AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #1 Skrevet 8. april 2016 Hvor lange dager har de? Barnet vårt begynner i barnehagen til høsten og er da ca 15 måneder. På grunn av arbeidssituasjon ser det ut til at hun må være i barnehagen i 8 timer flere dager i uken. Kjenner det virkelig i magen og får så dårlig samvittighet, men mannen min har en lite fleksibel jobb og jeg kan ikke flexe/jobbe inn flere timer hver uke. Anonymkode: 0644b...b59
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #2 Skrevet 8. april 2016 Det er helt vanlig lengde på dagen. Jeg har både hatt egne ettåringer i barnehage og jobbet med andres ettåringer. Mine har hatt fra 7 til 8,5 timer. Du kan trøste deg med at barnet ditt mest sannsynlig sover en del i løpet av denne tiden, slik at barnehagedagen får en fin oppdeling. Anonymkode: d553a...d8f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 Husk at de aller fleste ettåringer sover minst et par timer om dagen, så det blir ikke så lenge som det virker som Jeg har hatt tre barn i småbarnsavdeling, de aller fleste foreldrene leverte mellom 07:45 og 8:30 og hentet mellom 15:30 og 16:30. Normal arbeidsdag, mao. Noen ganger litt kortere, andre ganger litt lenger. Har vel aldri vært borti barn som kun er i barnehagen mellom klokka ti og to, annet enn på KG. Her inne er det visst veldig vanlig å jobbe 50% med full fleks Anonymkode: a9c15...739 6
Wit Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Vår datter var i barnehage fra hun var 14 mnd, og hun var der fra kl 0700-1600. Vi hadde ingen andre muligheter pga. jobb og reisevei. Men det gikk veldig bra Som flere her skriver så sov hun ganske mye i starten, og hun gikk på en liten avdeling med kun 8 barn max. Dvs. at det var forholdsvis rolige dager. Vi så ihvertfall ingen utfordringer med det. Hun trivdes godt, var blid og var egentlig en glad unge
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Vår på 14 mnd var der fra 8-15 fordi jeg hadde mulighet til å jobbe redusert. Det var en god investering i et litt roligere liv, men har full forståelse for st det ikke lar seg gjøre for alle. Har vært veldig fornøyde med hvordan Bhg har ivaretatt barna våre på småbarnsavd, så tror nok det hadde gått fint med lengre dager også! Anonymkode: 01eed...180 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 Jeg jobber 7:30-15:30 og mannen jobber skift tidlig/sent, så vi har byttet på slik at dagene blir kortest mulig. Når hun var 1-2 så var hun der 7:15-14:30 eller 9:30-15:45. Men nå er hun så stor at hun vil være der til frokost og helst så lenge som mulig, så vi leverer tidligere og henter senere enn før. Anonymkode: 51b73...e8b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 Jeg har en viss fleksitid, og mannen ingen fleksitid. Første barnehage jobbet mannen redusert fordi vi måtte bruke 1,5-2 timer hver dag samlet sett fra dør til jobb og omvendt(fikk plass på andre siden av byen). Barnet var da der fra 07.30-15.20 ca. Sov alt fra 1+ 1-3 timer i to økter. Nå har vi i nærområdet vårt(ungen er 2 år), og begge jobber fulltid. Barnet leveres av far 07.30 og hentes av meg ca 15.20-40. Sover 1,5 time. Barnet har trivdes godt, og vil ofte ikke hjem. Jeg var hjemme i 2 mnd pga bytte av jobb, og tenkte det ble luksus med sen levering og tidlig henting. Funker faktisk mye dårligere enn lengre dager. Barnet gråt plutselig ved levering(var vant til tidlig og rolig start med få barn og masse oppmerksomhet, sen levering gjorde at leken allerede var etablert) og var misfornøyd ved henting fordi jeg kom midt i/rett etter samlingspunkter. Jeg "ødela" for hans planer om å leke ute eller inne etter spisingen. Jeg merket også ved sen levering at de andre barna som ble levert 08.30 og senere gjerne også gråt mer fordi det var litt mye som var etablert av lek, og det ikke var like lett å komme inn i leken. Det var litt sånn at dess senere levering dess mer styr når foreldrene gikk med gråt/usikkerhet. Mulig det var tilfeldig, men. Jeg gruet meg noe fryktelig, men lærte at mine antakelser var helt feil og bekymringer var unødig. Min unge sov relativt lite, endel av de andre sov ganske mange timer i bhg. Anonymkode: 9121e...098 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 Vi hadde begge full arbeidstid på dagtid... så leverte kl halv 8 og ble hentet kl 15.30. barnet hadde det som plommen i egget i barnehagen, det er tross alt noen helt fantastiske barnehagetanter og onkler som jobber der...! For barnet mitt var det familie og da fortjener man virkelig onkel/tante stempel..! Anonymkode: 378a8...993
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 Dere må slutte å ha dårlig samvittighet overfor barna deres. De fleste elsker jo barnehagen og en del sover fortsatt på dagen uansett når de er så små. De lærer GANSKE mye i barnehagen, spesielt den sosiale utviklingen. Ser på barnehagen som en fordel ikke en ulempe. Anonymkode: c2180...85f 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere må slutte å ha dårlig samvittighet overfor barna deres. De fleste elsker jo barnehagen og en del sover fortsatt på dagen uansett når de er så små. De lærer GANSKE mye i barnehagen, spesielt den sosiale utviklingen. Ser på barnehagen som en fordel ikke en ulempe. Anonymkode: c2180...85f Så du mener at det er helt fint at en ettåring nesten ikke er sammen med foreldrene sine? Anonymkode: be380...c92 2
