Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2004 #1 Skrevet 23. oktober 2004 I en barnehage her mener de at ungene ikke skal være ute når det er mer enn tre minus grader. De har også faste leggetider for barna som skal sove, fra tolv til kvart på to! Uansett om det skulle ta dem en halv time eller lengre å få ungen til å sove, så er dette faste leggetider og stå opp tider. Jeg reagerer litt på dette, er det noen som har noen tanker omkring denne praksisen? Hvor jeg kommer fra så har vi ungene ute i ganske mange minus grader, jeg mener også at man må ta individuelle hensyn til når eller hvor lenge ungen skal sove, det handler vel om rutinene hjemme også. En unge som får sove for lite har det jo ikke bra. Om man bare har barnet i barnehagen to-tre dager i uken, så kan jo barnet lett bli i "ubalanse" om barnehagens praksis er annerledes enn hjemme. Blir det riktig å "tvinge" barnet inn i en rutine som passer barnehagen? Håper på svar
Gjest Madam Felle Skrevet 23. oktober 2004 #2 Skrevet 23. oktober 2004 Angående individuelle hensyn med tanke på leggetider, er og blir komplett umulig med mange barn i barnehagen. Hva omd en ene sover da, og noen andre da? Når skal de kunne gå ut? Finne på ting og tang? Skal de liksom bare sitte inne, og vente til alle barna har våknet? Da er det opp til foreldrene å styre inn rutinene til barnehagen sin rutine. For en kan ikke forvente, at barnehagen skal stille seg inn på alle barna sine rutiner.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2004 #3 Skrevet 23. oktober 2004 Det er jeg ikke enig i! Et barn som vanligvis sover to timer hjemme, kan lett havne i den situasjonen at den ikke (pga kapasitet osv) sovner før nærmere ett. Dvs at den bare får sove tre kvart. Når en barnehage har et tilbud på en, to, tre osv dags plass for ungene, så kan det jo ikke være riktig at ungene skal tvinges inn i en rutine som passer barnehagen, når de alikevel er der en veldig liten del av sin tid. Det finnes jo også tydelige resultater på hva som skjer med unger som ikke får sovet nokk!?
Gjest Lykke Skrevet 23. oktober 2004 #4 Skrevet 23. oktober 2004 Sånn var det i barnehagen jeg hadde praksis i også. Noe som er nødvendig i en stor barnehage,i og med at det ikke er en voksen per barn Så jeg er enig i Madam Felle sitt svar.
Gjest Lea Skrevet 23. oktober 2004 #5 Skrevet 23. oktober 2004 Det er nok vanlig med faste sovetider i barnehagen. Faktisk må det være sånn for å få ting til å gå rundt. Når det gjelder temperaturer, så er det vel en eller annen regel, men jeg husker ikke helt hvordan det var. Men jeg er ganske sikker på at det gjaldt en lavere temperatur enn -2. Om barna er veldig små eller om det er mye forkjølelse i perioder, så er det ofte slik at noen eller alle holder seg innendørs når det er kaldt.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2004 #6 Skrevet 23. oktober 2004 Jamen jeg forstår ikke at man kan gjøre det mot barn, deres klokker er jo helt individuelle... Greit sikkert at de legges til samme tid, men at de skal vekkes og ikke få være uthvilte, det synes jeg virker helt snodig, her burde jo b hagen innrette seg, det kan jo faktisk ødelegge hele dagen både til barnet og familien! Er det mulig at det bare skal være slik, av hensyn til barnehagen??????
Gjest Lykke Skrevet 23. oktober 2004 #7 Skrevet 23. oktober 2004 Det er jo ikke bare av hensyn til barnehagen,men også av hensyn til de andre barna som går der! Skal 15 barn måtte være inne og vente på at en eller to andre skal våkne?
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2004 #8 Skrevet 23. oktober 2004 Hva omd en ene sover da, og noen andre da? Når skal de kunne gå ut? Finne på ting og tang? Skal de liksom bare sitte inne, og vente til alle barna har våknet? En annen b hage her gjør det slik at ungene deles opp i tre grupper, små, mellom og store. De små er som oftest i barnehagen, nettopp pga dette sove styret! De mellomste og de store drar mest på tur, og alt innrettes best mulig etter alder og naturlige rutiner for ungene! Det synes jeg høres bra ut!!! Mange barnehager legger også ungene ute og bruker baby sitter aktivt!
