Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier en bolig jeg har nedbetalt og skal kjøpe meg oppover. Jeg har spart midler til dette, så trenger i utgangspunktet ikke lån.

Har bl.a penger på bsu, men kan spare der i 3 år til. Med det jeg nå har på bsu, har jeg akkurat til den nye boligen. Men bør jeg heller ta opp lån på 320.000 kr (det som vil stå på bsu om jeg sparer 3 år til) sette det på avdragsfritt og innfri hele lånet etter de 3 årene jeg ikke kan spare i bsu lenger?

Evt. andre bedre eller mer lønnsomme forslag tas i mot med takk! :)

Anonymkode: 7b6c6...16a

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer helt an på hvordan din øvrige økonomi ser ut, hvordan du ønsker å disponere pengene dine - betale lån eller ha økonomisk frihet det må du nesten gi oss info om om du ønsker råd. 

Anonymkode: 19b14...3d5

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer helt an på hvordan din øvrige økonomi ser ut, hvordan du ønsker å disponere pengene dine - betale lån eller ha økonomisk frihet det må du nesten gi oss info om om du ønsker råd. 

Anonymkode: 19b14...3d5

Det mest lønnsomme.

• Liker 1
Skrevet

Blir ikke egentlig spørsmålet her om rentene fra BSU-kontoen blir mer lønnsomt over 3 år enn den ekstra utgiften det økte lånet medfølger med tanke på avdrag?

Eks: For boliglån ung i Nordea er nå effektiv rente på 2,57% om jeg ikke tar helt feil. Og renten for en BSU konto i samme bank er på 3,40%. I et slikt tilfelle vil du vel faktisk spare penger på å ta opp det ekstra lånet for å så om 3 år bruke hele BSU kontoen på å nedbetale deler av lånet. Spesielt hvis du faktisk kun betaler rentene på lånet? Nå kan jo riktignok renten for lånet øke i perioden også.

Jeg ville personlig tatt kontakt me din veileder i banken å fått et møte (evt nettmøte) med de for å forklare situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Spar på BSU så lenge du kan. Får jo trukket fra på skatten. 

Jeg skal sprette BSU nær den høye renta forsvinner med min økende alder.

Anonymkode: 7cf21...f86

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier en bolig jeg har nedbetalt og skal kjøpe meg oppover. Jeg har spart midler til dette, så trenger i utgangspunktet ikke lån.

Har bl.a penger på bsu, men kan spare der i 3 år til. Med det jeg nå har på bsu, har jeg akkurat til den nye boligen. Men bør jeg heller ta opp lån på 320.000 kr (det som vil stå på bsu om jeg sparer 3 år til) sette det på avdragsfritt og innfri hele lånet etter de 3 årene jeg ikke kan spare i bsu lenger?

Evt. andre bedre eller mer lønnsomme forslag tas i mot med takk! :)

Du bør trolig ta opp det lånet, og fortsette med BSU. Som @Kjetil.. sier over her, kan det være mer lønnsomt bare regnet i renter. I tillegg får du 5000,- i skattefradag pr år i tre år om du sparer maksbeløpet på 25000,-.

5000,- i skattefradrag tilsvarer en rentedifferanse mellom lån og sparing på ca 1,56% (med utgangspunkt i 320.000,-) pr år, dvs at lånet kan ha en rente på 1,56% mer enn avkasningen på BSU kontoen. Dette er grovt regnet, og tar ikke hensyn til at BSU kontoen starter med lavere beløp, eller ulikheter på forrentingen (Konto forrentes vanligvis pr år, mens lån pr mnd)

Skrevet

Boliglånsrenten er 1.90% bsu er 3.5%, mao bør du beholde bsu kontoen også etter at du ikke får satt inn mer på den.

Skrevet
19 minutter siden, prt90 skrev:

Boliglånsrenten er 1.90% bsu er 3.5%, mao bør du beholde bsu kontoen også etter at du ikke får satt inn mer på den.

Det er 3 år frem i tid, og ny avgjørelse kan da tas. Slik jeg leser reglene kan du også bruke BSU konto til å betale renter på boliglån, altså ta uttak over flere år så lenge det brukes til bolig(lån), også rentene. Om du får beholde renten i BSU etter fylte  33 år, kan du da bruke rentene i BSU til å Betale renter på boliglån og fremdeles gå i pluss.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer veldig på at jeg brukte opp min BSU ved første boligkjøp. Syns det er fornuftig i dagens situasjon med lave lånerenter å ta opp et lån, med et så lavt lån kan du sikkert få lån i f eks Skandiabanken der de vel har færre gebyrer enn mange andre banker ? For etableringsgebyr osv må jo med i regnestykket.

Anonymkode: 00578...c25

Gjest Sisti
Skrevet

Behold BSU hvis banken godtar det. Helt klart mest lønnsomt! 

Skrevet

Ta opp lån. Det er ikke noe mål å ikke ha boliglån eller studielån. Det er bare dyre lån (billån, forbrukslån, kredittgjeld) man bør kvitte seg med fortest mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...