Gå til innhold

Suksesskake (gul krem kake)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, lager denne for første gang, nå står kaka i ovnen :) Men lurte på når jeg skal lage den gule kremen, skal kaka være varm/lunken eller helt avkjølt når den gule kremen tas på?

Anonymkode: aa188...b95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den oppskriften jeg bruker, så skal kaka være lunken, og så skal kremen avkjøles på kaka. :) Men det er sikkert like mange metoder her som med alt annet. ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn, det gikk jo fint, takk for svar :)

Nytt spørsmål, nå har jeg tatt den gule kremen på kaken, skal kaken nå i kjøleskapet, så den gule kremen blir avkjølt og liksom "setter seg"?

Skrevet

Kaken smaker bedre etter en stund, ja. Når smaken har "satt seg" og den har stått ute i romtemperatur en liten stund, det er da den smaker best. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Men ikke i kjøleskapet alså, for å avkjøle den gule kremen?

TS

AnonymBruker
Skrevet

.. og oppbevares kaken til i morgen i kjøleskapet? 

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke i kjøleskapet alså, for å avkjøle den gule kremen?

TS

Jo, du kan godt sette den i kjøleskapet en stund for at smakene skal sette seg og bli avkjølt. Først. 

Og etterpå, når dere skal kose dere med den, så smaker den best etter at den har stått ute i romptemperatur en stund. Syns jeg da, det er jo ikke sikkert du syns det samme.

Jeg pleier å lage kaken og kremen samtidig og sette kremen til avkjøling i kjøleskap mens kaken stekes og avkjøles i formen. Og når kaken er kald så smører jeg den kalde kremen over. Og setter den i kjøleskap til den skal serveres. 

Jeg syns kaka smaker best en til to dager etter at den er laget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Ja, det skal bli godt med kake både i morgen og overmorgen :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ser du har fått gode tips og hjelp allerede, men vil bare tilføye noe; I den oppskriften jeg bruker, så står det at man skal avkjøle eggeblandingen før man rører inn smøret. Da blir kremen tykk og fyldig. Jeg synes kremen er MYE bedre hvis den er litt tynnere, og rører derfor inn smøret mens eggeblandingen fortsatt er litt varm. ( Sånn som den fryste du får kjøpt på butikken fra Lierne )
Jeg synes den er litt kvalmende når den er tykk, og det er nesten som å spise smør.

Pleier å ha på litt av kremen mens kaken er litt lunken, da blir den ''dynket'', siden smørkremen smelter. Setter kaka og resten av kremen til avkjøling, og har på resten av kremen når alt er godt avkjølt.

Anonymkode: febb7...73f

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I den oppskriften jeg bruker, så står det at man skal avkjøle eggeblandingen før man rører inn smøret.

Jeg pleier å gjøre det, for jeg syns den smaker bedre da.

Varmer opp sukker og fløte til kokepunktet (husker ikke helt om jeg pleier å koke det bittelitt)

Og så avkjøler jeg til det er litt lunkent og rører inn smør. Og en teskje med vaniljesukker helt på slutten. Det er sikkert en smakssak hvordan man gjør det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...