11½ kg. "God og rund familiehund" som sønnen min pleier å si.

Etter at vi innførte stopp i menneskemat-smaksprøver og mating, har hun gått ned en halvkilo. Det synes jeg er lite, på tre måneder.

Hun får tørrfôr i skålen sin, en porsjon morgen og en porsjon kvelden. Fri tilgang til fôr hadde medført en smellfeit bikkje som knapt kunne gå selv, hun er så glupsk og alltid skrubbsulten. Det gis bare nok tørrfôr til at det dekker såvidt bunnen i fôrskålen, og kontrollveiinger av maten (stikkprøver) viser at det er i nedre del av skalaen ifht den mengden (i gram) som anbefales på fôrsekken for en hund på hennes størrelse. Så hvorfor hun fremdeles er såpass overvektig skjønner jeg ikke. Det tar kanskje tid å gå ned når de går på spesialfôr?

Jeg byttet fra Orijen til Royal Canine, da en venninne med hunder klaget over at hennes hunder la på seg med en gang hun begynte på Orijen, og fortsatte å være tykke. Hun hadde da byttet til Royal Canine Sterilized, og fått sine to hunder ned i vekt med det. Så jeg tenkte at det kanskje var Orijen som var skyld i at hunden min var såpass overvektig og byttet, jeg også, etter å ha brukt Orijen i 4 år eller noe slikt. Men jeg er skuffet over at min hund ikke har gått ned mer på disse månedene siden nyttår.

Endret av Million
Gjest økonomifrue
Skrevet
9 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg trener mye med min hund, så jeg har løst det på følgende måte:

Jeg veier opp 100g tørrfor (Orijen), også lager jeg til fire boller av Vom & Hundemat som jeg moser og har i tube. Tørrfor bruker jeg til vanlig trening hjemme og på tur, V&H på tube som ekstra god belønning når han har gjort noe ekstra bra. Det som er igjen av alt dette når kvelden kommer får han som kveldsmat.

Bortsett fra det så varierer jeg disse tingene med andre typer tørrfor samt leverpostei, pølse, kjøtt, pålegg, våtfor osv som belønning på trening og konkurranser.

Som kos utenom får han kraftbein og brødskalker. :)

Jeg er nysgjerrig, hva slags tube? Hvordan lager du den? 

Jeh vil gjerne ha tips!

Skrevet

Samojeden vår får tørrfôr to ganger daglig. I dette får hun gjerne iblandet egg, rått kjøtt, grønnsaker, fiskeolje, etc. Hun får også margbein, fiskehoder og annet avskjær fra slakteren, men ikke hver dag. Da reduserer vi naturligvis mengden av annen mat. Vi skulle gjerne gitt mer råfôr, men det er vanskelig å få til med liten fryser. 

Skrevet

Tørrfor fra Eukanuba, Agility & Jogging, to ganger om dagen, gjerne med noe våtfor i, og noen ganger også matrester hvis vi har noe som ikke er krydret eller salt. Hun er ikke særlig matglad, så det er litt vanskelig å få i henne nok mat, derfor valgte vi tørrfor med litt høyere energiinnhold :)

Skrevet
1 time siden, økonomifrue skrev:

Jeg er nysgjerrig, hva slags tube? Hvordan lager du den? 

Jeh vil gjerne ha tips!

Jeg har kjøpt tube av typen som de bruker på f.eks campintur. F.eks sånne:

http://www.ebay.com/itm/2-Pack-of-Food-Squeeze-Tubes-Great-for-Camping-Hiking-/250669451858?hash=item3a5d104a52:m:mtyE1v8ASWIfTSy1HxYmGOw

(Jeg har en litt annen variant, de på bildet er større).

Så tiner jeg V&H-boller i mikroen, skviser dem med en gaffel og fyller i tuben. Kan selvsagt også fylles med annet - kjøttdeig, leverpostei, våtfor osv.

Skrevet

Våre får Apetitt tørrfôr to ganger om dagen. Blander det med vann, siden den eldste tømmer vannskåla så fort hun får sjansen, mens de to andre ikke et så interessert. 

Blander av og til med litt vom, ellers blir det lunsjpakker/våtfor når vi er ute med de

Ellers får de gulrøtter og griseører. 

AnonymBruker
Skrevet

Vom med iblandet tørrfôr to ganger daglig. 

Hunden spiser for lite og går ned i vekt hvis hun bare får tørrfôr. Slet med å få henne opp i vekt som unghund før jeg begynte med vom.

Jeg har råd til det og jeg ser at hun liker maten (og det synes jeg handler om livskvalitet for hunden), så da fortsetter jeg med det. :)

Anonymkode: 9f153...04e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...