Gjest Lykke Skrevet 23. oktober 2004 #9 Skrevet 23. oktober 2004 En annen b hage her gjør det slik at ungene deles opp i tre grupper, små, mellom og store. De små er som oftest i barnehagen, nettopp pga dette sove styret! De mellomste og de store drar mest på tur, og alt innrettes best mulig etter alder og naturlige rutiner for ungene! Det synes jeg høres bra ut!!! Vi har også slike aldersgrupper i barnehagen,men det er faste sovetider uansett.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2004 #10 Skrevet 23. oktober 2004 Vi har også slike aldersgrupper i barnehagen,men det er faste sovetider uansett. Men mener du at det er riktig at unger skal sove for lite, slik at de får en dårligere dag? Det er endel foreldre som plages med dette. Som sagt greit at de legges samtidig, men skal de vekkes slavisk til et klokke slett selv om både ungen og foreldre sier ifra om at ungen trenger mer søvn?????
Gjest Lykke Skrevet 23. oktober 2004 #11 Skrevet 23. oktober 2004 Men mener du at det er riktig at unger skal sove for lite, slik at de får en dårligere dag? Det er endel foreldre som plages med dette. Som sagt greit at de legges samtidig, men skal de vekkes slavisk til et klokke slett selv om både ungen og foreldre sier ifra om at ungen trenger mer søvn????? Nei,jeg mener ikke det er riktig at de skal sove for lite. Men ser jo at det er nødvendig med faste sovetider i store barnehager,rett og slett for å få rutinene til å fungere. Er enig i at barna skulle ha fått sove til de våkner fordi de er uthvilte,men desverre så lar det seg ikke gjøre i barnehagen.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2004 #12 Skrevet 23. oktober 2004 For meg virker det både utrolig å absurd! Det med nok søvn kan være ganske alvorlig for utvikling og mange andre faktorer for et lite barn. Forstår ikke at det er hverken mulig eller forsvarlig å ha slike regler i et land som Norge!
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2004 #13 Skrevet 23. oktober 2004 Det er jo ikke bare av hensyn til barnehagen,men også av hensyn til de andre barna som går der! Skal 15 barn måtte være inne og vente på at en eller to andre skal våkne? Legge ungene ute? Bruke baby sitter?
Gjest Lykke Skrevet 23. oktober 2004 #14 Skrevet 23. oktober 2004 Legge ungene ute? Bruke baby sitter? I vogn mener du? Hos oss sover de ikke ute i vogn på grunn av støy fra de andre barna. Og det er alltid en av de voksene som hviler inne på rommet sammen med barna mens de sover.
Dina Skrevet 23. oktober 2004 #15 Skrevet 23. oktober 2004 Når det gjelder temperaturer, så er det vel en eller annen regel, men jeg husker ikke helt hvordan det var. Men jeg er ganske sikker på at det gjaldt en lavere temperatur enn -2. Her i Trøndelag tror jeg kuldegrensen for å være ute går på ca 10 minus.....
*Lillian* Skrevet 23. oktober 2004 #16 Skrevet 23. oktober 2004 Jeg jobber i barnehage. Vi har faste leggetider (cirkatider), men barna får sove så lenge de vil eller foreldrene ønsker. Men når barna starter i barnehagen sier vi til foreldrene at det er enklest om de prøver å lage leggerutinene hjemme til ca samme tidspunkt som vi har. Vi pleier vanligvis å legge barna mellom kl 11 og 12. Etter lunsjen altså. Vi har aldri hatt noen foreldre som har klaget på det. Men vi vekker da ikke barna om foreldrene forteller at de kan sove så lenge de vil, barna må jo få den søvnen de trenger. Angående kuldegrense, så sover barna i vår barnehage ute hele vinteren, så lenge det ikke er 15 spek såklart. Voksipose og varme klær som ull og luer osv er da en selvfølge. De barna som ikke har voksipose må sove inne på den kaldeste delen av vinteren. Hvis det er noen barn som er vant med å legge seg senere enn 11-12, eller tidligere for den saks skyld, så prøver vi å venne dem til å legge seg litt tidligere/senere i barnehagen. Dette venner de seg alltid til veldig fort. Vi kan ikke drive og legge barn fra klokken er 10 om morgenen til klokken er 14 på ettermiddagen, for da vil vi aldri klare å få gjort noen organiserte aktiviteter med alle. Det er slik det er, det er et hardt liv å ha barn i barnehage