Gjest Fjolleri Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at det er helt fint at en ettåring nesten ikke er sammen med foreldrene sine? Anonymkode: be380...c92 Meningsløst spørsmål. Det de fleste er enig at ER veldig greit, er at vi har et velferdssystem som gjør at eksempelvis barn og gravide har gratis oppfølging, at vi kan føde gratis - og at foreldre som opplever kompliserte fødsler slipper sitte med en regning på opptil 1 million kroner - som det faktisk koster(og mer) om man har svært prematurt barn. Det er fint med skole, det er fint med eldreomsorg - og det er fint at vi har et offentlig sikkerhetsnett for grunnleggende velferdstjenester. Det krever at vi betaler skatt, og det krever at foreldre der ute med både 1 og 5 åringer jobber. Om du er mot det foreslår jeg at du tar deg ett år i USA, så du får en viss takknemlighet for hva skattpengene våre faktisk fører til og hvilken enorm verdi det har for deg og dine barn at noen andre(enn deg?) jobber. Inntil da: zip it.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #12 Skrevet 8. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at det er helt fint at en ettåring nesten ikke er sammen med foreldrene sine? Anonymkode: be380...c92 Ja, det synes jeg det er helt ok. Hvis foreldrene må jobbe så skal de ikke ha dårlig samvittighet at barn må i barnehagen de timene som kreves. De ser jo barna på kvelden og helger...og det blir noen dager med mindre tid i bh, og noen dager lengre sikkert. Anonymkode: c2180...85f 7
Amarone Skrevet 8. april 2016 #13 Skrevet 8. april 2016 Min begynte ved 13 måneder. Vi leverer til ca 0845 og henter ca 1545. Han går i familiebarnehage med tre andre barn og trives godt. Det pedagogiske tilbudet er ikke allverden, men han lærer mye om det sosiale. Sover ca to timer i barnehagen, så våkentiden der er om lag fem timer. For å få jobben til å gå opp bytter vi på henting og levering, og er enten tidlig på jobb og går tidlig, eller sent på jobb og sitter lenge.
Zienna Skrevet 8. april 2016 #14 Skrevet 8. april 2016 Mine barnebarn har vært i barnehage siden de var 1år, fra kl. 08 til kl. 16. Alle har likt seg veldig godt. Barna våre gjorde det samme da de vokste opp. Den gangen foretrakk mange dagmamma, eller de (alltid mor) hadde deltidsstilling. Da min eldste ble skolegutt så jeg fordelen med barnehagen. Han var sosialt trygg sammen med andre, traff igjen sine venner fra barnehagen der, og ikke minst hadde han en stor fordel mht. kunnskaper. Barn har godt av å være i barnehage, og det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #15 Skrevet 8. april 2016 Våre har vært i bhg fire dager i uka, vanligvis fra kl.8-9 til kl.15. Jeg forstår at det er nødvendig, men synes det er bekymringsfullt at samfunnet har blitt slik at både små og større barn ser foreldrene sine så lite. Anonymkode: 83aeb...4f8
Blackbird Skrevet 8. april 2016 #16 Skrevet 8. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at det er helt fint at en ettåring nesten ikke er sammen med foreldrene sine? Anonymkode: be380...c92 I mange land er det ingen fødselspermisjon eller kanskje bare noen få uker! Å måtte gå tilbake på jobb etter 3 mnd ville nok fått mange til å velge annerledes. Vi har et velferdssamfunn vi bør være fornøyde med når det gjelder barn, og ikke bare kreve og tro at det er en utømmelig kilde der et sted. Det ser vi jo nå at det ikke er! 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #17 Skrevet 8. april 2016 1 åringen min har nettopp begynt i barnehage. Jeg merker han godt kan være til 15. Fruktmåltid ca 14 - 14:30 og litt lek etterpå. Leverer ca kl 9 på morgenen. Nå har jeg permisjon en stund til å har mulighet til kortere dager. Når jeg begynner i jobb blir det nok 7:30 - 15:30, kommer til å gå så fint Anonymkode: d7424...52e
FangeLiv Skrevet 8. april 2016 #18 Skrevet 8. april 2016 Våre begynte i barnehagen da de var hhv 16 og 18 mnd. Begge hatet det. Var i barnehagen fra 9.30 til 14.30 de første månedene, økte litt etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #19 Skrevet 8. april 2016 Begge jobber litt redusert for å gi barna korte dager. Blir levert 0945 og hentet 15. Anonymkode: abf3c...c8d
Tanuki Skrevet 9. april 2016 #20 Skrevet 9. april 2016 min gutt er i barnehagen max 8 timer, kommer an på hvor mange forelessninger jeg har, har ganske dårlig samvittighet for det siden alle de andre barna blir hentet am mødre eller besteforeldre senest kl. 16, så han er alltid siste ungen som blir hentet. Bor ikke i norge, så merker godt at det er mye mer vanlig at mødre er hjemmeværende og henter barna sinde tidlig. Eller er jeg veldig glad i den barnehagen, de har så mange aktiviteter, barna får kjempegod hjemmelaget varm mat hver dag, og de ansatte er så koselige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå