Gå til innhold

Plutselig mye svett på føtter, angst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er normalt lite plaget med svette på føtter, kun litt under svært fysiske aktiviteter utendørs samt om jeg har en begynnende forkjølelse. Men da fryser jeg på føttene også. Jeg havnet i en virkelig stressende situasjon på vei til jobb for noen uker siden, som satte seg i magen og gir meg litt mageknip innimellom og jeg er på vakt mot å havne i lignende situasjon igjen. Etter denne opplevelsen har jeg opplevd å få veldig mye svetting på føttene, fotsåle og mellom tær. Det er helt vått der. Og bare når jeg sitter eller ligger for å hvile. Ikke når jeg sover. Jeg er ikke forkjølt eller syk, derfor forstår jeg ikke hva dette kan være. Annet enn mulig reaksjon på den stressfølelsen eller angsten for situasjonen jeg nettopp opplevde.

Kan det være pga dette? Eller er det andre forklaringer.

Anonymkode: 89869...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Angst og stress øker aktiviteten i det sympatiske nervesystemet, og da kan man blant annet svette mer, gjerne på hender, føtter, ansikt og under armer. Det er individuelt hvor man svetter mest. Når angsten blir bedre, så vil nok svettingen også avta. Noen få mennesker, ca 1 %, har en tilstand som heter hyperhidrose, der de svetter overdrevent uansett om de er i ro eller aktivitet, de har en kronisk forhøyet aktivitet i det sympatiske nervesystemet. Men dette starter gjerne i barndom eller puberteten, så om du ikke begynte å få slike plager da, så har du nok ikke denne tilstanden. 

Anonymkode: 628b8...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så jeg kan anta det er pga angsten? Håper det gir seg snart. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan anta det er pga angsten? Håper det gir seg snart. Tusen takk for svar.

Det vil jeg tro. Får samme symtomer selv når jeg har angst. Om det ikke gir seg så kan man forsøke seg på et medikament som heter Dridase. Det er en tråd om dette her. Om du ikke har vært plaget før, så virker det jo relatert til den stressende episoden. 

Anonymkode: 628b8...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svetter på føttene når jeg får angst. I tillegg til "knute" i brystet.

Anonymkode: 20922...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...