jolie Skrevet 24. oktober 2004 #17 Skrevet 24. oktober 2004 Legge ungene ute? Bruke baby sitter? Hvordan kan man vite på forhånd hvilke unger som akkurat den dagen kommer til å sove lite og må legges ute i vogn? Og alle ute i vogn er meget uaktuelt. Tar veldig mye lengre tid å legge i vogn enn inne. Det skal has på masse klær, ut med voksi og skinn og dyner og pledd og og og. At man slavisk skal vekke barn til visse tidspunkt er vel ikke nødvendig. Det var i alle fall ikke det der jeg jobba. Men kanskje er det ikke muligheter i andre bhg å la noen sove mens andre kles på, pga rominndeling etc. Og en sovekjernetid er absolutt nødvendig i en bhg. Tenk hvordan det blir om A, B, og C skal sove 9-10 og 13-15. D, E og F skal sove 12-14. Mens lille G skal sove 10-11 og 14-16. Da blir det bare legging hele dagen på personalet. Og de må inn på rommet der noen sover for å legge de andre. Også vekker de små kanskje hverandre. Og når skal de få tid til fellesaktiviter? Turer? Tegning og maling? Samlingsstunder? De som er så små at de trenger to dupper iløpet av en dag synes jeg skal få det i begynnelsen. Hos oss var vi veldig fleksible i starten på året, men justerte de barna med tidlige dupper et par minutter hver dag. Til slutt holdt også de ut til over lunsj, og alle ble lagt kollektivt. I barnehagen er det nødvendig med rutiner for at ting skal kunne gå rundt. Det må være faste tider for mat, for utelek/innelek, for samlingsstunder og for soving. Hjemmet er pent nødt til å innrette seg etter barnehagens rutiner, for barnehagen har ikke mulighet til å innrette seg etter alle barnas hjem. Det vil kanskje ta deg en måned eller to å endre barnets sovevaner til at det passer barnehagen - for det er nå en gang sånn at det er klin umulig for barnehagen å tilpasse seg deg. Og det synes jeg at man bare må leve med som forelder.
lille mor Skrevet 24. oktober 2004 #18 Skrevet 24. oktober 2004 Jeg trudde en del av å ha barna i barnehage var å lære de å forholde seg til regler, det kan ikke være enkelt når ikke engang foreldrene vil det. Kan da ikke være så vanskelig å forstå at barnehagene må følge rutiner, og om det er et så stort problem synes jeg at man burde holde ungene hjemme. Man kan ikke forvente at foreldrene til 15 andre barn skal tilpasse seg etter pipa til en. Når alle andre klarer å omstille seg er det igrunn ikke så vanskelig å se hvor problemet ligger. Jeg hadde ingen problemer med å gjøre om sovetiden til lillemann da han startet i barnehagen. Og når det gjelder minus grader så var det -3 på de i den lille avd, da de ikke beveger seg så mye og -7 på de i den store avd. Helt greie regler å forholde seg til også med tanke på pakking av bag og lig.n. Det gjelder å tilpasse seg samfunnet, ikke kreve at det tilpasser seg deg.
Gjest Tex Skrevet 24. oktober 2004 #19 Skrevet 24. oktober 2004 I vår bqrnehage har vi en avdeling med fjorten barn der alle skal sove. Foreldrene bestemmer selv om de skal sove ute eller inne. Barna inne sover i body på soverom i babyseng, barna ute sover i vogn. Barna spiser klokka halv elleve, etter det er det leggetid. Foreldrene bestemmer hvor lenge barnet skal sove, fex skal Ola sove en time: Ola legges som en av fjorten barn mellom kl elleve og tolv. Ola sovner i dag kvart på tolv. Han skal opp etter en time, altså passer vi på å vekke ham klokka kvart på ett. Det er da ikke vanskelig....? Barnehagens rutiner er det barnehagen som bestemmer. Hvor lenge barnet skal sove bestemmer foreldrene. Men alle må da forstå at ikke Ola kan sove fra halv elleve til halv tolv, Kari fra kvart på ti til tolv og fra to til tre, Lise fra halv tolv til tolv osv..... Når det gjelder de minusgradene du snakker om skjønner jeg ikke helt hva som er problemet? Forledrene våre bestemmer hvor barna skal sove, de fleste sover ute hele vinteren igjennom.
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2004 #20 Skrevet 24. oktober 2004 Man må da få sove til man våkner (eller så lenge foreldrene bestemmer)! Jeg forstår godt at foreldrene må tilpasse starttidspunktet for formiddagshvilen etter barnehagen, men det er da vel opplagt at barna må få sove så lenge de trenger! I "vår" barnehage er formiddagene satt av til organiserte aktiviteter, mens det er frilek på ettermiddagen. Barna legger seg ca klokka 12, og kan dermed sove så lenge de vil. Det eneste de går glipp av er frileken - og våkner de midt i den blir de bare hentet inn etterhvert. Eneste unntak er at de muligens blir vekket til ettermiddagsmåltidet klokka tre - men slike syvsovere finnes det jo ikke mange av - det har visst skjedd min datter en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå